عامل انتقال[۵۹]
سازمان یا موسسه ای که انتقال فناوری رامدیریت می کند
آژانس دولتی، دانشگاه، شرکت خصوصی
کانال انتقال[۶۰]
حامل رسمی یا غیر رسمی که از طریق آن فناوری انتقال می یابد
لیسانس، کپی رایت، فرد به فرد
مورد انتقال[۶۱]
محتوا و شکل چیزی که منتقل می شود ، موجودیت انتقال
فرایند ، فن ، دانش
گیرنده انتقال[۶۲]
سازمان یا موسسه ای که مورد انتقال را دریافت می کند
شرکت ، موسسه ، سازمان ، مصرف کننده ، گروه
محیط تقاضا[۶۳]
محیط تحت تاثیر عوامل (بازاری یا غیر بازاری) مرتبط با نیاز به مورد انتقال یافته
عوامل موثر: تکنولوژی های جایگذین، محصولات مشابه، قیمت تکنولوژی جدید
این مدل که در شکل (۲-۹) آمده است ، معیارهایی برای سنجش میزان اثربخشی بر می شمرد که عبارتند از بوزمن[۶۴] (۲۰۰۰):
مشارکت بیرونی: در مواردی که سازمان فناوری را از دیگری تهیه کرده است میزان مشارکت سنجیده میشود.
اثر بازار[۶۵]: آیا انتقال منجر به یک اثر تجاری مانند یک محصول یا خدمت ، سود و یا تغییر در سهم بازار شده؟
توسعه اقتصادی[۶۶]: همانند اثر بازار است، با این تفاوت که اثر را در سطح منطقه ای یا ملی می سنجد و نه در سطح یک .شرکت
پاداش سیاسی[۶۷]: براساس انتظار برای دریافت پاداشی سیاسی مانند تامین مالی بیشتر عمل می کند.
هزینه های فرصت[۶۸]: نه تنها استفاده های جایگزین از منابع سنجیده میشود بلکه تاثیرات بر سایر ماموریت های انتقال دهنده و یا گیرنده نیز مورد توجه قرار میگیرد.
سرمایه انسانی علمی و فنی[۶۹]: تاثیر انتقال فناوری را بر میزان بهبود مهارت های فنی و علمی ، سرمایه اجتماعی و زیر ساخت های مرتبط بررسی میکند.
در شکل زیر مدل اقتضایی اثربخشی انتقال فناوری بوزمن[۷۰] (۲۰۰۰) نشان داده شده است
عامل انتقال
کانال انتقال
مورد انتقال
محیط تقاضا
گیرنده انتقال
شکل۱-۱- مدل مفهومی پژوهش. (Bozeman, 2000)
بوزمان برای هریک از عوامل تاثیر گذار بر اثربخشی انتقال تکنولوژی چند مولفه مشخص می کند، برای عامل انتقال جایگاه تکنولوژی، ماموریت شرکت، منابع شرکت، محل جغرافیایی، طراحی (ساختار) سازمانی و شیوه مدیریت را عنوان می کند، که با توجه به هریک از این عوامل و تغییرات آنها، میزان تاثیر گذاری بر انتقال تکنولوژی متفاوت است. او همچنین برای کانال انتقال عواملی مانند پتنت (حق امتیاز)، لایسنس (پروانه، جواز)، روش های غیر رسمی (غیر قانونی)، انتقال شخصی و محدودیت های سیاسی را ذکر می کند.
بوزمان برای مورد انتقال، دانش علمی (دانشی که مسبب آن تکنولوژی شده)، تکنولوژی فیزیکی، طراحی فنی و فوت وفن (تکنیک های ضمنی آن تکنولوژی) و برای گیرنده انتقال، منابع، قابلیت های بازاری، تجربه تولید، استراتژی های کسب و کار و ظرفیت جذب را بیان می کند.همچنین در مورد محیط تقاضا به عواملی مانند میزان تقاضای موجود، پتانسیل تقاضا و ویژگی های اقتصادی محیط (میزان باور پذیری و مقبولیت قیمت تکنولوژی جدید) اشاره می کند.
تیزلی و رابینسون[۷۱](۲۰۰۵) رویکرد پردازش اطلاعات را نسبت به انتقال فناوری اثربخش ارائه کرده اند. آنها معتقدند که یک ارائه متقاعد کننده از اثربخشی انتقال فناوری مدلی از کارآفرینی دانش بنیان در درون الگوی پردازش اطلاعات است. آنها انتقال فناوری را زمانی کامل و موثر میدانند که برای دریافت کننده آن ارزش ایجاد کرده و بر قابلیت های آن بیافزاید. بدین منظور دریافت کننده باید به شکلی فعال درگیر فرایند انتقال گردد. انتقال موفق مستلزم این است که دریافت کننده اطلاعات حیاتی را هم از منابع داخلی سازمان و هم از خارج از مرزهای سازمان جمع آوری کند. در این مدل، مقدار اطلاعات[۷۲] به کیفیت اطلاعاتی که از شبکه منابع مرتبط کسب شده است اشاره دارد. اغنای اطلاعات[۷۳] توانایی اطلاعات در بهبود درک از طریق انواع مختلف واسطه ها است. هنگامیکه دریافت کننده قابلیت پردازش اطلاعات خود را بهبود می بخشد، یه یک شایستگی[۷۴] در مورد الزامات انتقال فناوری میرسد. در عین حال که این شایستگی منجر به انتقال موثر فناوری میگردد ، عدم شایستگی عدم کارایی هایی ایجاد می کند که در نهایت منجر به عدم اثربخشی میگردد. آنها اثربخشی انتقال فناوری را درجه ای که فعالیت های انتقال فناوری بهره وری دریافت کننده را افزایش دهد و در نتیجه منجر به ارتقای رضایت و عملکرد گروه های دریافت کننده گردد، تعریف می کنند (تسلی و همکاران، ۲۰۰۵). آنها اثربخشی را ترکیبی از سه متغیر وابسته پروژه گرا می دانند. آنها شامل “بهره وری شخصی[۷۵]“، “رضایت[۷۶]” و “اثریخشی پروژه[۷۷]” می باشند. مدل مورد نظر آنان به شکل زیر است:
اغنای اطلاعات
تحلیل پذیری (ابهام)
مقدار اطلاعات
تنوع (عدم اطمینان)
قابلیت های پردازش اطلاعات
الزامات پردازش اطلاعات
شایستگی
اثربخشی انتقال فناوری
فرم در حال بارگذاری ...