وبلاگ

توضیح وبلاگ من

بن‏مایه‏های کلامی امامت در قصص قرآن کریم- قسمت ۳۴

 
تاریخ: 20-07-00
نویسنده: فاطمه کرمانی

ابن‌‏قتیبه دینوی، غریب الحدیث، ج۱، ص۴۶؛ عبدالله بن قدامه، المغنی، ج۶، ص۲۰۷؛ قرطبی، الجامع لأحکام القرآن، ج‏۱۶، ص۷۹؛ ابن‌‏هشام انصاری، مغنى اللبیب، ج۲، ص۴۵۲؛ ابن‌‏عقیل همدانی، شرح ابن‌‏عقیل، ج۱، ص۲۳۳؛ ابن‌‏کثیر، تفسیر القرآن العظیم، ج‏۳، ص۲۶۷؛ بغدادی، خزانه الأدب، ج۱، ص۴۲۳ ↑
ابن‏‏بابویه، عیون ‏أخبار الرضا(ع)، ج۱، ص۸۴-۸۵؛ طبرسی، الاحتجاج، ج۲، ص۳۹۱-۳۹۲؛ حویزی، تفسیر نور الثقلین، ج‏۱، ص۷۴۳؛ بحرانی، البرهان فى تفسیر القرآن، ج‏۱، ص۶۳۵-۶۳۶؛ مجلسی، بحار الأنوار، ج۴۸، ص۱۲۸-۱۲۹؛ ابن‌‏حجر، الصواعق المحرقه، ص۲۸۴ ↑
«[یوسف‏] گفت: «مرا بر خزانه‏هاى این سرزمین بگمار، که من نگهبانى دانا هستم» یوسف/ ۵۵ ↑
ابن‏‏بابویه، علل الشرائع، ج‏۱، ص۲۳۹؛ عیون أخبار الرضا(ع)، ج‏۲، ص۱۳۹؛ حرعاملی، وسائل ‏الشیعه، ج۱۷، ص۲۰۳؛ حویزی، تفسیر نور الثقلین، ج‏۲، ص۴۳۲؛ بحرانی، البرهان فى تفسیر القرآن، ج‏۳، ص۱۷۹-۱۸۰ ↑
ابن‏‏بابویه، علل الشرائع، ج‏۱، ص۲۳۸؛ همو، عیون أخبار الرضا(ع)، ج‏۲، ص۱۳۸-۱۳۹؛ عیاشی، کتاب التفسیر، ج۲، ص۱۸۰؛ حویزی، تفسیر نور الثقلین، ج‏۲، ص۴۳۲ ↑
کلینی، الکافی، ج۱، ص۲۳۸؛ مفید، الإرشاد، ج۲، ص۱۸۷؛ طبرسی، إعلام‏الورى، ص۲۸۶؛ طبرسی، الاحتجاج، ج۲، ص۳۷۲ ↑
کلینی، الکافی، ج۱، ص۲۳۸ ↑
همان، ج۱، ص۲۳۸ ↑
ابن‏‏بابویه، علل الشرائع، ج‏۱، ص۲۰۹-۲۱۰ ↑
انعام/ ۸۴ ↑
آل عمران/ ۶۱ ↑
نساء/ ۲۳ ↑
کلینی، الکافی، ج۸، ص۳۱۷-۳۱۸؛ تفسیر منسوب به علی بن ابراهیم، ج۱، ص۲۰۹؛ طبرسی، الاحتجاج، ج۲، ص۳۲۴-۳۲۵؛ حویزی، تفسیر نور الثقلین، ج‏۱، ص۴۶۱؛ بحرانی، البرهان فى تفسیر القرآن، ج‏۲، ص۵۲-۵۳ ↑
ابن‏‏بابویه، عیون‏أخبارالرضا(ع)، ج۱، ص۸۴-۸۵؛ طبرسی، الاحتجاج، ج۲، ص۳۹۱-۳۹۲؛ مجلسی، بحارالأنوار، ج۴۸، ص۱۲۸-۱۲۹ ↑
بقره/ ۳۰-۳۳ ↑
بیضاوی، أنوار التنزیل و أسرار التأویل‏، ج‏۱، ص۷۰ ↑
حقى‌بروسوی، تفسیر روح البیان، ج‏۱، ‏ص‏۱۰۲؛ ابن‌‏عجیبه، البحر المدید، ج‏۱، ‏ص‏۹۴؛ مراغی، تفسیر المراغی، ج‏۱، ‏ص‏۸۵؛ زحیلی، التفسیر المنیر، ج‏۱، ‏ص‏۱۳۱ ↑
بقره/ ۲۴۷ ↑
قرطبی، الجامع لأحکام القرآن، ج‏۱، ص۲۷۰-۲۷۱ و ج‏۳، ‏ص‏۲۴۶ ↑
رک: فاضل لنکرانی، حماه الوحى، ص۱۱۹-۱۲۰ ↑
قصص‏/ ۵۹ ↑
أنفال‏/ ۳۳ ↑
