۴-سرویسهای اصلی تلفن بانک
دریافت موجودی، دریافت سه گردش، ارسال صورت حساب با نمابر، پرداخت قبض، دریافت اطلاعات وام خود (در برخی از تلفن بانکها)، پرداخت فیش بیمه، غیر فعال کردن کارت شتاب همان حساب، تغییر رمز حساب در برخی از بانکها رمز تلفن بانک و همراه بانک یکی است).بانکداری مبتنی بر نمابر)
در این نوع ازبانکداری اطلاعاتی چون موجودی حساب، وضعیت پرداخت اقساط چک و… از طریق سیستم نمابر ارسال میشود. این سیستم ازمدتها قبل از طریق برخی از مطرح ترین بانکهای کشور ارائه گردید اما به دلیل عدم دسترسی عموم مردم به نمابر چندان مورد استقبال قرار نگرفت و همه گیر نشد.
۵-بانکداری مبتنی بر دستگاههای خودپرداز
این نوع از بانکداری بیش از سایر انواع بانکداری الکترونیک در کشور مرسوم شده و با وجود مشکلات دستگاههای خود پرداز اغلب مردم یک یا چند کارت بانکی دارند و از آن استفاده میکنند. دستگاههای خودپرداز علاوه بر ارائه وجه نقد خدماتی چون: اعلام موجودی، اعلام ۱۰گردش آخر حساب، پرداخت قبوض، ارائه رمز دوم، تغییر رمز، فروش کارت شارژ و … را ارائه میکنند.
۶-بانکداری مبتنی بر پایانههای فروش
پایانههای فروش یا دستگاههای پوز در اغلب فروشگاهها حضور دارند و جایگزین مناسبی برای وجه نقد شدهاند علاوه بر این از طریق این دستگاهها هم میتوانید موجودی حسابتان را چک کنید و کارت شارژ خریداری کنید
.۷-بانکداری مبتنی برشعبه های الکترونیکی: شعبههای الکترونیک یا ۲۴ ساعته که توسط برخی بانکها راه اندازی شدهاند در طی ۲۴ ساعت شبانه روز به ارائه خدمات بانکی در بستر بانکداری الکترونیک میپردازند و مسلما در این شعبات نیروی انسانی کمترین دخالت را دارد..
۲-۷-۳)کاربری بانکداری اینترنتی:
بانکداری اینترنتی برای همه افراد از یک درجه اهمیت برخوردار نیست. مشاورین ،مشتریان بانک های اینترنتی را به چهار گروه تقسیم نموده اند:
-
- معامله کنندگان اینترنتی :
این گروه مشتری مایل به اتوماسیون وساده نمودن احتیاجات تراکنشی خود ،تاحدامکان می باشد.دستیابی به حساب های چک (جاری) وکارت های اعتباری از طریق خط اینترنت ،به عنوان مزیتی برای این گروه مشتریان محسوب می شود.دراین نوع حساب ها ،پرداخت قبوض با کارمزد کم باابزاری برای اتوماتیک نومدن عملیات ،از اهمیت خاصی برخوردار است.
۲-پس انداز کنندگان:
این دسته از مشتریان به دنبال نتیجه وبازدهی بالا از حساب های خود هستند که اقدام به نگاهداری وجوه ومبالغ بالامی نمایندوانتظار کارمزد پایین رادارند.انتقال راحت وجوه بین حسابهابرای این افراداهمیت دارد.
۳-خریداران فوری :این گروه از مشتریان بدون دغدغه فکری خواهان ،خدمات مالی جامع ،کارت های اعتباری ،وام ها وپرداخت قبوض بطور یکپارچه می باشند.سهولت در استفاده وگستردگی این خدمات،مهم ترین عامل برای این گروه از مشتریان می باشد.درحالی که همه بانکهای اینترنتی برای ارائه خدمات کارمزد دریافت نمی کنند بعضی نیز براساس وضعیت حساب ،بخشی از کارمزد راحذف مینمایند
۴ -وام گیرندگان :وام گیرندگان نیز جز گروه دیگری از استفاده کنندگان از خدمات اینترنتی می باشند که از خدمات ارائه شده در بانکداری اینترنتی استفاده می نمایند مانند در خواست تسهیلات ،ارائه مدارک ،در خواست استعلام ،واریز پیش دریافت ها ،باز پرداخت اقساط و…(صمدی ،۱۳۸۵)
۲-۷-۴)سرویسهای بانکداری اینترنتی بانکداری الکترونیک شامل سیستمهایی است که مشتریان موسسات مالی را قادر میسازد تا در سه سطح اطلاعرسانی، ارتباط و تراکنش از خدمات و سرویسهای بانکی استفاده کنند: الف – اطلاع رسانی: این سطح ابتداییترین سطح بانکداری اینترنتی است. بانک اطلاعات مربوط به خدمات و عملیات بانکی خود را از طریق شبکههای عمومی یا خصوصی معرفی میکند. ب – ارتباطات: این سطح از بانکداری اینترنتی امکان انجام مبادلات بین سیستم بانکی و مشتری را فراهم میآورد. ریسک این سطح در بانکداری الکترونیک بیشتر از شیوه سنتی است و بنابراین، برای جلوگیری و آگاه ساختن مدیریت بانک از هرگونه تلاش غیرمجاز برای دسترسی به شبکه اینترنتی بانک و سیستمهای رایانهای به کنترلهای مناسبی نیاز است. ج – تراکنش: این سیستم متناسب با نوع اطلاعات و ارتباطات خود، از بالاترین سطح ریسک برخوردار است و باید سیستم امنیتی قوی بر آن حاکم باشد. در این سطح مشتری در یک ارتباط متقابل قادر است تا عملیاتی چون پرداخت صورتحساب، صدور چک، انتقال وجه و افتتاح حساب را انجام دهد.(کهزادی ،۱۳۸۲) جدول ۲-۲)سطوح مختلف بانکداری اینترنتی |
سطوح مختلف بانکداری اینترنتی | آغازین | متوسط | پیشرفته |
اطلاعاتی | ۱-دفترچه رهنمای الکترونیکی |
فرم در حال بارگذاری ...