نمایشگر ۵-۴ مدل ساختار شبکه ای جهت تعیین عوامل حیاتی موفقیت در صنعت
مدلهای شبکه ای به این منظور است که تمامی عناصر در یک شبکه میتوانند به هر شکل دارای ارتباط با یکدیگر باشند. به عبارت دیگر، دریک شبکه بازخورد و ارتباط متقابل بین و میان خوشه ها امکان پذیر است و این ارتباطها در میان معیارها و زیرمعیارهای مدل پژوهش وجود دارد.
۲-۳-۴ مرحله دوم: تشکیل ماتریسهای مقایسه زوجی و بردارهای اولویت
باتوجه به ساختار شبکه ای مدل لازم است ساختار کلی سوپرماتریس مشخص شود. در این مرحله برای تشکیل سوپرماتریس اولیه با توجه به نمایشگر۶-۴، ماتریسهای مقایسه ای معیارهای اصلی(W21)، وابستگیهای متقابل معیارهای اصلی به یکدیگر (W22)، زیرمعیارها(W32) و وابستگی متقابل زیرمعیارها به یکدیگر(W33) محاسبه شد از آنجا که گروه تصمیم گیری را ۴۲ نفر از خبرگان صنعت تشکیل میدادند ماتریس مقایسات زوجی حاصل میانگین هندسی به دست آمده از مقایسات زوجی آن ۴۲ نفر میباشد. که پس از اجماع تصمیم گیری از نرم افزار Super Decision جهت ادامه کار و رتبه بندی عوامل استفاده شد.
نمایشگر ۶-۴
نمایشگر ۶-۴ ساختار سوپر ماتریس اولیه( ناموزون)
لازم به ذکر است که سوپر ماتریس تأثیرات مجموعه ای از عناصر یک خوشه را بر عناصر دیگر خوشه ها از طریق بردار اولویت نشان میدهد. بردار اولویت در واقع بردار ویژه مربوط به ماتریس مقایسات زوجی در فرایند تحلیل سلسله مراتبی است.
مراحل تشکیل سوپر ماتریس اولیه
مقایسه زوجی معیارهای اصلی
مقایسه زوجی وابستگیهای دورنی میان معیارهای اصلی
مقایسه زوجی معیارهای هریک از معیارهای اصلی
مقایسه زوجی وابستگیهای درونی زیرمعیارها
۱-۲-۳-۴ مرحله اول: مقایسه زوجی معیارهای اصلی
در این مقایسه، معیارهای اصلی با توجه به تاثیر گذاریشان در هدف به صورت زوجی باهم مقایسه میشوند. توماس ساعتی برای مقایسه زوجی دو عنصر(معیار ویا زیرمعیار)، مقیاس ۱تا۹ را پیشنهاد می کند، عدد ۱ بیانگر اهمیتیکسان و عدد ۹ بیانگر اهمیت فوق العاده زیاد یک عنصر در مقایسه با عنصر دیگر است. از آنجایی که این پژوهش دارای ۵ معیار اصلی است، لذا ۱۰ مقایسه زوجی میان معیارها صورت میگیرد و نتیجه مقایسه زوجی معیارهای اصلی و بردار موزون حاصل از آنیعنی W21 در نمایشگر ۷-۴ ارائه شده است. لازم به ذکر است مقایسه زوجی میان معیارها مورد قضاوت گروهی از خبرگان قرار گرفته، برهمین اساس عناصر ماتریس مقایسه زوجی معیارها از میانگین هندسی نظرات گروهی حاصل شده است.
بازاریابی | تکنولوژی | تولید | توزیع | سایر | معیارهای اصلی |
۰٫۳۶ | ۰٫۴۳ | ۰٫۴۵ | ۰٫۵۱ | ۱ | سایر |
۰٫۴۵ | ۰٫۸۲ | ۰٫۷۱ | ۱ | ۱٫۹۷ | توزیع |
۰٫۵۴ | ۰٫۹۵ | ۱ | ۱٫۴۲ |
فرم در حال بارگذاری ...