. عباسى یعقوبى، احمد بن أبى یعقوب، تاریخ الیعقوبى، بیروت، دار صادر، بىتا، ج۲،ص۴۶۹ ↑
. حموى، شهاب الدین ابو عبد الله یاقوت بن عبد الله، پیشین،ج۴، ص۲۴۰؛ بلاذرى، أبو الحسن أحمد بن یحیى، پیشین، ص۴۳ ؛ ابن الأثیر، عز الدین أبو الحسن على بن ابىالکرم، پیشین، ج۲،ص۲۲۵ ↑
. ابن ابی الحدید، عزالدین ابوحامد، پیشین، ج۱۶، ص۲۱۷ ↑
. مسعودی، أبوالحسن على بن الحسین بن على، مروج الذهب و معادن الجوهر، تحقیق: اسعد داغر، دوم، دارالهجره، قم، ۱۴۰۹
، ج۴، ص۵۱ ؛ ابن الأثیر، عزالدین أبوالحسن على بن ابى الکرم، پیشین، ج۷،ص۱۱۶ ↑
. نقوی، سید محمد تقی، سوگنامه فدک،دوم، الهادی، قم، ۱۳۷۴ش، ص۱۹۸ ↑
. ابن بابویه، محمد بن على، علل الشرائع، اول، کتاب فروشى داورى، قم، ۱۳۸۵ش ، ج۱ ، ص۱۵۵: «از ابراهیم کرخی روایت شده است که از امام صادق پرسیدم: چرا امیرالمؤمنین در زمان خلافتشان فدک راترک کردند؟(پس نگرفتند) فرمودند: به منظور اقتدا به پیامبر اکرم در زمان فتح مکه که عقیل خانه ایشان را فروخته بود؛ به ایشان گفته شد یا رسول الله آیا به منزلتان برمیگردید؟فرمودند: و آیا عقیل برای ما خانهای گذاشته است؟ ما اهل بیت چیزی را که به ظلم از ما گرفته شود پس نمیگیریم. وبرای همین فدک در زمان خلافت ایشان برگردانده نشد.» ↑
. همان: «ما اهل بیتی هستیم که حقمان را از کسی که به ما ظلم کند نمیگیریم ولی و صاحب اختیار امور ما خداوند عزوجل است و جز او حق ما را از ظالمین برما نمیگیرد.» ↑
. طبرسى، احمد بن على، پیشین، ج۱، ص ۱۰۲ ↑
. همان، ج۱، ص ۱۰۴ ↑
. شریف الرضى، محمد بن حسین، پیشین، نامه۴۵ ↑
. الخرائج و الجرائح، قطب الدین راوندى، سعید بن هبه الله، پیشین، ج۱، ص۱۱۳؛ ابن طاووس، على بن موسى، کشف المحجه لثمره المهجه، ص۱۸۲ ؛ مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، پیشین ،ج۲۹،ص۱۲۳ ↑
. جوهری، ابوبکر احمد بن عبدالعزیز ، السقیفه و فدک، دوم، مکتبه نینوی الحدیثه، تهران، ۱۴۰۱ق، ص۹۸ ↑
. ابن ابی الحدید، عزالدین ابوحامد، پیشین، ج۱۶، ص۲۸۴ ↑
. قراچه داغی تبریزی انصاری، محمد علی بن احمد، المعه البیضاء فی شرح خطبه الزهراء،ص۳۲۵ ↑
. مطهرى، مرتضی، آینده انقلاب اسلامی(مجموعه آثار)، صدرا، چهارم، تهران، ۱۳۸۹ش، ج ۲۴، ص۳۶۰ ↑
. مطهرى، مرتضی، مقدمهای بر جهانبینی اسلامی(مجموعه آثار)، صدرا، چهارم، تهران، ۱۳۷۴ش، ج۱۵، ص ۸۹۸ ↑
. هر چند که بعضی آن را چهار خطبه برشمردهاند؛ ولی به اعتقاد اکثر مورخین، خطبه چهارم، ادامه خطبه فدکیه است. ر.ک: دشتی، محمد، فرهنگ سخنان حضرت فاطمه زهرا ، هفتم، مشهور، ۱۳۸۴، صص۷۰-۹۸ ↑
. پورسیّدآقایی، سیّدمسعود، چشمه در بستر(تحلیلی از زمانشناسی حضرت زهرا)، هفتم، انتشارات حضور، قم ،۱۳۹۱ش، ص۳۵۲ ↑
. واژه «لمه» به معنای گروه، در مقدمه خطبه حضرت فاطمه آمده است: «وَ أَقْبَلَتْ فِی لُمَهٍ مِنْ حَفَدَتِهَا» و یکی از اسامی خطبه حضرت فاطمه در مسجدپیامبر میباشد. ↑
. مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، پیشین، ج۲۹، ص۲۳۵ ↑
. اربلى، على بن عیسى، کشف الغمه فی معرفه الأئمه، اول، بنى هاشمى، تبریز، ۱۳۸۱ق، ج۱، ص۴۷۹ ↑
. شرف الدین موسوی، عبد الحسین، النص والاجتهاد، تحقیق: أبو مجتبى، اول، سیدالشهداء ، قم، ۱۴۰۴ ه .ق، ص ۶۱ ↑
. تهرانی، محمد محسن بن علی بن محمد رضا(شیخ آقا بزرگ)، الذریعه إلى تصانیف الشیعه، بیچا، اسماعیلیان، قم، بیتا،ج۷، ص ۲۰۳ ↑
. همان، ج ۱۸، ص ۱۰۹ ↑
