جهت محاسبه TSاز رابطه (۳-۲) استفاده شد.
که در آن Lr طول جاده، Wr عرض جاده، GErمیزان فرسایش زمین شناسی، Sfفاکتور مربوط به سطح جاده، Tfفاکتور ترافیک، Gfفاکتور شیب، Pfفاکتور بارندگی و Dfفاکتور تحویل رسوب میباشد.
رابطه (۳-۲) TS= LrWrGErSfTfGfPfDf
در ذیل هر یک از این فاکتورها به تفکیک معرفی شده و مقادیر مربوط به آنها بر اساس نتایج مطالعات قبلی ارائه میگردد.
میزان فرسایش زمین شناسی (GEr): میزان تولید رسوب در جادههای جنگلی وابستگی زیادی به وضعیت زمین شناسی و خاکشناسی منطقه دارد. میزان تولید رسوب با توجه به وضعیت زمین شناسی از جدول (۳-۱) استخراج شد (حسینی و همکاران، ۱۳۹۱). وضعیت زمین شناسی و خاکشناسی از نقشههای پایهزمینشناسی، وخاکشناسی منطقه با مقیاس ۱:۲۵۰۰۰ در محیط GIS بدست آمد.تمامی قسمت های منطقه مورد مطالعه از سازندهای با رسوبات نرم مربوط به دوران سوم زمین شناسی تشکیل شده اند. از اینرو مقدار فاکتور فرسایش زمین شناسی (GEr)برای تمامی بخشهای جاده مورد مطالعه، ۷۴ تن در هکتار در سال یا به عبارتی معادل ۰۰۷۴/۰ تن در متر مربع بدست آمد.
جدول ۳-۲- میزان فرسایش با توجه به وضعیت زمین شناسی و سنگشناسی (تن در هکتار در سال).
فاکتور مربوط به سطح جاده (Sf):کیفیت مواد استفاده شده در روسازی که در جدول (۳-۳) اشاره شده تأثیر مستقیمی در میزان رسوبدهی سطح جادههای جنگلی دارد .
جدول۳-۳- مقادیر فاکتور مربوط به سطح جاده برای جادهای مختلف.
نوع سطح | آسفالت | شن | خاک درهم | پوشش علفی | بستر طبیعی | بستر طبیعی همراه با شیار |
عامل سطح | ۰۳/۰ | ۲/۰ | ۵/۰ | ۵/۰ | ۱ | ۲ |
عامل ترافیک (Tf): میزان رسوبدهی سطح جادههای جنگلی به نوع کاربری جاده بستگی دارد و از جدول (۳-۴) استفاده شد (حسینی و همکاران، ۱۳۹۱). طول جاده موجود در منطقه ۲۴۷۱ متر بوده و تمامی جادههای جنگلی منطقه مورد مطالعه از نوع جادههای درجه ۲ و شن ریزی شده هستند. از اینرو فاکتور ترافیک Tf برای کل جادهها برابر با ۲ قرار داده شد.مشخصات سطح جاده، وضعیت ترافیکی و بارندگی منطقه از کتابچه طرح جنگلداری دارابکلا استخراج گردید.
جدول۳-۴- میزان عامل ترافیک برای جادههای مختلف.
نوع جاده | بزرگراه | اصلی | شهری | درجه ۱ | درجه ۲ | فرعی | متروکه و از رده خارج |
فاکتور ترافیک |
فرم در حال بارگذاری ...