جدول۴-۱۷.شاخص های آمار توصیفی برای اهمیت کیفیت اطلاعات در زمینه استناد از دیدگاه اعضای هیئت علمی دانشگاه خوارزمی
تعداد | میانگین | انحراف استاندارد | انحراف میانگین خطا | |
اهمیت کیفیت اطلاعات در زمینه مطالعه | ۱۳۰ | ۳۹۷۴/۴ | ۵۱۳۵۵/. | ۰۴۵۰۴/. |
جدول۴-۱۸. آزمون t تک نمونهای برای مقایسه میانگین نمونه و میانگین نظری اهمیت کیفیت اطلاعات مقاله در زمینه استناد
T | درجه آزادی | سطح معناداری | میانگین تفاضلها | |
اهمیت کیفیت اطلاعات در زمینه استناد | ۰۲۶/۳۱ | ۱۲۹ | ۰۰۰/. | ۳۹۷۴۴/۱ |
فصل پنجم: بحث، نتیجهگیری و پیشنهادها
۵-۱. مقدمه
همان گونه که در فصل اول اشاره شد، هدف اصلی از انجام پژوهش حاضر شناسایی شاخصهای اعتبار در ارتباطات علمی از دیدگاه اعضای هیئت علمی دانشگاه خوارزمی است. در راستای رسیدن به این هدف و با توجه به این که در حوزه اعتبار، پژوهشی به طور اخص در این زمینه در حوزه ارتباطات علمی تا جایی که محقق جستجو نموده است یافت نشد پژوهشهایی که تا حدی ارتباط موضوعی با این پژوهش داشتهاند مورد بررسی قرار گرفتند و با توجه به نوع پژوهش، روش مناسب انتخاب برای اجرای آن به کار گرفته شد و در نهایت یافته های بدست آمده از بررسی انجام شده در راستای هدف پژوهش در فصل چهار ارائه شد. پس از طی مراحل یاد شده، آنچه در این فصل آورده میشود پاسخ به پرسشهایی است که در فصل یک مطرح شدهاند. پاسخها بر اساس یافته های آورده شده در فصل چهار ارائه میشوند.
۵-۲. خلاصهای از یافتهها
اولویتهای اصلی اعضای هیئت علمی دانشگاه خوارزمی در معتبر دانستن اطلاعات در زمینه مطالعه شامل ارتباط موضوعی مقاله به حوزه کاری فرد، دقت و درستی محتوای مقاله و منطقی بودن استدلالهای نویسنده در مقاله است که در اولویت اول تا سوم قرار دارند و کشور نویسنده (آیا متعلق به کشور پیشرفته است) در اولویت آخر قرار دارد. در زمینه استناد و استفاده از اطلاعات مقاله اولویت های اول تا سوم در معتبر دانستن اطلاعات شامل دقت و درستی محتوای مقاله، ارتباط موضوعی مقاله به حوزه کاری فرد و معتبر بودن داده های به کار گرفته شده در مقاله در نظر گرفته شده است و شیوه دریافت مقاله (سایت کتابخانه، وب سایت ناشر، موتورهای جستجو و…) در اولویت آخر قرار دارد. در زمینه دسترسی آزاد به مقالات، عواملی که باعث معتبر دانستن مقالات دسترسی آزاد میشود شامل موارد زیر هستند که در اولویت اول تا سوم از نظر اعضای هیئت علمی قرار دارند: برخورداری از فرایند داوری به خوبی، محتوای خود مقاله و داشتن نویسنده معتبر و مشهور. همچنین نتایج پژوهش نشان داد که اعضای هیئت علمی دانشگاه خوارزمی کیفیت اطلاعات را شاخص مهمی در اعتماد خود به مقالات هم در زمینه مطالعه و هم در زمینه استناد دانستهاند.
