تأثیر خواندن در زندگی مردم به طور گستردهای شیوع دارد. یک خواننده میتواند مهارتهای جدید را فرا بگیرد، با حقایق علمی نوین آشنا شود. او میتواند نسبت به جهان داناییهای بیشتری را کسب کند. بنابراین خواندن این توانایی را دارد تا خواننده را از حالت منفعل به حالت فعال دگرگون کند(تانوسکدی 2011،83). نتایج پژوهشهای متعددی نشان دادهاند که مشکلات مربوط به مهارتهای یادگیری و عدم آشنایی دانشجویان با روشهای مؤثر و کارآمد خواندن و در ابعادی گستردهتر مطالعه، در شکست تحصیلی آنها دخیل بوده است. نتایج این بررسیها بیانگر این است که تأثیر خواندن در بهبود فرآیندهای شناختی-ادراکی-واکنشی و در نهایت سرنوشت شغلی دانشجویان امری قطعی و مسلم است (کوشان و حیدری 1385 ،189-185). البته در این بین برخی دانشجویان زمان زیادی را صرف خواندن میکنند ولی خیلی کم در مورد بهبود مهارتهای خواندن فکر میکنند و با همان شیوهای که در دبیرستان میخوانند در دانشگاه نیز میخوانند. آنها به این نکته توجه ندارند که خواندن یک فعالیت پیچیده و یکی از اجزای اساسی زندگی علمی یک دانشجوی باسواد اطلاعاتی است.
کتابخانهها نیز در شکلدهی نگرشهای خواندن و عادت مطالعه نقش دارند. کتابخانهها مکانهایی هستند که در آنها عادت به خواندن کسب میشود. کتابخانهها موفقیت دانشجویان در دانشگاه را افزایش میدهند و به آنها کمک میکنند تا دانش ضروری در مقابله با چالشهای متغیر علمی را به دست بیاورند(اردمار و دمیرل2009، 2240-2233). بررسی تاریخی فرهنگ انسان در همه زمانها گویای این حقیقت است که بین کتابخانه و اجتماع پیوندی استوار وجود دارد بنابراین کتابداران باید بتوانند مواد خواندنی را در
شکلهای مختلف آن در زندگی اجتماعی انسان جدید بهعنوان یک وسیله ارتباطی، اطلاعرسانی و تعلیماتی مطرح کنند تا از این رهگذر در شکلدهی عادات و نگرشهای خواندن اثرگذار باشند.
( صمدی 1380).
اما فعالیت پیچیده خواندن همان طور که پیشتر ذکر شد دارای مؤلفه‑هایی است که از آنها تأثیر میپذیرد و شناخت این مؤلفهها در بهبود یا تضعیف خواندن اثر میگذارند. براساس همین مؤلفهها دستهبندیهای مختلفی از اهداف خواندن توسط بسیاری از پژوهشگران انجام گرفته است. یکی از این تقسیمبندیها از آنوبیکو است. وی اهداف خواندن را در 4 بخش طبقهبندی کرده است. او اولین هدف خواندن را برای لذت، سرگرمی و آرامش میداند. دومین هدف از خواندن در جهت افزایش اطلاعات عمومی انجام میگیرد. وبیکو سومین هدف برای خواندن را کسب دانش ذکر میکند. او خواندن برای کسب دانش را همان مطالعه کردن میداند. در نهایت این پژوهشگر چهارمین هدف از خواندن را ترکیبی از سه هدف بالا عنوان میکند( اوگانرومبی و جیبویگا، 1995).
