۰٫۱۷۸-
۰٫۰۰۰
مصلحتاندیش
۳۸۲
۷۴٫۳۴۹
۳۲
۰٫۰۰۰
۰٫۱۹۹
۰٫۰۰۰
معرفتاندیش
۳۸۴
۴۳٫۱۴۹
۳۲
۰٫۰۹۰
۰٫۰۷۲-
۰٫۰۷۹
تجربتاندیش
۳۸۵
۸۶٫۹۷۰
۳۲
۰٫۰۰۰
۰٫۲۴۸-
۰٫۰۰۰
نتایج جدول ۴-۳۹ نشان میدهد که بین میزان استفاده از ماهواره و جهتگیریهای دینی سکولاریسم، پلورالیسم، جهتگیری دینی بیرونی و مصلحتاندیش رابطه معنادار و مستقیمی از نظر آماری وجود دارد. همچنین بین میزان استفاده از ماهواره و جهتگیریهای دینی بنیادگرایی، درونی، آنجهانی، معرفتاندیش و تجربتاندیش رابطه معکوس و معناداری از نظر آماری وجود دارد و این به معنای آن است که کسانی که از تلویزیون خارجی، زیاد استفاده میکنند، جهتگیریهای دینی ذکر شده در آنها ضعیف است.
فرضیه سوم
H0: تفاوت معناداری در جهتگیریهای دینی دانشجویان برحسب میزان سرمایه اجتماعی وجود ندارد.
H1: تفاوت معناداری در جهتگیریهای دینی دانشجویان بر حسب میزان سرمایه اجتماعی وجود دارد.
در این فرضیه، جهتگیریهای دینی دانشجویان متغیر وابسته و میزان سرمایه اجتماعی متغیر مستقل در نظر گرفته شده است. از آنجا که بین دو متغیر سرمایه اجتماعی و جهتگیریهای دینی دانشجویان رابطه دوطرفه وجود دارد، بنابراین برای بررسی این فرضیه، از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است.
نتایج جدول ۴-۴۰ نشان میدهد که بین سرمایه اجتماعی با جهتگیری دینی سکولاریستی، و مصلحتاندیشانه رابطه معکوس و معنادار و همچنین بین سرمایه اجتماعی با جهتگیریهای دینی بنیادگرایانه، درونی، بیرونی، اینجهانی، معرفتاندیشانه و تجربتاندیشانه رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد. بنابراین میتوان گفت که هرچه میزان سرمایه اجتماعی افراد بالاتر رود به همان میزان، جهتگیریهای دینی بنیادگرایانه، معرفتاندیشانه، درونی، بیرونی، اینجهانی و تجربتاندیشانه در دانشجویان بیشتر میشود. و به همان نسبت از میزان جهتگیریهای دینی سکولاریستی، پلورالیستی و مصلحتاندیشانه در بین دانشجویان کاسته میشود.
جدول ۴-۴۰: ارتباط بین میزان سرمایه اجتماعی و انواع جهتگیریهای دینی دانشجویان
مقیاس
نتایج
سکولاریسم
پلورالیسم
بنیادگرایی
درونی
بیرونی
فرم در حال بارگذاری ...