۵-۳.پاسخ به پرسشهای پژوهش
۵-۳-۱. شاخص های اعتبار در ارتباطات علمی در زمینه مطالعه از دیدگاه اعضای هیئت علمی دانشگاه خوارزمی کدامند؟
نتایج آزمون ارائه شده در فصل۴، نشان میدهد تفاوت معنیداری بین میانگین نمونه و میانگین جامعه (نظری) وجو د دارد و با اطمینان ۹۵% میتوان گفت که میانگین نمونه بزرگتر از میانگین جامعه است. در نتیجه با توجه به جدول (۴-۷) مؤلفه های اعتبار علمی نویسنده، ارتباط موضوعی مقاله به حوزه کاری فرد، شهرت و اعتبار مجله، تعداد استنادهای دریافتی مقاله، توصیه مثبت یکی از دوستان یا همکاران در مورد مقاله، نمایه شدن مجله در نمایه های معتبر(ISI,Scopus,..)، ضریب تأثیر مجله، دقت و درستی محتوای مقاله، معتبر بودن داده های به کار گرفته شده در مقاله، منطقی بودن استدلالهای نویسنده در مقاله، مناسب بودن گرافیکها (تصاویر، جداول و نمودارها) شاخصهای اعتبار در ارتباطات علمی در زمینه مطالعه از دیدگاه اعضای هیئت علمی دانشگاه خوارزمی قلمداد میگردد و این مؤلفه ها مواردی هستند که اساتید در ارزیابی اعتبار یک مقاله درنظر می گیرند و بر اساس این موارد مقاله مورد نظر را معتبر میپندارند. مؤلفه های کشور نویسنده (آیا متعلق به کشور پیشرفته است) با مقدارt(333/2-)، وابستگی سازمانی نویسنده (آیا به دانشگاه معتبر تعلق دارند) با مقدار t (794/1-) و شیوه دریافت مقاله (سایت کتابخانه، وب سایت ناشر و موتورهای جستجو و…) با مقدار t (683/.-) از نظر اساتید شاخص قلمداد نشده است و جز مؤلفه های ارزیابی اعتبار مقاله شناخته نشده است ولی با این وجود و با توجه به مقدار به دست آمده از آزمون، شیوه دریافت مقاله نسبت به دو مؤلفه دیگر تأثیر بیشتری در معتبر دانستن اطلاعات از نظر اساتید دارد و پس از آن وابستگی سازمانی نویسنده و در آخر کشور نویسنده نقش داشته است.
۵-۳-۱-۱. شاخصهای اعتبار در ارتباطات علمی در زمینه مطالعه از دیدگاه اعضای هیئت علمی دانشگاه خوارزمی از چه اولویتی برخوردار هستند؟
بر اساس نتایج نتایج آزمون فریدمن جدول (۴-۸) و با توجه به سطح معنیداری ۰۵/. شاخصهای اعتبار در ارتباطات علمی از دیدگاه اعضای هیئت علمی دانشگاه خوارزمی در اولویتهای متفاوتی قرار داند و از این بین مؤلفه های ارتباط موضوعی مقاله به حوزه کاری فرد، دقت و درستی محتوای مقاله، و منطقی بودن استدلالهای نویسنده در مقاله در اولویتهای اول تا سوم قرار دارند. همچنین مشاهده شد مؤلفه های معتبر بودن داده های به کار گرفته شده، اعتبار علمی نویسنده، شهرت و اعتبار مجله، نمایه شدن مجله در نمایه های معتبر، ضریب تأثیر مجله، مناسب بودن گرافیکها (تصاویر، جداول و نمودارها)، توصیه مثبت یکی از دوستان یا همکاران در مورد مقاله، تعداد استنادهای دریافتی مقاله، شیوه دریافت مقاله، وابستگی سازمانی نویسنده و کشور نویسنده به ترتیب در اولویتهای چهارم تا چهاردهم اعضای هیئت علمی درارزیابی اعتبار اطلاعات در زمینه مطالعه است.
۵-۳-۲. شاخصهای اعتبار در ارتباطات علمی در زمینه استناد از دیدگاه اعضای هیئت علمی دانشگاه خوارزمی کدامند؟
فرم در حال بارگذاری ...