وبلاگ

توضیح وبلاگ من

مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر تعامل والد-کودک و بازی‌درمانی کودک محور در علائم اختلالات اضطرابی و افسردگی کودکان ‌دبستانی و خودکارآمدی والدین- قسمت ۳۰

 
تاریخ: 20-07-00
نویسنده: فاطمه کرمانی

۲

 

۷.۹۶۲

 

.۰۰۲

 

.۳۶۳

 

.۹۳۳

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

خطا

 

 

 

۲۸

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کل

 

 

 

۳۶

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

همان‌طور که در جدول فوق مشاهده می‌شود نتایج به دست آمده از مقایسه پس‌آزمون مولفه وحشت زدگی درسه گروه با کنترل کردن اثر پیش‌آزمون حاکی از این است که پس از ارائه مداخلات درمانی، نمرات مولفه وحشت زدگی کودکانی که در گروه‌های درمان مبتنی بر تعامل والد- کودک، بازی‌درمانی کودک محور و گواه شرکت داشتند، تفاوت معناداری داشته است (۰۰۰۵/۰P< ،۲۱۴/۵۸=(۲.۲۸)F).
نتایج آزمون تعقیبی بن‌فرونی نشان داد که نمره پس‌آزمون وحشت زدگی کودکانی که والدینشان در گروه‌ درمان مبتنی بر تعامل والد- کودک شرکت داشتند و کودکانی که در گروه ‌بازی‌درمانی کودک محور شرکت داشتند، کمتر از نمره کودکانی است که در گروه گواه جایگزین شده بودند. لذا وحشت زدگی کودکانی که والدینشان در گروه‌درمان مبتنی بر تعامل والد- کودک شرکت داشتند و کودکانی که در گروه‌ بازی‌درمانی کودک محور شرکت داشتند، نسبت به کودکانی که در گروه گواه جایگزین شده بودند،کاهش معناداری داشته است (۰۰۰۵/۰P<).
همچنین نتایج آزمون تعقیبی بن‌فرونی نشان داد که نمره پس‌آزمون وحشت زدگی کودکانی که والدینشان در گروه‌درمان مبتنی بر تعامل والد- کودک شرکت داشتند و کودکانی که در گروه ‌بازی‌درمانی کودک محور شرکت داشتند، تفاوت معناداری نداشته است.
نتایج به دست آمده از مقایسه پس‌آزمون مولفه اضطراب فراگیر درسه گروه با کنترل کردن اثر پیش‌آزمون حاکی از این است که پس از ارائه مداخلات درمانی، نمرات مولفه اضطراب فراگیر کودکانی که در گروه‌های درمان مبتنی بر تعامل والد- کودک، بازی‌درمانی کودک محور و گواه شرکت داشتند، تفاوت معناداری داشته است (۰۰۰۵/۰P< ،۶۰۲/۲۶=(۲.۲۸)F).
نتایج آزمون تعقیبی بن‌فرونی نشان داد که نمره پس‌آزمون اضطراب فراگیر کودکانی که والدینشان در گروه‌درمان مبتنی بر تعامل والد- کودک شرکت داشتند و کودکانی که در گروه‌بازی‌درمانی کودک محور شرکت داشتند، کمتر از نمره کودکانی است که در گروه گواه جایگزین شده بودند. لذا اضطراب فراگیر کودکانی که والدینشان در گروه‌درمان مبتنی بر تعامل والد- کودک شرکت داشتند و کودکانی که در گروه‌بازی‌درمانی کودک محور شرکت داشتند، نسبت به کودکانی که در گروه گواه جایگزین شده بودند، کاهش معناداری داشته است(۰۰۰۵/۰P<).
همچنین نتایج آزمون تعقیبی بن‌فرونی نشان داد که نمره پس‌آزمون اضطراب فراگیر کودکانی که در گروه‌بازی‌درمانی کودک محور شرکت داشتند، کمتر از نمره پس آزمون کودکانی است که والدینشان در گروه‌درمان مبتنی بر تعامل والد- کودک شرکت داشتند. لذا اضطراب فراگیر کودکانی که در گروه‌بازی‌درمانی کودک محور شرکت داشتند، نسبت به کودکانی که والدینشان در گروه‌درمان مبتنی بر تعامل والد- کودک شرکت داشتند، کاهش معناداری داشته است(۰۵/۰P<).
نتایج به دست آمده از مقایسه پس‌آزمون مولفه اضطراب جدایی درسه گروه با کنترل کردن اثر پیش‌آزمون حاکی از این است که پس از ارائه مداخلات درمانی، نمرات مولفه اضطراب جدایی کودکانی که در گروه‌های درمان مبتنی بر تعامل والد- کودک، بازی‌درمانی کودک محور و گواه شرکت داشتند، تفاوت معناداری داشته است (۰۰۰۵/۰P< ،۳۲۷/۳۸=(۲.۲۸)F).
نتایج آزمون تعقیبی بن‌فرونی نشان داد که نمره پس‌آزمون اضطراب جدایی کودکانی که والدینشان در گروه‌درمان مبتنی بر تعامل والد- کودک شرکت داشتند و کودکانی که در گروه‌بازی‌درمانی کودک محور شرکت داشتند، کمتر از نمره کودکانی است که در گروه گواه جایگزین شده بودند. لذا اضطراب جدایی کودکانی که والدینشان در گروه‌درمان مبتنی بر تعامل والد- کودک شرکت داشتند و کودکانی که در گروه‌بازی‌درمانی کودک محور شرکت داشتند، نسبت به کودکانی که در گروه گواه جایگزین شده بودند، کاهش معناداری داشته است(۰۰۰۵/۰P<).
