وبلاگ

توضیح وبلاگ من

تأثیر بازاریابی اینترنتی بر عملکرد آن لاین شرکت ها- قسمت ۳۰

 
تاریخ: 20-07-00
نویسنده: فاطمه کرمانی

در این نوع از تجارت الکترونیکی،واحدهای دولتی،کالا ها،خدمات و اطلاعات را از بنگاه ها یا از مردم خریداری کرده و خدمات خود را از این طریق به متقاضیان ارائه می کنند.

اجزای تشکیل دهنده فضای بازار داد و ستد الکترونیکی

در فضای بازار خریداران و فروشندگان همانند یک بازار داد و ستد فیزیکی،کالا و خدمات را با پول مبادله می کنند،به این تفاوت که در این بازار این عمل به صورت الکترونیکی انجام می شود.فضای بازار شامل معاملات الکترونیکی است که نوع جدیدی از توزیع کالا و خدمات را ایجاد می کند.اجزای اصلی تشکیل دهنده یک بازار داد و ستد الکترونیکی شامل مشتریان،فروشندگان،کالا(فیزیکی یا دیجیتالی)،زیر ساخته ها،واسطه ها و دیگر شرکای تجاری و خدمات پشتیبانی می باشد که به تشریح آنها پرداخته می شود(معمارنژاد،۱۳۸۷،صص۷۶-۷۹).

 

      • مشتریان-میلیون ها نفر از افرادی که در سراسر جهان از سایت های اینترنتی استفاده می کنند،خریداران بالقوه کالاها و خدماتی هستند که بر روی شبکه اینترنت عرضه و تبلیغ می شوند.این مشتریان بالقوه به دنبال سرگرمی،معاملات سودمند و اجناس ارزان قیمت بوده و به سادگی می توانند به جستجوی اطلاعات،مقایسه،پیشنهاد قیمت برای خرید و گاهی نیز به معامله بپردازند.در عین حال سازمانها،بیش از ۸۶ درصد از فعالیت های تجارت الکترونیکی را به خود اختصاص می دهند.

    پایان نامه

 

    • فروشندگان-بر روی شبکه وب میلیون ها فروشگاه وجود دارد که هر کدام به تبلیغ و عرضه انواع متعددی از کالاها می پردازند به نحوی که هر روزه می توان عرضه جدیدی از کالاها و خدمات را یافت.در این حالت فروشندگان می توانند محصولات خود را به طور مستقیم از طریق وب سایت خود و یا از طریق بازار داد و ستد الکترونیکی به فروش برسانند.

 

    • محصولات-یکی از تفاوت های اصلی بین بازار داد و ستد فیزیکی و الکترونیکی امکان دیجیتالی نمودن کالاها و خدمات در فضای بازار است.هرچند که هر دو نوع بازار به فروش محصولات فیزیکی می پردازند،اما در بازار داد و ستد الکترونیکی،محصولات دیجیتالی نیز به فروش می رسند. محصولات دیجیتالی محصولاتی هستند که می توانند به اشکال دیجیتالی تبدیل شده و بر روی شبکه اینترنت تحویل داده شوند.علاوه بر امکان دیجیتالی شدن نرم افزارها،کالاها و خدمات دیگری نظیر موسیقی،روزنامه و کتاب را نیز می توان دیجیتالی نمود.منحنی هزینه محصولات دیجیتالی متفاوت از منحنی هزینه محصولات عادی است،چرا که در مورد محصولات دیجیتالی اکثر هزینه ها ثابت بوده و هزینه های متغیر بسیار ناچیز می باشند.بنابراین به محض پرداخت هزینه های ثابت میزان سود به سرعت افزایش یافته و این موضوع یکی از مزایای اصلی بازارهای داد و ستد الکترونیکی است.

 

    • زیر ساخت ها-زیر ساخت های یک بازار داد و ستد الکترونیکی شامل سخت افزار،نرم افزار،شبکه ها و غیره می باشد.

 

    • پیشخوان شرکت-تعامل مشتریان با بازار داد وستد الکترونیکی از طریق یک پیشخوان صورت گرفته و زیر ساخت های آن شامل سایت اینترنتی(درگاه)فروشندگان،کاتولوگ های الکترونیکی،موتور جست وجو و یک شبکه پرداخت است.

 

    • بخش های پشتیبان فعالیت ها-تمامی فعالیت های مرتبط با مدیریت انبار،خرید از عرضه کنندگان،امور مالی و حسابداری،مراحل پرداخت،بسته بندی و تحویل در بخش های پشتیبانی یک شرکت انجام می شود.

