جدول ۲-۱-۳: تفاوت دو رویکرد شخصیسازی و کدبندی
رویکرد شخصی سازی | رویکرد کدبندی |
تهیه راهحلهای مختلف توسط کارشناسان | استفاده مجدد از اطلاعات و راهحلهای موجود |
ارتباط فرد به فرد | ارتباط فرد به اسناد |
انسان محور | فنآوری محور |
حاشیه سود بالا و حجم پایین | حاشیه سود پایین و حجم بالا |
تیمهای کوچک متشکل از افراد با تجربه | تیمهای بزرگ متشکل از افراد تازه کار |
پاداش بر اساس تسهیم دانش | پاداش بر اساس نقش فرد در پایگاه اطلاعاتی |
۲-۱-۱۴-۴اجزاء و عناصر نظام مدیریت دانش
دو عنصر نظام مدیریت دانش عبارتند از:
۲-۱-۱۴-۴-۱مخازن دانش: نظام مدیریت دانش به عنوان یک مخزن دانش عمل کرده و با برداشتن موانع زمانی و مکانی امکان ترکیب و تبادل سرمایههایفکری را فراهم میآورد. مخازن دانش در برگیرنده سرورهای فایل، سرورهای پایگاه داده، سرورهای گروه افزار، نظامهای مدیریت اسناد و یا وب سایتها هستند. ساختار هر مخزنبستگی به محتوا یا دانشی دارد که آن را ذخیره و مدیریت میکند (ونگ، ۲۰۰۹).
۲-۱-۱۴-۴-۲ نقشههای دانش: اصطلاح نقشه دانش در دهه ۱۹۹۰ شکل گرفت (اوانس و دانسر، ۱۹۹۱؛ هال و دیگران، ۱۹۹۲). نقشههای دانش ابزاری جهت بازنمایی و نمایش بصری دانش و ارتباط میان اجزای آن است (کانگ و دیگران، ۲۰۰۳). نقشه دانش نمایه و فهرستهای قابل جستوجواز مهارتهای منحصر به فرد کارکنان میباشد (ونگ، ۲۰۰۹).
در یک مفهوم کلی، نقشه دانش به عنوان نمایش گرافیکی یا فهرستی از جایگاههای دانش و روابط آن ها با دیگر افراد و واحدهای مختلف درون سازمان تعریف میشود. نقشه دانش بیانگر آن است که چه دانشی در یک فرایند مورد استفاده قرار میگیرد و چگونه در آنفرآیند جریان مییابد. نقشه دانش حاوی اطلاعاتی درباره دانش سازمان است که توصیف میکندچه کسی، چه دانشی (ضمنی) را در اختیار دارد، دانش کجا قرار داردو چگونه انتقال و اشاعه مییابد (شبکه اجتماعی) (میلر، ۲۰۰۵). نقشههای دانش شامل وقایع دادهها، اطلاعات و موارد خلاصه شده میباشند که این اطلاعات و دادههامیتوانند در قوانین، رویهها، فرآیندها و تصمیمات سازمان به کار گرفته شوند. در نهایت تمامی این بازنماییها به عنوان نقشه دانشمیتوانند از طریق شبکه در دسترس کاربران قرار گرفته و نوع خاصی از دانش را که مورد نظر آنهامیباشد فراهم کند (لای، ونگ و چو، ۲۰۰۹). نقشههای دانش یکی از عوامل موفقیت نظام مدیریت دانش میباشند (ماول، ۱۹۹۷؛ هرل، ۱۹۹۹).
لای، ونگ و چو (۲۰۰۹) مزیتهای نقشه دانش را چنین بر می شمارند:
صرفه جویی در زمان جهت تصمیم گیری
ارتقای دقت دادههای دریافتی
کمک به بازیابی بهتر دانش
کاهش اضافهبار اطلاعاتی
افزایش کاراییو فرآیندهای مدیریت دانش (تسخیر، ذخیره و تسهیم و استفاده مجدد از دانش)
افزایش سطح یادگیری سازمانی
پشتیبانی و حمایت از کار گروهی
چایت (۱۹۹۹) معتقد است که یک نظام مدیریت دانش چهار عنصر اطلاعاتی زیر را میبایستی دارا باشد:
کارکنان (شناساییمهارت و دانش افراد)
مشتریان (کمک، حمایت و خدمت به آن ها)
فرم در حال بارگذاری ...