«به یقین، خداوند، آدم و نوح و خاندان ابراهیم و خاندان عمران را بر مردم جهان برترى داده است» آل‏عمران‏/ ۳۳ ↑
«فرمود: «اى موسى، تو را با رسالتها و با سخن گفتنم [با تو]، بر مردم [روزگار] برگزیدم..» أعراف‏/ ۱۴۴ ↑
«و من تو را برگزیده‏ام، پس بدانچه وحى مى‏شود گوش فرا ده» طه‏/ ۱۳ ↑
«و چون ابراهیم را پروردگارش با کلماتى بیازمود، و وى آن همه را به انجام رسانید، [خدا به او] فرمود: «من تو را پیشواى مردم قرار دادم.» بقره‏/ ۱۲۴ ↑
«پیامبرشان گفت: «در حقیقت، خدا او را بر شما برترى داده، و او را در دانش و [نیروى‏] بدن بر شما برترى بخشیده است، و خداوند پادشاهى خود را به هر کس که بخواهد مى‏دهد» بقره‏/ ۲۴۷ ↑
«خدا از میان فرشتگان رسولانى برمى‏گزیند، و نیز از میان مردم» حج‏/ ۷۵ ↑
«خدا بهتر مى‏داند رسالتش را کجا قرار دهد» أنعام‏/ ۱۲۴ ↑
«و پروردگار تو هر چه را بخواهد مى‏آفریند و برمى‏گزیند، و آنان اختیارى ندارند» قصص‏/ ۶۸ ↑
«و هیچ مرد و زن مؤمنى را نرسد که چون خدا و فرستاده‏اش به کارى فرمان دهند، براى آنان در کارشان اختیارى باشد» أحزاب‏/ ۳۶ ↑
فاضل لنکرانی، حماه الوحى، ص۱۱۹-۱۲۰ ↑
بقره/ ۱۲۴ ↑
آل عمران/ ۱۹ ↑
«و چون ابراهیم را پروردگارش با کلماتى بیازمود، و وى آن همه را به انجام رسانید، [خدا به او] فرمود: «من تو را پیشواى مردم قرار دادم.» [ابراهیم‏] پرسید: «از دودمانم [چطور]؟» فرمود: «پیمان من به بیدادگران نمى‏رسد» بقره/ ۱۲۴ ↑
رک: طباطبایی، المیزان فی تفسیر القرآن، ج‏۱، ص۲۷۴ به نقل از یکی از اساتید خویش ↑
سید مرتضی، الشافی فی الإمامه، ج‏۳، ص۱۳۷-۱۴۲؛ ابوالصلاح حلبی، تقریب‏المعارف، ص۱۳۳-۱۳۴؛ طوسی، تلخیص الشافی، ج‏۲، ص۲۵۳-۲۵۵؛ همو، التبیان فی تفسیر القرآن، ج‏۱، ص۴۴۹؛ ابن‌‏شهرآشوب مازندرانی، متشابه‏القرآن و مختلفه، ج۲، ص۲۶-۲۷؛ همو، المناقب، ج۱، ص۲۴۸؛ حلی، الألفین، ص۲۷۶-۲۷۷ و ۳۹۳؛ عماد الدین طبری، تحفه الأبرار فی مناقب الأئمه الأطهار(ع)، ص۱۲۳؛ قاضی نورالله شوشتری، إحقاق الحق و إزهاق الباطل، ج‏۲، ص۳۹۶-۳۹۸؛ بحرانی، منار الهدی فی النص علی إمامه الأئمه الإثنی عشر(ع)، ص۱۱۰-۱۱۳؛ عسکری، نقش ائمه(ع) در احیاى دین، ج‏۲، ص۲۳۷-۲۳۸ ↑
سجده/ ۲۴ ↑
برای مطالعه بیشتر رک: طباطبایی، المیزان فی تفسیر القرآن، ج‏۱، ص۲۷۳؛ جوادی آملی، سیره‏ پیامبران در قرآن، ج۶، ص۳۶۰-۳۶۱ ↑