همچنین نتایج آزمون تعقیبی بن‌فرونی نشان داد که نمره پس‌آزمون اضطراب جدایی کودکانی که والدینشان در گروه‌ درمان مبتنی بر تعامل والد- کودک شرکت داشتند و کودکانی که در گروه‌بازی‌درمانی کودک محور شرکت داشتند، تفاوت معناداری نداشته است.
نتایج به دست آمده از مقایسه پس‌آزمون مولفه هراس اجتماعی درسه گروه با کنترل کردن اثر پیش‌آزمون حاکی از این است که پس از ارائه مداخلات درمانی، نمرات مولفه هراس اجتماعی کودکانی که در گروه‌های درمان مبتنی بر تعامل والد- کودک، بازی‌درمانی کودک محور و گواه شرکت داشتند، تفاوت معناداری داشته است (۰۰۰۵/۰P< ،۳/۳۵=(۲.۲۸)F).
نتایج آزمون تعقیبی بن‌فرونی نشان داد که نمره پس‌آزمون هراس اجتماعی کودکانی که والدینشان در گروه‌ درمان مبتنی بر تعامل والد- کودک شرکت داشتند و کودکانی که در گروه‌بازی‌درمانی کودک محور شرکت داشتند، کمتر از نمره کودکانی است که در گروه گواه جایگزین شده بودند. لذا هراس اجتماعی کودکانی که والدینشان در گروه‌ درمان مبتنی بر تعامل والد- کودک شرکت داشتند و کودکانی که در گروه‌ بازی‌درمانی کودک محور شرکت داشتند، نسبت به کودکانی که در گروه گواه جایگزین شده بودند، کاهش معناداری داشته است (۰۰۰۵/۰P<).
همچنین نتایج آزمون تعقیبی بن‌فرونی نشان داد که نمره پس‌آزمون هراس اجتماعی کودکانی که والدینشان در گروه‌درمان مبتنی بر تعامل والد- کودک شرکت داشتند وکودکانی که در گروه‌بازی‌درمانی کودک محور شرکت داشتند، تفاوت معناداری نداشته است.
نتایج به دست آمده از مقایسه پس‌آزمون مولفه مدرسه هراسی درسه گروه با کنترل کردن اثر پیش‌آزمون حاکی از این است که پس از ارائه مداخلات درمانی، نمرات مولفه مدرسه هراسی کودکانی که در گروه‌های درمان مبتنی بر تعامل والد- کودک، بازی‌درمانی کودک محور و گواه شرکت داشتند، تفاوت معناداری داشته است (۰۱/۰P< ،۹۶۲/۷=(۲.۲۸)F).
نتایج آزمون تعقیبی بن‌فرونی نشان داد که نمره پس‌آزمون مدرسه هراسی کودکانی که والدینشان در گروه‌ درمان مبتنی بر تعامل والد- کودک شرکت داشتند و کودکانی که در گروه ‌بازی‌درمانی کودکمحور شرکت داشتند، کمتر از نمره کودکانی است که در گروه گواه جایگزین شده بودند. لذا مدرسه هراسی کودکانی که والدینشان در گروه ‌درمان مبتنی بر تعامل والد- کودک شرکت داشتند و کودکانی که در گروه ‌بازی‌درمانی کودک محور شرکت داشتند، نسبت به کودکانی که در گروه گواه جایگزین شده بودند، کاهش معناداری داشته است (۰۵/۰P<).
همچنین نتایج آزمون تعقیبی بن‌فرونی نشان داد که نمره پس‌آزمون مدرسه هراسی کودکانی که والدینشان در گروه‌ درمان مبتنی بر تعامل والد- کودک شرکت داشتند و کودکانی که در گروه‌ بازی‌درمانی کودک محور شرکت داشتند، تفاوت معناداری نداشته است.
پس از مقایسه میانگین علائم اختلالات اضطرابی کودکان عضو سه گروه در مرحله پس‌آزمون، نوبت به مقایسه افسردگی اعضای سه گروه در پس آزمون می رسد. برای مقایسه میانگین افسردگی کودکان عضو سه گروه در پس‌آزمون از روش تحلیل کوواریانس استفاده می‌شود، به این صورت که اثرات پیش‌آزمون به عنوان هم‌متغیرکنترل می‌گردد. قبل از اجرای آزمون تحلیل کوواریانس، مفروضه نرمال بودن توزیع داده ها و همگنی واریانس‌های متغیر افسردگی و مفروضه تعامل پیش آزمون و گروه مورد بررسی قرار گرفت. مفروضه نرمال بودن توزیع متغیر افسردگی با بهره گرفتن از آزمون کولموگروف- اسمیرنف بررسی شد. نتایج این آزمون در جدول ۴-۱۴ گزارش شده است.
پایان نامه
جدول ۴-۱۴:آزمون کولموگروف- اسمیرنوف برای اطمینان از نرمال بودن توزیع نمرات افسردگی

 

 

متغیر


فرم در حال بارگذاری ...

« شناخت رابطه مدیریت ارتباط با مشتری با مدیریت دانش در بانک پاسارگاد- قسمت ۷بهروز شمس- قسمت ۴ »
 
مداحی های محرم