وبلاگ

توضیح وبلاگ من

شرح مشکلات دیوان خاقانی هفت ترکیب بند بلند شرح نشده- قسمت ۵۰

 
تاریخ: 20-07-00
نویسنده: فاطمه کرمانی

معنی و مفهومتصویر آتش در آتشدان، مانند آن است که زنبور سرخ بی‌رحمی را در خانه‌ی عنکبوت انداخته باشند.
آرایه‌های ادبیخانه‌ی مگس‌گیران استعاره از خانه‌ی عنکبوت و سرخ زنبور کافر استعاره از آتش است.
۲۱ - بـــر لــب خشــک جــام رعــنا فــش
عــاشــقان بــوسـه‌ی تـــر انــدازنــــد
واژگانرعنا فش: زیبا و فریبنده، رعنا گون. (فرهنگ لغات)
معنی و مفهومعاشقان در مجلس بزم، از جام که مانند فردی مغرور و با ناز و تکبّر در بزم حضور دارد، شراب می‌نوشند، گویی با شراب نوشی خود بر لب جام بوسه می‌زنند.
آرایه‌های ادبیلب جام اضافه‌ی استعاری از نوع تشخیص است. تر و خشک با هم تضّاد دارند. رعنا فش خواندن جام آرایه‌ی تشخیص دارد.
۲۲ - گــر چـــه میــران لشـکرنـــد همــه
جــرعــه بــر میــر لشـکر انــدازنــــد
معنی و مفهومعاشقان حاضر در بزم و باده نوشی اگر چه همگی امیران و فرماندهان لشکر هستند؛ امّا در این بزم، ترک جاه و مقام خود می‌کنند و آن را خوار می‌دارند.
آرایه‌های ادبیجرعه انداختن در مصراع دوم کنایه از خوار داشتن است.
۲۳ - چـون هـمـه جـان شـوند چون می و صبـح
جــان بـــه شـــاه مظـــفر انــدازنــــد
معنی و مفهوموقتی که از تأثیر شراب بر عاشقان، همه‌ی وجودشان همچون می و صبحدم، لطیف شد و سراپای وجودشان به روح و جان تبدیل گردید، آن‌گاه تمام وجود خویش را نثار شاه مظفر و پیروز، مظفرالدّین اخستان می‌کنند.
آرایه‌های ادبیمظفر در مصراع دوم ایهام دارد یکی به معنای پیروزمند و دیگری به نام شاه ممدوح، مظفرالدّین اخستان است.
۲۴ - ســر ســامــانیــان و تــاج کیــان
ملــک ابــن المــلک میــان ملـوک
واژگانسامانیان: سلسله‌ی پادشاهان ایرانی که بعد از طاهریان در ماوراءالنهر و خراسان سلطنت داشتند. (فرهنگ لغات) کیان: دومین سلسله‌ی پادشاهی از دوره‌ی تاریخ افسانه‌ای ایران. (معین)
معنی و مفهومشاه اخستان، سرور سلسه‌ی سامانی و همچنین سرور و تاج پادشاهان کیانی است. در میان پادشاهان فقط اوست که پادشاه و فرزند پادشاه است و نسل در نسل ملک زاده است.
توضیحات:
سامانیانآل سامان، سلسله‌ی پادشاهان ایرانی که بعد از طاهریان در ماوراءالنهر خراسان سلطنت داشتند و از ۲۶۱ یا ۲۷۱ تا ۳۸۹ﻫ. ق سلطنت کردند، نخستین ایشان، اسماعیل بن احمد و آخرین ایشان، نوح بن منصور بود. (فرهنگ لغات)
بند سوم:
کلمات قافیه: بر، سر، خاور و …
حروف اصلی قافیه: ر
حرف رویر
حروف الحاقیندارد
ردیفکش
۲۵ - ســاقیــا، تــوبـــه را قــلم درکـــش
بــــر در میـــکده عـلــم بــــرکــــش
واژگانقلم درکشیدن: محو کردن و از میان بردن چیزی را. (فرهنگ لغات) علم برکشیدن: درفش برافراشتن. (فرهنگ لغات)
معنی و مفهومای ساقی، توبه‌ای که از باده خواری و ساقی‌گری نموده‌ای، بشکن و باطل کن. بیا و دوباره درفش خویش را بر در میکده برافراز و به کار ساقی‌گری بپرداز.
آرایه‌های ادبیقلم درکشیدن کنایه از باطل و مردود دانستن و علم برکشیدن کنایه از خودنمایی و اظهار وجود کردن است. علم و قلم جناس یکسویه در آغاز دارند.
۲۶ - زهـــد را بنــــد آهنــین بـــر نــــه
عقـــل را میـــل آتـشــین در کــــــش
واژگانمیل کشیدن: کورکردن کسی با میل داغ کرده، نابینا کردن. (فرهنگ لغات)
معنی و مفهومدر مجلس بزم و باده نوشی، زهد و پرهیزکاری را به زنجیر بکش و اسیر کن و در چشمان عقل، میل داغ آتشین بکش تا کور شود و مانع از باده خواری و عشرت تو نشود.
آرایه‌های ادبیزهد به شخصی مانند شده که باید به زنجیر کشیده شود و عقل را نیز به شخصی مانند کرده که باید میل آتشین در چشم او کشیده شود.
۲۷ - خــانــه‌ی دل سبــیل کــن بــر مــی
رقــــم لا یُبــــاع بــــر در کــــــش
واژگانلایباع: فروخته نمی‌شود. (فرهنگ لغات)
معنی و مفهومخانه‌ی دل خویش را یکسره وقف باده و باده خواری کن و بر در آن (خانه دل) بنویس، فروشی نیست (هیچ کس دیگر را در آن راه مده).
آرایه‌های ادبیخانه دل اضافه‌ی تشبیهی است .
۲۸ - جان چـو سـگ طـوق دار مجلـس توسـت
هــم تــو داغ سگیــش بـــر ســرکـــش
واژگانطوق: هرچه گِرد چیزی را گیرد. (منتهی الارب)
معنی و مفهومای معشوق (ممدوح)، جان من همانند سگی است که بند بندگی در مجلس تو را به گردن دارد. جان مرا به عنوان سگ خویش داغ و نشان کن.
آرایه‌های ادبیشاعر جان خویش را مانند سگی دانسته که طوق بندگی ممدوح را در گردن دارد.
۲۹ - گـر بــه دل قــانعــی، دو اسبـــه درآی
ور بــه جـان خُشـندی، خــر انـــدر کــش
واژگاندواسبه درآمدن: با شتاب حرکت کردن. (فرهنگ لغات)
شاهد: جــــان دو اســـبه دوان پـــی دل و عمــــر
به یکــی زیـــن دوگــــانــــه مــــی نــــرســــد


فرم در حال بارگذاری ...

« بررسی اثر بخشی فعالیت های برون سپاری شده در شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران (منطقه اردبیل )- قسمت ۳آزادی اطلاعات در پرتو حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران و فقه امامیه- قسمت ۲۶ »
 
مداحی های محرم