گسیختگی روابط عاطفی
در خانواده
۰۹/۰
عدم توجه کلی به فرزند
۰۸/۰
امکانات تحصیلی
نمودار مدل رگرسیونی عوامل مؤثر بر افت تحصیلی دانش آموزان
۴-۴- نتایج حاصل از تحلیل مسیر
تحلیل مسیر روشی است که به مدد آن میتوان مدل علی، بهواقع مدل نظری، تحقیق را که در واقع برآیند دو فصل اول (طرح مساله) و دوم (مرور ادبیات تحقیق) میباشد، مورد آزمون قرار داد و این مدل را جرح و تعدیل کرد. به دیگر سخن، روش تحلیل مسیر به ما کمک میکند تا روابط درونی و علی میان مجموعه متغیرهای مستقل از یک طرف و میان مجموعه متغیرهای مستقل و متغیر وابسته تحقیق از طرف دیگر را بیازماییم.
روش تحلیل مسیر برخلاف روش تحلیل رگرسیون، چند متغیر، قادر است تا در کنار تعیین تأثیرات مستقیم متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته، میزان تأثیرات غیرمستقیم آنها بر متغیر وابسته را نیز شناسایی کند. نکتهای که در انجام تحلیل مسیر مهم است، توجه به مقدار خطا (e2) میباشد. مقدار خطا نشانگر میزانی از تغییرات و واریانس متغیر وابسته تحقیق است که مجموعه متغیرهای مستقل آمده در مدل از تبیین آنها عاجزند. مقدار خطا از تفاضل مقدار ضریب تعیین ® از عدد یک حاصل میشود. یعنی:
Ee2 = ۱ – R ۲
مضافاً اینکه، در اجرای روش تحلیل مسیر، همواره با دو دسته از متغیرها سروکار داریم. دسته اول از این متغیرها، متغیرهای درونی میباشند که تغییرات آنها متأثر از مجموعه متغیرهای آمده در مدل میباشد. و دسته دوم نیز، شامل آن دسته از متغیرهایی است که به آنها متغیرهای بیرونی اطلاق میشود و منظور از آنها نیز متغیرهایی است که تغییرات آنها تحت تاثیر عواملی میباشد که در مدل مربوطه نیامدهاند.
در مطالعه حاضر، جهت تعیین اثرات مستقیم و غیرمستقیم متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته افت تحصیلی، از روش تحلیل مسیر بهره گرفته شده است که نتایج حاصل بدین قرار بوده است که مجموعه متغیرهای پایگاه اقتصادی و اجتماعی، امکانات تحصیلی، توجه کلی به فرزند، گسیختگی در روابط عاطفی، کنترل درسی فرزند و سطح تحصیلات خانواده تأثیر آماری معنیداری بر متغیر وابسته افت تحصیلی داشتهاند. ضمن آنکه در این میان، متغیرهای امکانات تحصیلی، گسیختگی روابط اجتماعی، کنترل درسی و توجه کلی به فرزند تنها به صورت مستقیم و متغیرهای پایگاه اقتصادی – اجتماعی و سطح تحصیلات در خانواده نیز هم بصورت مستقیم و هم بصورت غیرمستقیم بر متغیر وابسته افت تحصیلی دانش آموزان تأثیر گذاشتهاند.
در مجموع، متغیرهای زیر به ترتیب بیشترین تأثیر (مستقیم و غیرمستقیم) را بر متغیر وابسته افت تحصیلی داشتهاند: ۱) سطح تحصیلات خانواده (با مجموع ضریب مسیر ۲۱/۰)؛ ۲) کنترل درسی فرزند (با مجموع ضریب مسیر ۱۷/۰)؛ ۳) پایگاه اقتصادی و اجتماعی (با مجموع ضریب مسیر ۱۵/۰)؛ ۴) گسیختگی روابط عاطفی (با مجموع ضریب مسیر ۱۲/۰)؛ ۵) عدم توجه کلی به فرزند (با مجموع ضریب مسیر ۰۹/۰)؛ ۶) امکانات تحصیلی (با مجموع ضریب مسیر ۰۸/۰).
و نهایتاً اینکه با توجه به مقدار خطا (e2) که برابر با ۴۱/۰ درصد میباشد،
یعنی: ۵۹/۰=۴۱/۰- ۱ Þ ۲R-1=2e
میتوان پی برد که مجموعه متغیرهای مستقل در نظر گرفته، توانستهاند ۴۱ درصد از تغییرات متغیر وابسته افت تحصیلی را تبیین کنند و مابقی (۵۹/۰) تغییرات آن تحت تأثیر مجموعه متغیرها و فاکتورهایی میباشند که در مدل نیامده و در واقع در مطالعه حاضر مورد بررسی قرار نگرفتهاند. جدول و مدل تبعی زیر، درک بهتری از نتایج تحلیل مسیر عوامل مؤثر بر افت تحصیلی بدست میدهد:
جدول (۶۹). نتایج حاصل از تحلیل مسیر عوامل اقتصادی – اجتماعی مؤثر بر
افت تحصیلی
ردیف | نام متغیر | نوع تأثیر | ||
مستقیم | غیرمستقیم | کل | ||
۱. | سطح تحصیلات خانواده | ۱۸/۰ | ۰۳/۰ | ۲۱/۰ |
۲. | پایگاه اقتصادی - اجتماعی | ۱۴/۰ | ۰۱۷/۰ | ۱۵/۰ |
۳. | کنترل درسی فرزند | ۱۷/۰ | —– | ۱۷/۰ |
فرم در حال بارگذاری ...