 

    • واسطه ها-معمولاً در بازاریابی،واسطه طرف سومی است که بین خریداران و فروشندگان وساطت می کند.در بازار داد و ستد الکترونیکی،تمام واسطه ها خدمات خود را بر بروی شبکه وب عرضه کرده و نقش آنها اغلب با نقش واسطه ها متفاوت است.به نحوی که واسطه های بر خط یا آنلاین به ایجاد و مدیریت بازاریابی برخط می پردازند.اکثر واسطه های بر خط و آنلاین در قالب سیستم های رایانه ای ارتباط بین خریداران و فروشندگان را برقرار و انجام معاملات را تسهیل می کنند.

 

    • طرف های تجاری دیگر-علاوه بر واسطه ها،بسیاری از طرف های تجاری بر روی شبکه اینترنت و اغلب در طول زنجیره عرضه همکاری می کنند.

 

    • خدمات پشتیبانی-فضای بازار شامل انواعی از خدمات پشتیبانی مختلف اعم از خدمات تضمینی و اطلاع رسانی است.

 

 

مدل های کسب و کار تجارت الکترونیکی

مدلهای کسب و کار تجارت الکترونیکی بسیار متنوع بوده ولی نکات مشترک در این مدل و جزئیات مربوط به آنها به شرح زیر می باشد(سهلانی،۱۳۸۸،ص۳۴).
۱)بازاریابی مستقیم به صورت بر خط یا آنلاین
اکثر مدل ها شامل فروش بر خط یا آنلاین توسط تولید کننده به مصرف کنندگان(با حذف واسطه ها)و یاخرده فروشان به مشتریان بوده که هدف آنها افزایش کارایی در توزیع محصولات و خدمات است.چنین مدل هایی به طور خالص برای محصولات و خدمات دیجیتالی(مثل نرم افزار،موسیقی و ….)از کارایی بالاتری برخوردارند،چرا که به این گونه کالاها و خدمات به صورت الکترونیکی به مشتری تحویل داده می شوند.این مدل ها از طریق انواع معاملات B2Bو B2C تجارت الکترونیک به صورت عملی مورد استفاده قرار می گیرند.
۲)سیستم های مناقصه و مزایده الکترونیکی
سازمان ها و بنگاه های اقتصادی بزرگ(دولتی و خصوصی) معمولاً برای خرید و فروش هایی با حجم بالا از سیستم مناقصه استفاده می کنند.در این سیستم پیشنهاد خرید یا فروش هایی با حجم بالا از سیستم مناقصه استفاده می کنند.در این سیستم پیشنهاد خرید یا فروش در محیطی الکترونیکی انتشار یافته و متقاضیان آمادگی خود را برای شرکت در مناقصه و مزایده اعلام و در نهایت برنده انتخاب می شوند.این سیستم که به صورت بر خط و آنلاین عمل می کند،از نظر زمانی موجب کاهش زمان معاملات و از نظر هزینه به کاهش هزینه ها می انجامد.به طور معمول سازمان های دولتی استفاده از این سیستم را در دستور کار خود قرار می دهند.
۳)معامله با قیمت مورد نظر خود
این مدل به خریداران امکان می دهد که قیمت مورد نظر خود را برای خرید کالاها و خدمات اعلام و واسطه ها نیز سعی می کنند تا بین قیمت مورد درخواست مشتریان یا خریداران با قیمت پیشنهادی عرضه کنندگان تناسب ایجاد کنند.این مدل به مدل مجموعه تقاضا معروف است.
۴)یافتن بهترین قیمت
بر طبق این مدل که به مدل موتور جست و جو معروف است،مشتری نیاز خود را مشخص کرده،انگار واسطه ای بر اساس بانک اطلاعاتی خود پایین ترین قیمت را با توجه به نیاز مشتری تشخیص داده و به وی اعلام می کند، خریدار بالقوه مدت ۳۰ تا ۶۰ دقیقه فرصت دارد تا قیمت اعلام شده را پذیرفته یا رد کند.
۵)بازاریابی وابسته با واسطه
در این مدل،شرکاء با همکاران بازاریابی(شرکت،سازمان یا یک فرد)مشتریان را به سایت های فروشندگان کالاها و خدمات ارتباط یا ارجاع می دهند.این ارتباط یا ارجاع از طریق قرار گرفتن تبلیغات یا آرم شرکت های فروشنده در سایت شریک بازاریابی صورت می گیرد.چنانچه ارجاع مشتری به فروشنده از طریق سایت شریک بازاریابی منجر به انجام معامله شود،شریک بازاریابی حق العمل خود را بر اساس قیمت بین ۳ تا ۱۵ درصد دریافت می کند.به عبارت دیگر شرکت فروشنده از طریق بازاریابی وابسته یک سیستم فروش،حق العمل مجازی را ایجاد می کند.