گروهی که«خواندن آزاد» نامیده میشود و در آن لذت بردن و سرگرم شدن هدف اصلی تلقی میشود و هرچه از آن حاصل میشود برنامه ریزی نشده است و گروه دیگر «خواندن مقید» است که در آن خواننده خود را از ابتدا پایبند اصول خاصی قرار میدهد و درپایان نیز نتیجه کار خود را میسنجد مثل آموختن کاری یا یافتن پاسخ برای سئوالهایی و یا در معرض ارزشیابی قرار دادن خود.(. قزل ایاغ به نقل از توران میرهادی 1386 ،22)
در برخی از متون از این دو نوع کلی خواندن تحت عنوان واحد نگرشها نسبت به خواندن بحث شده است. البته نگرشها نسبت به خواندن و علاقهمندیها نسبت به خواندن خود دو بازوی مفهوم بزرگتری به نام انگیزش نسبت به خواندن میباشند. اگرچه این اصطلاحات در متون مختلف بهجای همدیگر به کار رفتهاند اما دارای تفاوتهای ساختاری هستند. نگرشها نسبت به خواندن را همانطور که پیشتر ذکر شد میتوان احساسات و باورهای یک شخص درباره عمل خواندن تعبیر کرد اما علاقهمندیها نسبت به خواندن به ترجیحات خواندنی افراد از قبیل گونهها، موضوعات و زمینههایی مربوط میشود که یک فرد عمل خواندن خویش را در قالب آنها شکل میدهد و در نهایت انگیزش نسبت به خواندن بیشتر به حالات درونی افراد مربوط میشود که آنها را نسبت به خواندن ترغیب مینماید بنابراین اگر بپذیریم لازمه زیستن در سده 21 میلادی خواندن و نوشتن بیشتر از هر زمان دیگری در تاریخ بشریت است و مصادیق آن در همه امور زندگانی از جمله داشتن شغل مناسب، رعایت حقوق شهروندی و مدیریت زندگی شخصی قابل مشاهده است و دربرابر هجوم اطلاعاتی که به سمت انسان میآید خواندن و نوشتن ابزارهایی برای مقابله هستند پس باید در این دو زمینه پژوهشهایی را انجام داد( کلارک و رامبلد 2006). جامعه، متشکل از افرادی هستند که در کنار یگدیگر زندگی می کنند و بر روی باورها و ارزش های یکدیگر تاثیر می گذارند و اگر یک جامعه از سلامت روحی و روانی برخوردار باشد امنیت اجتماعی برقرار بوده و موجب بالندگی و توسعه فرهنگی، اقتصادی و سیاسی می شود. ناهنجاری های موجود در جامعه یکی از تصاویر نادرست فرهنگی است. وجود ندامت گاه ها حکایت از وجود ناهنجاری است و انجام انواع بزه کاری، پژوهشگر را به این سوال معطوف کرد که خواندن و مطالعه چه تاثیری در کاهش بزه کاری خواهد داشت. بنابراین، پژوهشگر، در صدد پاسخ به این پرسش که وضعیت نگرش خواندن و عادت مطالعه بین مددجویان ندامتگاه شهر خرم آباد چکونه است؟ ونیز، میزان نگرش خواندن و عادت مطالعه و نیز رابطه معناداری با جنسیت، میزان تحصیلات، سن، مدت حبس و نوع بزه آنها مورد بررسی قرار گرفته است .1-3 اهمیت و ضرورت پژوهش
خواندن به طور فزایندهای موضوع بسیاری از پژوهشهای عملی و نظری بوده است. این پژوهشها حاصل فعالیت پژوهشگران رشتههای متفاوتی از قبیل علوم اطلاعات و دانششناسی، تعلیم و تربیت، علوم اجتماعی و نظامهای اطلاعاتی است. اما علیرغم پژوهشهای بسیاری که در این حوزه انجام گرفته مخصوصاً در ایران نتایج و یافتههای اکثر آنها در حد نظری باقی مانده و عمدتاً منجر به بهبود امر خواندن نشده است. از همین رو پژوهشگران سعی دارند تا از طریق انجام یک بررسی نظاممند به یافتههای دقیقی درباره نگرش خواندن و عادت مطالعه مددجویان ندامتگاههای شهر خرمآباد دست پیدا کنند و آنها را بهصورت کاربردی به سازمان مسئول یعنی امور فرهنگی و کتابخانه ندامتگاه ارائه دهند تا از این طریق هم در اجرای برنامههای ترویج کتابخوانی و هم در برنامههای مجموعهسازی کتابخانههای ندامتگاهها بازنگریهای لازم صورت بگیرد.
1-4 اهداف پژوهش
الف. اهداف اصلی
هدف اصلی این پژوهش نگرش خواندن و عادت مطالعه مددجویان ندامتگاههای شهر خرمآباد است.
ب. اهداف فرعی
1- شناسایی نگرشهای مددجویان ندامتگاه های شهر خرمآباد به خواندن
2- شناسایی عادت مددجویان ندامتگاههای شهر خرمآباد به مطالعه
1-5 فرضیههای پژوهش
- بین نگرش مددجویان ندامتگاههای شهر خرمآباد به خواندن بر حسب جنسیت تفاوت معناداری وجود دارد.
- بین نگرش مددجویان ندامتگاههای شهر خرمآباد به خواندن بر حسب نوع بزهکاری تفاوت معناداری وجود دارد.
