نیروی انسانی
نیروی انسانی
نیروی انسانی
مدیر پروژه
مدیر پروژه
نیروی انسانی
نیروی انسانی
نیروی انسانی
نیروی انسانی
نیروی انسانی
نیروی انسانی
مدیر پروژه
مدیر پروژه
نیروی انسانی
نیروی انسانی
نیروی انسانی
نیروی انسانی
نیروی انسانی
نیروی انسانی
مدیر پروژه
مدیر پروژه
هماهنگی پروژه
(مستطیلهای طوسی رنگ، نشاندهنده نیروهایی از سازمان هستند که در پروژهها مشغول به کار میباشند.)
هماهنگی پروژه
(مستطیلهای طوسی رنگ، نشاندهنده نیروهایی از سازمان هستند که در پروژهها مشغول به کار میباشند.)
شکل ۲-۲۰- ساختار سازمانی پروژهمحور
اما آنچه که از این تعاریف به تحقیق حاضرکمک میکند، میزان شدت شکاف دانشی ایجاد شده در هریک از ساختارهای سازمان پروژهمحور است. با توجه به خصوصیاتی که پروژهها دارند، در سازمان پروژهمحور بالطبع تمامی دانش ایجاد شده از هر یک از پروژهها انتشار و مدیریت نخواهند شد. از سوی دیگر با توجه به خصوصیات ساختار سازمانی مورد استفاده، این فرار یا شکاف دانش میزان متفاوتی خواهد داشت. بر مبنای ویژگیهایی که در مورد هر یک از ساختارهای سازمان پروژهمحور بیان گردید، میزان شکاف دانشی در ساختارهای عملکردی حداقل میباشد. این میزان در ساختارهای ماتریسی بیشتر و نهایتاً در ساختارهای پروژهای به حداکثر میزان میرسد (کیانی، ۱۳۸۸). انواع شکاف دانشی در سازمانهای پروژهمحور در بخش ۲-۴-۱۲-۱ مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.
۲-۴- مدیریت دانش
پس از معرفی مقدماتی مدیریت دانش و تعاریف ابتدایی از آن در فصل پیشین، در این بخش ابتدا ادبیات تحقیق در زمینه مفاهیم عمومی مدیریت دانش، به صورتی اجمالی مورد بررسی قرار میگیرد. سپس ادبیات حول بسترهای پیادهسازی مدیریت دانش در سازمانهای صنعت نفت کشور مرور خواهد شد؛ با توجه به تمرکز این پژوهش بر دانش حاصله از پروژهها و نیز سازمانهای پروژهمحور، در بخش بعدی به مرور ادبیات مدیریت دانش پروژهها و ملاحظات خاص سازمانهای پروژهمحور در این زمینه پرداخته خواهد شد؛ سپس پیشینه پژوهشهای انجام شده در زمینه بسترهای پیادهسازی مدیریت دانش در سازمانهای پروژهمحور بیان خواهد گردید. در انتها با جمعبندی ادبیات مربوطه در این بخش و نیز ادبیات بخشِ «سازمان پروژهمحور»، به بیان مؤلفهها و شاخصهای معرفِ بسترهای پیادهسازی مدیریت دانش در سازمانهای پروژهمحور صنعت نفت پرداخته شده و با توجه به این مؤلفهها و شاخصها، یک مدل مفهومی در این زمینه ارائه میگردد. سرفصل مطالب این بخش به این قرارند:
اهمیت مدیریت دانش؛
تاریخچه مدیریت دانش؛
مراحل رشد و بلوغ مدیریت دانش؛
نسلهای مدیریت دانش؛
مفاهیم مدیریت دانش؛
مفهومپردازی و تعاریف دانش؛
سیستمهای مدیریت دانش (KMS)؛
الگوهای مدیریت دانش در سازمانها؛
پیامدها و اثرات مدیریت دانش در سازمانها؛
بسترهای پیادهسازی مدیریت دانش در سازمانهای با ساختار عملکردی صنعت نفت؛
فرم در حال بارگذاری ...