۶) بازاریابی مجازی
بر طبق این مدل،یک سازمان جهت افزایش فروش خود،از طریق ارسال پیام برای مردم سعی در افزایش آگاهی و انجام تبلیغ می ک
۷) خریدهای گروهی
در تجارت جهانی به شکل ناپیوسته یا آفلاین،خریدهای با حجم و ارزش بالا مشمول تخفیف می شوند. در محیط تجارت الکترونیکی نیز مفهومی به نام مجموع تقاضا وجود دارد که طبق آن یک طرف سوم درخواست های افراد و شرکت های کوچک و متوسط را شناسایی و جمع آوری کرده و آنگاه با حجم بالایی از درخواست برای دریافت تخفیف یا دریافت بهترین قیمت با فروشندگان مذاکره می کند.
۸) حراجی های بر خط یا آنلاین
اکثر مردم در مورد EBAY.COM که بزرگترین سایت حراجی بر خط یا آنلاین در سطح جهان است.مطالبی را شنیده اید .صدها شرکت دیگر نیز نظیر YAHOO.COMو AMAZON.COM سایت های حراجی بر خط (آنلاین) را راه اندازی کرده اند.در این گونه سایت ها،فروشندگان بر خط (آنلاین)،پیشنهادات مربوط به فروش کالاها و خدمات را ارائه نموده و محصولات را به بالاترین قیمت پیشنهادی به فروش می رسانند.
۹) بومی کردن کالا و خدمات
منظور از بومی کردن کالا و خدمات،تولید آنها مطابق مشخصات مورد نظر مشتریان با خریداران است.بومی سازی مدل جدیدی نیست ولی از آنجا که با بهره گرفتن از محیط الکترونیکی می توان کالاها و خدمات را مطابق نظر مشتریان تولید و قیمت آنها را تغییر نداد(همان قیمت غیر بومی سازه شده) مورد توجه قرار گرفته است.شرکت Dell نمونه خوبی از بومی سازی رایانه های شخصی منطبق نظر مشتریان است.شرکت های خودرو ساز با بهره گرفتن از این مدل یعنی تولید اتومبیل مطابق سفارش مشتریان خود در کشورهای مختلف،حجم موجودی انبار خود را به شدت کاهش داده و از این طریق منافع زیادی را کسب نموده اند.
۱۰)بازار داد و ستد الکترونیکی و مبادلات
بازار داد و ستد الکترونیکی در مورد مبادله کالا ها و نیز سهام مورد استفاده قرار می گیرد.از سال ۱۹۹۹ هزاران بار دادوستد الکترونیکی فرآیندهای تجاری را به دلیل استفاده از اینترنت با کارایی بیشتری انجام می دهند.اگر این بازارها به خوبی سازماندهی و مدیریت شوند،قادرند تا منافع معنی داری برای فروشندگان و خریداران ایجاد کنند.اینترنت یک بازار داد و ستد مجازی است.
۱۱) سیستم زنجیره ارزش
این مدل اطلاعات مربوط به کالاها و خدمات را به صورت یک بسته برای مشتریان آماده می کند.به عنوان مثال سایت Carpoint.com خدمات متعددی را جهت خرید اتومبیل ارائه می کند
۱۲) ارائه کنندگان خدمات زنجیره ارزش
در این مدل ارائه دهندگان زنجیره ارزش به طور خاص عوامل زنجیره عرضه مثل پشتیبانی یا پرداخت را معرفی می کند.
۱۳) کارگزاران اطلاعات
کارگزاران اطلاعات،خدماتی نظیر امنیت و محرمانه ماندن،جست و جو و محتوی اطلاعات را ارائه می نمایند.مانند Bizrate.com,Google.com.
۱۴) معاملات پایاپای
بنگاه ها با بهره گرفتن از این مدل،کالاها و خدمات و محصولات مازاد بر نیاز خود را با آنچه نیاز دارند مبادله می کنند.این گونه مبادلات به وسیله ی بازارسازها سازمان دهی می شود.
۱۵) تخفیفات بالا


فرم در حال بارگذاری ...

« فرهنگ سیاسی مطلوبِ نهج البلاغه- قسمت ۲۲موانع دسترسی زنان بزهکار به عدالت کیفری در نظام کیفری ایران- قسمت ۹ »
 
مداحی های محرم