وبلاگ

توضیح وبلاگ من

عارضه یابی زنجیره تامین با استفاده از استاندارد CSCMP- قسمت 13

 
تاریخ: 20-07-00
نویسنده: فاطمه کرمانی

 

    • ارتباط

 

    • بسته بندي و برچسب زني

 

    • ارسال

 

    • حمل و نقل

 

    • رضايت مشتري و بازخورد

 

 

 

 

 

فصل پنجم - كنترل توليد و محصول

 

 

 

 

 

  • شناسايي مواد

 

  • موجودي

 

  • كنترل تغييرات مهندسي

 

  • قابليت رديابي

 

 

 

 

 

فصل ششم - ارتباط با تامين كننده

 

 

 

 

 

 

  • انتخاب تامين كننده

 

 

 

  • برنامه ريزي مواد و لجستيك – موافقتنامه / دستورالعمل

 

 

 

  • ارتباط

 

 

 

  • بسته بندي و برچسب زني

 

 

 

  • حمل و نقل

 

 

 

  • دريافت مواد

 

 

 

  • ارزيابي تامين كننده

 

 

 

 

 

 

همان طور که اشاره شد هریک از فصل‌های این متد شامل تعدادی سوال کیفی از وضعیت سازمان است. این سوالات بر حسب اهمیت به سه دسته‌ی F1، F2 و F3 تقسیم شده‌اند.
F3: اگر این نیازمندی‌ها در سازمان برطرف نشود، هزینه‌های زیادی به دنبال خواهد داشت.
F2: اگر این نیازمندی‌ها در سازمان برطرف نشود، رضایت مشتری و عملکرد سازمان به شکل جدی تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.
F1: اگر این نیازمندی‌ها در سازمان برطرف نشود، قدرت رقابتی سازمان کاهش خواهد یافت.
همان طور که مشخص است در این طبقه بندی، نیازمندی‌های F3 از بیشترین اهمیت (وزن 3) برخوردار هستند و به دنبال آن‌ ها نیازمندی‌های F2 (با وزن 2) و F1 (با وزن 1) حائز اهمیت می‌باشند. در کل به تعداد 206 نیازمندی در این متد معرفی شده است که هر نیازمندی در قالب یک سوال پرسشنامه مطرح می‌شود. در صورتی که آن نیازمندی در سازمان وجود داشته باشد، یک ‘X’ در کنار آن تایپ می‌شود. هر ‘X’ برای نیازمندی‌های F3، F2 و F1 به ترتیب 3، 2 و 1 امتیاز برای سازمان به ارمغان خواهد آورد. در نهایت با جمع امتیازهای به دست آمده، سازمان در یکی از سه سطح A، B و یا C قرار خواهد گرفت.
پایان نامه - مقاله
سطح A: می‌توان سازمان را در زمره‌ی سازمان‌های کلاس جهانی در نظر گرفت. این مرحله در صورت کسب حداقل 90% امتیازها حاصل می‌شود. همچنین تمامی نیازمندی‌های F3 بایستی برآورده شده باشد و بیش از 6 مورد عدم انطباق در نیازمندی‌های F2 وجود نداشته باشد.
سطح B: سازمان در چندین حوزه دچار مشکلات به نسبت جدی است و برنامه‌های اقدامی مناسب جهت بهبود اوضاع موردنیاز است. این مرحله در صورت کسب امتیازی بین 75-90 درصد حاصل می‌شود. همچنین لازم است تمامی نیازمندی‌های F3 رعایت شده باشد و بیش از 12 مورد عدم انطباق در نیازمندی‌های F2 وجود نداشته باشد.
سطح C: سازمان در این مرحله دچار مشکلات بسیار جدی می‌باشد. هر یک از سه وضعیت زیر، سازمان را در این مرحله قرار می‌دهد:

 

 

  • عدم برطرف شدن نیازمندی‌های F3، حتی یک مورد

 

 

 

  • عدم برطرف شدن بیش از 13 مورد از نیازمندی‌های F2

 

 

 

  • کسب امتیاز کمتر از 75%

 

 

در فایل اکسل علاوه بر مشاهده‌ی امتیاز کلی سازمان، امکان مشاهده و تحلیل وضعیت سازمان در هر یک از فصل‌های شش گانه وجود دارد. همچنین گرائِمل و پینادو[77] (2011) در مقاله‌ی خود به بررسی اثربخشی متد MMOG/LE در صنعت خودروسازی پرداخته‌اند. نتیجه‌ی تحقیق آن‌ ها کارآمد بودن ابزار MMOG/LE در اندازه‌گیری عملکرد فرآیندهای لجستیکی را نشان می‌دهد.


فرم در حال بارگذاری ...

« گرایش حقوق زن در اسلامرابطه بین ساختار سازمانی و عملکرد سازمانی با میانجی گری نوآوری خدمات در بانک ها و موسسات مالی استان گیلان- قسمت ۹ »
 
مداحی های محرم