وبلاگ

توضیح وبلاگ من

آسیب شناسی موانع پژوهش از دیدگاه اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان۹۴- قسمت ۷

 
تاریخ: 20-07-00
نویسنده: فاطمه کرمانی

لبنان

 

۵/۳

 

۲۳/۱۰

 

۱۹

 

۴۰/۸۷

 

۵۴۳۱

 

 

 

۷

 

امارات

 

۴/۴

 

۶/۸۳

 

۴۳۶/۵۰

 

۷۸

 

۴۳۸۹

 

 

 

۸

 

مالزی

 

۴۴/۲۴

 

۵۵/۳۲۸

 

۱۶۱/۱۰۳

 

۷۰/۸۸

 

۱۰۶۷۴

 

 

 

۹

 

ازبکستان

 

۲۶

 

۴/۴۲۵

 

۹۴۹/۹

 

۳/۹۹

 

۳۹۲۴

 

 

 

نتایج نشان می­دهد که در فاصله سال های(۲۰۰۵ – ۱۹۹۵) جمهوری اسلامی ایران مقام سوم را در تولید مقالات، GDP و جمعیت در بین کشورهای اسلامی کسب نموده است. اما از نظر تولید مقالات علمی در سه سال اخیر مقام دوم را کسب نموده است.
از این بررسی می­توان چنین نتیجه ­گیری کرد که دانشگاه­ های ایران، از نظر تولیدات علمی می­باید رقابت خود را با دانشگاه­ های کشورهای اسلامی ادامه دهد و در آینده نزدیک بتواند نسبت به سایرین مقام اول را کسب نماید.
جمهوری اسلامی ایران، هرچند که از نظر میزان سواد،GDP و مساحت ارضی در موقعیت نسبتاً بالائی قرار دارد، از نظر میزان مقالات منتشره در سال های(۲۰۰۵ – ۱۹۹۵) در جایگاه سوم قرار دارد. لذا می­باید سهم GDPبرای رشد تحقیقات را افزایش داد و با نظارت مؤثر، بودجه تحقیقاتی به نحو احسن هزینه گردد. فعالیت­های علمی دانشمندان ایران در چند رشته محدود می­ شود، لذا نیاز است که تحقیقات ایران در زمینه ­های دیگر از قبیل علوم انسانی، هنر، علوم اجتماعی، پزشکی، علوم محیطی، کشاورزی و منابع طبیعی بیشتر گسترش یابد.(همان منبع)
پایان نامه
۹-۲-۲جدیدترین وضعیت پژوهش علمی ایران در مقایسه با سایر کشور های منطقه (۲۰۱۴)
بر اساس آخرین آمار از پایگاه معتبر استنادی علوم بین ­المللی اسکوپوس[۲۰] در سال ۲۰۱۴ ایران با تولید ۲۵۲۱۷ مقاله رتبه اول منطقه و ۱۵ جهان را در اختیار دارد این پایگاه همچنین اعلام کرده است که پس از ایران کشور ترکیه قرار دارد .
پایگاه معتبر بین ­المللی اسکوپوس، جمهوری اسلامی ایران را از نظر تولید علم کشور برتر منطقه اعلام کرده است. بعد از ایران به ترتیب کشورهای ترکیه (۲۲۳۱۱)، رژیم اشغالگر قدس (۱۰۳۶۳)، عربستان سعودی (۹۶۱۶) و مصر (۸۶۲۲) به ترتیب رتبه های ۱۹، ۲۸، ۳۴ و ۳۷ جهانی و دوم، سوم، چهارم و پنجم منطقه را به خود اختصاص داده اند.
رتبه های ششم تا دهم منطقه از نظر تولید علم به امارات متحده عربی (۱۷۱۰ مقاله)، اردن (۱۳۸۰ مقاله)، قطر (۱۲۵۲ مقاله)، لبنان (۱۱۲۶ مقاله) و عراق (۱۰۳۷ مقاله) تعلق دارد. رتبه­ی جهانی این کشورها به ترتیب ۶۰، ۶۳، ۶۵، ۶۷ و ۶۸ است.(سایت پایگاه اسکوپوس،۲۰۱۴).
جدول۳-۲رتبه کشورهای منطقه از نظر تولید علم درسال ۲۰۱۴(اسکوپوس)

 

 

اسکوپوس ۲۰۱۴

 

رتبه

 

 

 

تعدادمدرک

 

کشور

 

جهانی

 

منطقه

 

 


فرم در حال بارگذاری ...

نقش سازمان ‌های اطلاعاتی در سیاست‌ خارجی مطالعه موردی نقش سازمان سیا در سیاست ‌خارجی ایالات متحده آمریکا- قسمت ۲ »