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
بقره/ ۲۴۷ ↑
مجلسی، بحارالأنوار، ج۳۲، ص۳۹۰ و نیز رک: طوسی، التبیان فى تفسیر القرآن، ج‏۲، ص۲۹۱-۲۹۲؛ طبرسی، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج‏۲، ص۶۱۳؛ قطب الدین راوندی، فقه القرآن فی شرح آیات الأحکام، ج‏۱، ص۳۴۹ ↑
«و با موسى، سى شب وعده گذاشتیم و آن را با دَه شب دیگر تمام کردیم. تا آنکه وقت معینِ پروردگارش در چهل شب به سر آمد. و موسى [هنگام رفتن به کوه طور] به برادرش هارون گفت: «در میان قوم من جانشینم باش، و [کار آنان را] اصلاح کن، و راه فسادگران را پیروى مکن» أعراف/ ۱۴۲ ↑
امام باقر(ع) در روایتی بطن قرآن را تأویل قرآن دانسته‏ است رک: صفار، بصائرالدرجات، ص۱۹۶؛ حرعاملی، وسائل‏الشیعه، ج۲۷، ص۱۹۶-۱۹۷؛ مجلسی، بحارالأنوار، ج۸۹ ص۹۷-۹۸ ↑
هود/ ۸۶ ↑
هود/ ۸۴-۸۶ ↑
رک: طوسی، التبیان فى تفسیر القرآن، ج‏۶، ص۴۹؛ ‏طبرسی، مجمع البیان فى تفسیر القرآن، ج‏۵، ص۲۸۶؛ طباطبایی، المیزان فى تفسیر القرآن، ج‏۱۰، ص۳۶۴ ↑
کلینی، الکافی، ج۱ ص۴۱۱-۴۱۲؛ فرات‏کوفی، تفسیر، ص۱۹۳ ↑
ابن‏‏بابویه، کمال الدین، ج‏۱، ص۳۳۰-۳۳۱؛ طبرسی، إعلام‏الورى، ص۴۶۳-۴۶۴؛ قاضی نورالله شوشتری، إحقاق الحق و إزهاق الباطل، ج‏۱۳، ص۳۳۲ ↑
ابن‌‏‌طاووس، إقبال الأعمال، ص۲۹۷؛ مجلسی، بحار الأنوار، ج۹۹، ص۱۰۶ ↑
جوادی آملی، ادب فنای مقربان، ج۳، ص۶۲ ↑
«موسى به قوم خود گفت: «از خدا یارى جویید و پایدارى ورزید، که زمین از آنِ خداست آن را به هر کس از بندگانش که بخواهد مى‏دهد و فرجام [نیک‏] براى پرهیزگاران است» أعراف/ ۱۲۸ ↑
کلینی، الکافی، ج۱ ص۴۰۷-۴۰۸ و، ج۵، ص۲۸۰؛ طوسی، تهذیب‏الأحکام، ج۷ ص۱۵۲-۱۵۳؛ همو، الإستبصار، ج۳، ص۱۰۸؛ عیاشی، کتاب التفسیر، ج۲، ص۲۵؛ حویزی، تفسیر نور الثقلین، ج‏۲، ص۵۶؛ بحرانی، البرهان فى تفسیر القرآن، ج‏۲، ص۵۷۰ ↑
برای مشاهده روایت دیگر در ارتباط با آیه مزبور رک: حموی شافعی، فرائد السمطین، ج‏۱،ص۹۵؛ إحقاق الحق و إزهاق الباطل، ج‏۷، ص۲۷۹؛ امینی، الغدیر، ج‏۲، ص۴۴۶؛ قبانجی، مسند الإمام العلی(ع)، ج۸، ص۳۶ ↑


فرم در حال بارگذاری ...

« نفت و توسعه ایران از ۱۹۴۵ تا ۲۰۱۰- قسمت ۱۱۵بررسی رابطه میان بانکداری الکترونیک و کنترل نقدینگی در بانک رفاه- قسمت ۱۵۸ »
 
مداحی های محرم