. تهرانی، محمد محسن بن علی بن محمد رضا، پیشین، ج۴، ص۳۴۸ ↑
. همان، ج ۲۶، ص ۱۲۵ ↑
. حلى، حسن بن سلیمان بن محمد، مختصر البصائر، محقق/ مصحح: مظفر، مشتاق، اول، مؤسسه النشر الإسلامی، قم، ۱۴۲۱ ق
ص ۴۵۶ ↑
. جوهری، ابوبکر احمد بن عبدالعزیز، پیشین، ص ۹۸ ↑
. ابو الفرج الاصفهانی، علی بن الحسین بن محمد بن احمد بن الهیثم المروانی الأموی القرشی، مقاتل الطالبیین، المحقق: السید أحمد صقر، بیچا، دارالمعرفه، بیروت، بیتا، ص۹۵ ↑
. ابن حیون، نعمان بن محمد، شرح الأخبار فی فضائل الأئمه الأطهار ، محقق/ مصحح: محمد حسین حسینى جلالى، اول، جامعه مدرسین، قم، ۱۴۰۹ ق، ج۳، ص۳۴ ↑
. ابن بابویه، محمد بن على، من لایحضره الفقیه، محقق/ مصحح: على اکبر غفارى، دوم، دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، قم،۱۴۱۳ ق، ج۳، ص ۵۶۸ ↑
. ابن بابویه، محمد بن على، علل الشرائع، ج۱، ص ۲۴۸ ↑
. سید مرتضى، ابوالقاسم على بن حسین، الشافی فی الإمامه، تحقیق و تعلیق از سید عبد الزهراء حسینى، دوم، مؤسسه الصادق ، تهران،۱۴۱۰ ق ، ج۴، ص۶۹-۷۶ ↑
. طبرى، محمد بن جریر بن رستم، دلائل الإمامه، اول ، نشر بعثت، قم، ۱۴۱۳ ق، ص ۱۰۹-۱۱۱ ↑
. طبرسى، احمد بن على، پیشین، ص۹۷ ↑
. ابن ابی الحدید، عزالدین ابو حامد، پیشین، ج۱۶، ص۲۱۱ ↑
. بحرانى، میثم بن على بن میثم، شرحنهجالبلاغه، دوم، دفترنشرالکتاب، ۱۳۶۲ش، ج۵، ص۱۰۵ ↑
. اربلى، على بن عیسى، پیشین، ج۱، ص۴۹۲ ↑
. بهاءالدین بغدادی، محمد بن حسن بن محمد بن علی بن حمدون أبو المعالی، التذکره الحمدونیه، اول، دار صادر، بیروت، ۱۴۱۷ق ، ج۶، ص۲۵۵-۲۵۹، ح۶۲۸ ↑
. شامى، جمال الدین یوسف بن حاتم، الدرالنظیم فی مناقب الأئمه اللهامیم، بیچا ، جامعه مدرسین، قم،۱۴۲۰ ق، ص۴۶۵-۴۷۸ ↑
. مسعودی، أبو الحسن على بن الحسین بن على، پیشین، ج۳،ص۲۳۷ ↑
. علاوه بر منابعی که اشاره شد، تعداد دیگری از منابع هستند که این خطبه شریفه را ذکر کرده اند. از جمله: المناقب احمد بن موسی بن مَردُویَه اصفهانی؛ نثر الدرر منصور بن حسین رازی؛ مقتل الحسین موفق بن احمد مکی؛ منال الطالب فی شرح طَوال الغرائب مبارک بن محمد الجزری؛ تذکره الخواص من الأمّه فی ذکر مناقب الأئمه سبط ابن الجوزی؛ معادن الحکمه فی مکاتیب الأئمه علَم الهدی بن فیض کاشانی. برای مطالعه ر.ک: آذربادگان، حسینعلی، نگاهی گذرا به اسناد و منابع مکتوب خطبه فدک، فصلنامه علوم حدیث، شماره ۲۶، ۱۳۸۱ش. ↑
. ابن منظور، محمد بن مکرم، پیشین، ج۱۲، ص۵۴۸ ↑
. ابن اثیر جزری، مبارک بن محمد، النهایه فی غریب الحدیث والأثر، ج۴، ص ۲۷۳ ↑
. فراهیدى، خلیل بن احمد، کتاب العین، ج۸، ص ۳۲۳ ↑
. جوزی، جمال الدین أبوالفرج عبدالرحمن بن علی بن محمد، غریب الحدیث، محقق: عبدالمعطی أمین القلعجی، اول ، دارالکتب العلمیه، بیروت ، ۱۴۰۵ق، ج۲، ص۳۳۳ ↑
. زمخشری، أبو القاسم محمود بن عمرو بن أحمد، الفائق فی غریب الحدیث والأثر، تحقیق: علی محمد بجاوی، محمد أبو الفضل ابراهیم،دوم، دارالمعرفه، لبنان، بیتا، ج۳، ص۳۳۱ ↑
. محمودى، محمد باقر، نهجالسعاده فیمستدرکنهجالبلاغه، مصحح: عزیزآلطالب، سازمانچاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاداسلامى، اول، تهران، ۱۳۷۶ش، ج۱، ص ۸۳ ؛ انصاری، محمد باقر، رجایی، سید حسین، اسرار فدک، اول، دلیل ما، قم،۱۳۸۰ش، ص۱۵۱ ↑
. ابن اثیر جزری، مبارک بن محمد، منال الطالب فی شرح طوال الغرائب، بیچا ، جامعه ام القری، مکه، ۱۳۹۹ق، ص۵۰۱ ↑
فرم در حال بارگذاری ...