وبلاگ

توضیح وبلاگ من

تحلیل فقهی،حقوقی تشویق وتنبیه کودکان با تاکیدبر روایات

 
تاریخ: 01-12-99
نویسنده: فاطمه کرمانی

انسان موجودی شگفت انگیز است. موجودی که می­تواند با بهره گیری از صفات و خصایص عالی به درجه­ای متعالی برسد و با بکارگیری صفات ناشایست و رذایل اخلاقی به پست ترین درجات نزول کند. با توجه به این ویژگی انسانی، تربیت انسان جایگاه ویژه­ای پیدا می­کند. برای رسیدن به اهداف تربیت، ابزارهای مختلفی نیاز است که بدون آن­ها، نمی­توان انتظار رسیدن به اهداف را در سر پروراند. از مهم­ترین ابزار یک تربیت مناسب، تشویق و تنبیه است که نمی­توان به آسانی از کنار آن گذشت.

 

 

­­

 

 

ب) سؤال اصلی پژوهش (متناسب با عنوان):

 

 

سؤالات اصلی که این پژوهش بدان پرداخته است، آن است که :

 

 

 

    1. چه روش­هایی را می­توان برای تشویق و تنبیه کودکان بکار گرفت که منطبق بر آموزه­های دینی و کشفیات روان­شناسان باشد؟

 

 

    1. با توجه به آثار و نتایجی که بر تشویق و تنبیه مترتب است، چه الگوهایی را می توان برای تشویق و تنبیه موثر و مطلوب ارائه کرد؟

 

 

 

 

 

 

ج) فرضیه های پژوهش:

 

پروژه دانشگاهی

 

 

 

 

    1. 1. آن­چه از ظاهر کلام فقها برمی­آید، در فقه اسلامی بیشتر به تنبیه پرداخته شده و کمتر مساله­ی تشویق مطرح می­شود.

 

 

    1. در روایات اسلامی و در دیدگاه­های روان­شناسان علاوه بر تاکید بر تنبیه در موارد ضروری، تاکید بر تشویق، بیشتر نمایان است.

 

 

 

 

 

 

د) اهمیت و ضرورت تحقیق:

 

 

با توجه به اهمیت و ضرورت تربیت و بکارگیری مناسب ابزار تشویق و تنبیه، مطالعه و پژوهش در این زمینه نیز اهمیت چشمگیری پیدا می­کند. مطالعه­ی احکام و نظرات فقهی، دریافت­های و تحقیقات علمی و نظرات روان­شناسان، می­تواند به شناخت بیشتر و بکارگیری روش­های مطلوب و مناسب­تر بیانجامد.

 

 

مظاهری ، علی اکبر، هشدارهای تربیتی، قم، هجرت ، 1374، ص 83.

 

 

روم (30)، 30.

 

 

مظاهری،  ص 16. به نقل از روزنامه رسالت، 12/3/73، ص 26.


فرم در حال بارگذاری ...

« تاریخ ‌شناسی فقه حجتقسیم اموال مشترک و شیوه‌ های آن در فقه امامیه »
 
مداحی های محرم