طراحی الگوی بازاریابی آموزش عالی در ایران
توسط:
محمّد عباسی نیکو
استاد راهنما: دکتر علی یاسینی
اساتید مشاور: دکتر محمّد تابان
دکتر یاسان الله پوراشرف
شهریور۱۳۹۴
اظهارنامه دانشجو
موضوع پایان نامه: طراحی الگوی بازاریابی آموزش عالی در ایران
استاد راهنما: دکتر علی یاسینی
نام دانشجو: محمّد عباسی نیکو
شماره دانشجویی: ۹۲۱۳۱۲۱۱۲
اینجانب محمّد عباسی نیکو دانشجوی دوره کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی دانشکده علوم انسانی، دانشگاه ایلام گواهی مینمایم که تحقیقات ارائه شده در این پایان نامه توسط شخص اینجانب انجام شده و صحت و اصالت مطالب نگارش شده مورد تایید میباشد، و در موارد استفاده از کار دیگر محققان به مرجع مورد استفاده اشاره شده است. بعلاوه گواهی مینمایم که مطالب مندرج در پایان نامه تاکنون برای دریافت هیچ نوع مدرک یا امتیازی توسط اینجانب یا فرد دیگری در هیچ جا ارائه نشده است و کلیه حقوق معنوی این اثر به دانشگاه ایلام تعلق دارد. مقالات مستخرج از پایان نامه، ذیل نام دانشگاه ایلام(Ilam University) به چاپ خواهد رسید. و در تدوین متن پایان نامه چارچوب(فرمت) مصوب دانشگاه را بطور کامل رعایت کرده ام.
امضاء دانشجو:
تاریخ:
با احترام تقدیم به
پدرم، اول استادم ، که ، همواره چتر محبتش بر سرم است
بزرگواری که الفبای زندگی را از او آموختم.
مادرم، بلند تکیه گاهم، که دامان پرمهرش یگانه پناهم است
مهربانی که عشق ورزیدن را از او آموختم.
و تقدیم به
برادران عزیزم ، بزرگترین دارایی هایم، که به وجودشان عشق می ورزم.
سپاسگذاری
سپاس خدایی را که اوّل و آخِر وجود است، بی آنکه اوّلی بر او پیشی بگیرد یا آخری پس از او باشد؛ خدایی که دست هر چشمی از دامن دیدارش کوتاه است و فهم هر کبوتر توصیفگری از پرواز در آسمان وصفش عاجز.
نهال را “باران” باید، تا سیرابش کند از آب حیات و “آفتاب” باید تا بتاباند نیرو را و محکم کند شاخه های تازه روییده را؛ بسی شایسته است از اساتید فرهیخته و فرزانهام جناب آقای دکتر “علی یاسینی” ، جناب آقای دکتر “محمّد تابان" و جناب آقای دکتر” یاسان الله پوراشرف” که بنده را مفتخر به بهره گیری از نظرات ارزشمندشان در مقام راهنما و مشاور در راستای این پایان نامه یاری نموده اند کمال تشکر و قدردانی را بعمل آورم.
همچنین تشکر و قدردانی میکنم از جناب آقای دکتر قاسمعلی شیری و جناب آقای دکتر صید مهدی ویسه که امر داوری این پایان نامه را بر عهده گرفتند.
چکیده
با کاهش نقش دولت در تأمین بودجهی مورد نیاز آموزشعالی، مؤسسات آموزشعالی به میزان زیادی رقابتی و بازارمحور شده اند.در این پژوهش هدف، طراحی الگوی بازاریابی آموزشعالی در ایران بود تا سیستم آموزشی با بکارگیری آن در ارائه خدمات آموزشی آگاهانه، هدفمند و تخصصیتر عمل نماید. روش این پژوهش آمیخته از نوع اکتشافی بود و در دو مرحله انجام شد. در مرحله اول برای رسیدن به مدل، از روش داده بنیاد استفاده شد و در مرحله دوم به منظور اعتبارسنجی مدل پژوهش، از روش پیمایشی استفاده شد. در مرحله اول ۱۹ نفر از متخصصان و مرحله دوم ۵۰۰ نفر از اساتید و دانشجویان مشارکت داشتند. برای جمعآوری اطلاعات در مرحله اول از مصاحبهی نیمه ساختاریافته و به روش گلوله برفی، و در مرحله دوم از پرسشنامه محقق ساخته که روایی و پایایی آن سنجیده شد، استفاده گردید. برای تحلیل داده ها در مرحله اول از کدگذاری باز، محوری و انتخابی و در مرحله دوم از آمار توصیفی(فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (الگویابی علّی) استفاده شد. یافتههای نشان داد که الگوی احصاء شده از ۶ مؤلفهی اصلی شرایط علّی(عوامل درون و برون سیستمی)، عوامل زمینهای(سیاستگذاری کلان آموزشی و خصوصیسازی مؤسسات آموزشی)، مقولهی محوری (بازاریابی آموزشعالی)، راهبردها (سطح خرد و کلان)، مداخلات محیطی(نقش دولت، عوامل اجتماعی ـ فرهنگی، عوامل اقتصادی) و پیامدها (فردی، سازمانی و اجتماعی) که شامل ۱۱ زیر مقوله و ۹۷ گویه میباشند، تشکیل شده است. طبق نظر خبرگان الگوی مذکور با سطح معناداری کمتر از ۰۵/۰ دارای اهمیت و اعتبار است. بنابراین الگوی مذکور می تواند در بازاریابی آموزشعالی در ایران کاربرد داشته باشد.
کلمات کلیدی: بازاریابی، بازاریابی آموزشعالی، سیستم آموزشی، مؤسسات آموزشعالی، نظریه داده بنیاد
فهرست مطالب
فصل اول ۱
کلیات پژوهش
۱ـ۱ـ مقدمه ۲
۱ـ۲ـ بیان مسئله ۲
۱ـ۳ـ اهمیت و ضرورت انجام پژوهش ۵
۱ـ۴ـ اهداف پژوهش ۷
۱ـ۵ ـ سوال های اصلی پژوهش ۷
۱ـ۶ـتعریف مفهومی و عملیاتی بازاریابی آموزش عالی ۸
۱ـ۶ـ قلمرو پژوهش ۱۰
۱ـ۶ـ۱ـ قلمرو موضوعی ۱۰
۱ـ۶ـ۲ـ قلمرو مکانی ۱۰
۱ـ۶ـ۳ـ قلمرو زمانی ۱۰
فصل دوم ۱۱
مباتی نظری و پیشینهی پژوهش
۲ـ۱ـمقدمه ۱۲
۲ـ۲ـ مفهوم بازاریابی و انواع رویکردهای آن ۱۳
۲ـ۲ـ۱ـ رویکرد تولید ۱۳
۲ـ۲ـ۲ـ رویکرد محصول ۱۳
۲ـ۲ـ۳ـ رویکرد فروش ۱۴
۲ـ۲ـ۴ـ رویکرد بازاریابی ۱۴
۲ـ۲ـ۵ـ رویکرد بازاریابی اجتماعی ۱۴
۲ـ۳ـ فرایند بازاریابی ۱۵
۲ـ۴ـ برخی از استراتژی های بازاریابی ۱۵
۲ـ۴ـ۲ـ استراتژی قیمت ۱۶
۲ـ۴ـ۳ـ استراتژی توزیع ۱۷
۲ـ۴ـ۴ـ استراتژی ترویج ۱۷
۲ـ۴ـ۵ـ استراتژی های تعیین موقعیت ۱۹
فرم در حال بارگذاری ...