وبلاگ

توضیح وبلاگ من

مقایسه بهره وری علمی پژوهشگران ایرانی در رشته های مختلف بر اساس شاخص های سرانه انتشار و نرخ انتشار دربازه زمانی ۱۹۹۱-۲۰۱۱- قسمت ۳۱

 
تاریخ: 20-07-00
نویسنده: فاطمه کرمانی

۵۰/۱۳۴

 

۸۹/۳

 

۰۰۰۱/۰

 

 

 

پزشکی بالینی

 

۵۰/۱۸۱

 

۴۹/۳

 

۰۰۰۱/۰

 

 

 

با توجه به عدم توزیع نرمال داده ­های مربوط هر گروه آموزشی (مراجعه کنید به جدول ۳ پیوست) ، از آزمون کروسکال – والیس به منظور مقایسه طول حیات علمی در میان گروه ­های آموزشی استفاده شد. بر خلاف آنچه درباره رده­های موضوعی به دست آمد، نتایج این آزمون نشان از نبود تفاوت معنادار بین گرو­ه­های آموزشی به لحاظ طول حیات علمی پژوهشگران داشت (۵۵/۱۱X2= ، ۴۸۲/۰ P=) .

۴-۴- بررسی طول فعالیت علمی پژوهشگران ایرانی

چگونگی فعالیت پژوهشگران در سال­های حیات علمی آنان نیز مورد بررسی قرار گرفت. نتایج بررسی برای گروه ۱۵ تا ۲۱ ساله در نمودار شماره ۴-۳ به تصویر کشیده شده است. همان­گونه که مشاهده می­ شود، این پژوهشگران از طول فعالیت علمی یکسانی برخوردار نیستند، به نحوی که نمودار چوله نشان می­دهد. کمترین طول فعالیت علمی این پژوهشگران ۲ و بیشینه آن ۲۱ است.
پایان نامه - مقاله - پروژه
نمودار ۴-۳- طول فعالیت علمی پژوهشگران با طول حیات علمی ۱۵-۲۱ سال
به منظور مقایسه ویژگی­های رشته­ های مختلف به لحاظ طول فعالیت علمی پژوهشگران از آزمون­های کروسکال-والیس در سطح رده­های موضوعی و تحلیل واریانس یکراهه در سطح گروه ­های آموزشی استفاده شد. شرح نتایج در پی می ­آید. لازم به ذکر است داده ­های مربوط به هر رده موضوعی دارای توزیع نرمال نبوده اما داده ­های مربوط به هر گروه آموزشی از توزیع نرمال تبعیت می­ کنند (مراجعه کنید به جدول ۲ پیوست) .

۴-۴-۱- مقایسه طول فعالیت علمی پژوهشگران ایرانی در رده­های موضوعی

همان­گونه که نتایج گرد آمده در جدول ۴-۱۰ نشان می­دهد که بین طول فعالیت علمی در رده­های موضوعی مختلف در سطح اطمینان ۹۹ درصد اختلاف معناداری وجود دارد (۰۰/۶۹X2= ، ۰۰۰۱/۰P=).
جدول ۴-۱۰- آزمون کروسکال-والیس برای مقایسه طول فعالیت علمی پژوهشگران ایرانی در رده­های موضوعی مختلف

 

 

خی دو

 

درجه آزادی

 

سطح معناداری

 

 

 

۰۰/۶۹

 

۱۹

 

۰۰۰۱/۰

 

 

 

از این رو، در ادامه از آزمون یو-مان-ویتنی جهت شناسایی رده­های موضوعی که طول فعالیت متفاوتی را نشان داده­اند، استفاده شد. نتایج به دست آمده در جدول ۴-۱۱ به تصویر کشیده شده است. همان­گونه که مشاهده می­ شود، میانگین طول فعالیت علمی رده بیولوژی و بیوشیمی به طور معناداری از رده­های موضوعی پزشکی بالینی، مهندسی، محیط زیست/بوم­شناسی، علوم مواد، بیولوژی مولکولی و ژنتیک کمتر است، اما میانگین طول فعالیت علمی این رده به طور معناداری از رده ریاضیات بیشتر است. میانگین طول فعالیت علمی رده موضوعی شیمی به طور معناداری از رده­های پزشکی بالینی، بیولوژی و بیوشیمی، علوم رایانه، مهندسی، محیط زیست/بوم­شناسی، ایمونولوژی، علوم مواد، ریاضیات، میکروبیولوژی، بیولوژی مولکولی و ژنتیک، چندرشته­ای، علوم اعصاب و رفتار، داروشناسی، فیزیک، علوم گیاهان و جانوران و علوم کشاورزی بیشتر است. علاوه بر این، میانگین طول فعالیت علمی رده موضوعی مهندسی به طور معناداری از رده­های موضوعی علوم رایانه، محیط زیست/بوم­شناسی، ایمونولوژی، میکروبیولوژی، چندرشته­ای، علوم اعصاب و رفتار، فیزیک، علوم گیاهان و جانوران و علوم کشاورزی بیشتر است. میانگین طول فعالیت علمی رده موضوعی علوم مواد نیز به طور معناداری از رده­های علوم رایانه، میکروبیولوژی، علوم کشاورزی و چندرشته­ای بیشتر بوده و میانگین طول فعالیت علمی چندرشته­ای از رده­های علوم رایانه، محیط زیست/بوم­شناسی، ریاضیات، بیولوژی مولکولی و ژنتیک، داروشناسی، فیزیک، علوم گیاهان و جانوران، پزشکی بالینی و علوم کشاورزی کمتر است. در دیگر رده­های موضوعی تفاوت معناداری نشان داده نشد.
جدول ۴- ۱۱- رده­های موضوعی دارای طول فعالیت علمی متفاوت معنادار در آزمون یو-مان-ویتنی

 

 

رده موضوعی (الف)

 

رده موضوعی(ب)

 

مقدار یو-مان-ویتنی

 

مقدار Z

 

سطح معناداری

 

 

 

بیولوژی و بیوشیمی

 

پزشکی بالینی

 

۰۰/۲۱۴


فرم در حال بارگذاری ...

« ارزیابی فرایند تدوین طرح جامع راهبردی- ساختاری شهر تهران- قسمت ۲۶استفاده از ساقه‌ی گیاه خاکشیر در حذف آلایندگی رنگی از محیط‌های آبی و بررسی تأثیر عملکرد جاذب در مقیاس نانو بر حذف- قسمت ۳۱ »
 
مداحی های محرم