وبلاگ

توضیح وبلاگ من

کنترل سرعت موتور القایی بدون حس‌گر سرعت- قسمت ۱۶

 
تاریخ: 20-07-00
نویسنده: فاطمه کرمانی

شکل۳‌-۵- نمودار سیستم تطبیقی مدل مرجع (MRAS).
این کار روش مناسبی برای ارائه مشخصات سرو است . سیستم دارای یک پسخور معمولی است که از فرایند و کنترل گر تشکیل شده است و یک حلقه پسخور دیگر که پارامترهای کنترل‌گر را تغییر می‌دهد . پارامترها بر اثر خطا که تفاوت بین خروجی سیستم و خروجی مدل مرجع است تغییر داده می شوند. حلقه پسخور معمولی حلقه درونی و حلقه تنظیم پارامتر حلقه بیرونی نامیده می‌شود.
دانلود پایان نامه
۳-۲-روش های کنترل برداری موتور القایی بدون سنسور سرعت مبتنی بر MRAS
برای کنترل برداری موتور القایی بدون حس‌گر سرعت مبتنی بر MRAS تحقیقات زیادی انجام شده است و راهکارهای متنوعی نیز به عنوان نتیجه ارائه شده که در این فصل به چهار روش اشاره می‌کنیم .
۳-۲-۱-کنترل برداری موتور القایی بدون حس‌گر سرعت در سرعت‌های خیلی پایین
در این حالت سیسم تنها از حس‌گرهای جریان در یک حلقه بسته کنترلی با تخمین سرعت رتور و یک اینورتر منبع ولتاژ PWM استفاده می‌شود . تخمین بلادرنگ سرعت رتور بر اساس استفاده از مدل موازی سیستم کنترل تطبیقی مرجع (MRAC) می‌باشد.
مدل تغییر یافته شار برای تخمین گر سرعت طرح تطبیق  را به کار می برد. طوری که ورودی های  و  از سیگنال‌های ولتاژ فرمان مرجع  و  تخمین زده می شوند و مؤلفه های جریان  و  را اندازه گیری می‌کنند.
۳-۲-۱-۱-سیستم کنترل
شکل (۳-۶) بلوک دیاگرام سیستم کنترلی پیشنهادی این روش را برای کنترل بدون حس‌گر سرعت موتور القایی نشان می‌دهد. ورودی این طرح، سرعت رتور می‌باشد و خروجی‌ها می تواند سرعت رتور، موقعیت رتور، گشتاور الکترومغناطیسی، شار نشتی، جریان و یا ترکیبی از آن‌ ها باشد. به منظور کنترل جهت یابی شار رتور جریان محور مستقیم  و جریان محور عمودی  باید به طور مجزا کنترل شوند ولی معادلات ولتاژ به یکدیگر کوپل شده‌اند و ترم  به  و ترم  به  وابسته می باشد. بنابرین  و  نمی توانند همانند متغیرهای کنترلی مجزا از یکدیگر برای شار رتور و گشتاور در نظر گرفته شوند. برای کنترل با عملکرد بالا باید جریان  و  مجزا از یکدیگر در نظر گرفته شوند. در الگوریتم معرفی شده در این بخش تنها از حس‌گرهای جریان برای بدست آوردن سیگنال‌های پس‌خور استفاده می‌شود.
Cos Sin
Adaptive Speed Computation
۱/S
شکل۳‌-۶- بلوک دیاگرام سیستم کنترل.
۳-۲-۱-۲-موتور القایی
معادلات ولتاژ و گشتاور موتور القایی در چهار چوب مرجع گردان به صورت زیر بیان می شود:

 

(۳-۱)  
(۳-۲)  

جایی که  سرعت زاویه ای شار رتور،  سرعت زاویه ای رتور ،  سرعت زاویه ای لغزش است

حال اگر محور d بر برآیند شار رتور یعنی محور  منطبق شود خواهیم داشت:
و
۳-۲-۱-۳-کنترل مجزا
در کنترل برداری باید مؤلفه های شار و گشتاور جریان یعنی  و  مستقل از یکدیگر بوده و به ترتیب توسط  و  کنترل کردند. برای مجزا سازی  و  می توان به صورت زیر عمل کرد:

 

(۳-۳)  و

طوری که سیگنال‌های مجزا به صورت زیر تعریف می‌شوند:

 

(۳-۴)  

جریان های  و  با یک تبدیل سه فاز به دو فاز در مختصات مرجع ساکن، از جریان‌های سه فاز اندازه گیری شده بدست می‌آیند.
۳-۲-۱-۴-مدل شار رتور
می توان با دوباره مرتب کردن دو سطر ابتدایی و انتهایی معادله (۳-۱) معادلات زیر را نوشت.


فرم در حال بارگذاری ...

« بررسی کتب درسی چاپ سنگی دارلفنون دوره قاجار با تکیه بر کتب درسی چاپ سنگی موجود در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی- قسمت ۳۴مطالعه تطبیقی شهادت شهود در حقوق کیفری ایران و فقه امامیه- قسمت ۱۲ »
 
مداحی های محرم