- بین عادت مددجویان ندامتگاههای شهر خرمآباد به مطالعه بر حسب جنسیت تفاوت معناداری وجود دارد.
- بین عادت مددجویان ندامتگاههای شهر خرمآباد به مطالعه بر حسب نوع بزهکاری تفاوت معناداری وجود دارد.
بین نگرش خواندن و عادت مطالعه مددجویان ندامتگاههای شهر خرم آباد تفاوت معناداری وجود دارد.
- پرسشهای پژوهش
- مددجویان ندامتگاههای شهر خرمآباد چه «نگرشهایی» به خواندن دارند؟
- مددجویان ندامتگاههای شهر خرمآباد چه عادتهایی به مطالعه دارند؟
1-7 تعریف مفاهیم پژوهش
الف. تعاریف مفهومی
خواندن: یک فرآیند پیچیده شناختی متشکل از رمزگشایی نمادها به منظور ساخت معنا یا بیرون کشیدن آن از متن است. خواندن یک فرآیند تعاملی پیچیده بین متن و خواننده است که توسط دانش قبلی خواننده، تجربیات، نگرشها و جامعه زبانی که بر اساس محیط و فرهنگ ساخته میشود شکل میگیرد. این فرآیند نیازمند تمرین مداوم، تقویت و پالایش است (خواندن 2013،136-130).
نگرش نسبت به خواندن : برای این مفهوم نظری تعاریف مختلفی ارائه شده است که وجه اشتراک همه آنها مورد توجه قرار دادن سه بخش شناختی، عاطفی و واکنشی در انسان است. به عبارت دیگر نگرشها نسبت به خواندن بهطور مستقیم از باورها و ارزشگذاریهای شخصی، احساسات و عواطف فرد و –
کنشپذیری و نیات رفتاری وی اثر میپذیرد و باعث میشود با نگرشهای مختلفی نسبت به خواندن اقدام کند (یاماشیتا 2004،19-1).
عادت مطالعه: استیگر (2009) معتقد است که عادت مطالعه را مانند خیلی دیگر از عادتها میتوان کسب کرد. عادت به کتابخوانی از نظر بیشتر افراد تحصیل کرده یک عادت پسندیده محسوب میشود که در فرد و جامعه اثر مطلوب دارد. عادت به مطالعه همانند بسیاری از عادتهای دیگر در دوران کودکی شکل میگیرد و عادتی اکتسابی است. البته این بدان معنا نیست که در بزرگسالی نتوان آن را ایجاد یا اصلاح کرد، بلکه با کمی تلاش، تحمل و شناختن روشها و عادتهای صحیح مطالعه میتوان عادتهای نادرست مطالعه را تغییر داد و با توجه به این امر، باید در تغییر عادتهای غیرمعمول دانشجویان تلاش نمود( اباذری و ریگی 1391، 861)
ب. تعاریف عملیاتی
خواندن: در این پژوهش منظور از خواندن، خوانش متون در هر شکل، با هر اندازه و به هر قصدی است که میتواند در هر مکانی انجام بگیرد. شایان ذکر است که در پژوهش حاضر منظور از خواندن مطالعه نیست به دلیل اینکه اساساً مطالعه اعم بر خواندن است و فعالیتهایی از قبیل شنیدن، دیدن و حتی لمس کردن نیز مطالعه محسوب میشوند. این در حالی است که در بخشی گسترده از پژوهشهای انجام شده به جای واژه خواندن از واژه مطالعه استفاده شده البته به این معنی هم نیست که پژوهشهای مربوط به مطالعه اصلا به خواندن نپرداخته باشند.
نگرش خواندن: در این پژوهش منظور از نگرش خواندن، لذت و سرگرمی، نگرانی؛ سختی؛ دشواری، ترغیب و تشویق از سوی دیگران، چگونگی رویارویی با فعالیت خواندن با استفاده از ابزار پرسشنامه ASRA اسمیت 1992 و نیزمنظور از عادت مطالعه، تمرکز، یادآوری، سازماندهی زمان، مطالعه یک فصل، گوش کردن و یادداشت برداری، برگزاری امتحانها، انگیزه با استفاده از ابزار پرسشنامه PSSHI است .
1-8 متغیرهای پژوهش
متغیرمستقل: مددجویان ندامتگاههای شهر خرمآباد
متغیر وابسته: نگرشخواندن، عادت مطالعه
فرم در حال بارگذاری ...