۵۰/۱۳۴
۸۹/۳
۰۰۰۱/۰
پزشکی بالینی
۵۰/۱۸۱
۴۹/۳
۰۰۰۱/۰
با توجه به عدم توزیع نرمال داده های مربوط هر گروه آموزشی (مراجعه کنید به جدول ۳ پیوست) ، از آزمون کروسکال – والیس به منظور مقایسه طول حیات علمی در میان گروه های آموزشی استفاده شد. بر خلاف آنچه درباره ردههای موضوعی به دست آمد، نتایج این آزمون نشان از نبود تفاوت معنادار بین گروههای آموزشی به لحاظ طول حیات علمی پژوهشگران داشت (۵۵/۱۱X2= ، ۴۸۲/۰ P=) .
۴-۴- بررسی طول فعالیت علمی پژوهشگران ایرانی
چگونگی فعالیت پژوهشگران در سالهای حیات علمی آنان نیز مورد بررسی قرار گرفت. نتایج بررسی برای گروه ۱۵ تا ۲۱ ساله در نمودار شماره ۴-۳ به تصویر کشیده شده است. همانگونه که مشاهده می شود، این پژوهشگران از طول فعالیت علمی یکسانی برخوردار نیستند، به نحوی که نمودار چوله نشان میدهد. کمترین طول فعالیت علمی این پژوهشگران ۲ و بیشینه آن ۲۱ است.
نمودار ۴-۳- طول فعالیت علمی پژوهشگران با طول حیات علمی ۱۵-۲۱ سال
به منظور مقایسه ویژگیهای رشته های مختلف به لحاظ طول فعالیت علمی پژوهشگران از آزمونهای کروسکال-والیس در سطح ردههای موضوعی و تحلیل واریانس یکراهه در سطح گروه های آموزشی استفاده شد. شرح نتایج در پی می آید. لازم به ذکر است داده های مربوط به هر رده موضوعی دارای توزیع نرمال نبوده اما داده های مربوط به هر گروه آموزشی از توزیع نرمال تبعیت می کنند (مراجعه کنید به جدول ۲ پیوست) .
۴-۴-۱- مقایسه طول فعالیت علمی پژوهشگران ایرانی در ردههای موضوعی
همانگونه که نتایج گرد آمده در جدول ۴-۱۰ نشان میدهد که بین طول فعالیت علمی در ردههای موضوعی مختلف در سطح اطمینان ۹۹ درصد اختلاف معناداری وجود دارد (۰۰/۶۹X2= ، ۰۰۰۱/۰P=).
جدول ۴-۱۰- آزمون کروسکال-والیس برای مقایسه طول فعالیت علمی پژوهشگران ایرانی در ردههای موضوعی مختلف
خی دو
درجه آزادی
سطح معناداری
۰۰/۶۹
۱۹
۰۰۰۱/۰
از این رو، در ادامه از آزمون یو-مان-ویتنی جهت شناسایی ردههای موضوعی که طول فعالیت متفاوتی را نشان دادهاند، استفاده شد. نتایج به دست آمده در جدول ۴-۱۱ به تصویر کشیده شده است. همانگونه که مشاهده می شود، میانگین طول فعالیت علمی رده بیولوژی و بیوشیمی به طور معناداری از ردههای موضوعی پزشکی بالینی، مهندسی، محیط زیست/بومشناسی، علوم مواد، بیولوژی مولکولی و ژنتیک کمتر است، اما میانگین طول فعالیت علمی این رده به طور معناداری از رده ریاضیات بیشتر است. میانگین طول فعالیت علمی رده موضوعی شیمی به طور معناداری از ردههای پزشکی بالینی، بیولوژی و بیوشیمی، علوم رایانه، مهندسی، محیط زیست/بومشناسی، ایمونولوژی، علوم مواد، ریاضیات، میکروبیولوژی، بیولوژی مولکولی و ژنتیک، چندرشتهای، علوم اعصاب و رفتار، داروشناسی، فیزیک، علوم گیاهان و جانوران و علوم کشاورزی بیشتر است. علاوه بر این، میانگین طول فعالیت علمی رده موضوعی مهندسی به طور معناداری از ردههای موضوعی علوم رایانه، محیط زیست/بومشناسی، ایمونولوژی، میکروبیولوژی، چندرشتهای، علوم اعصاب و رفتار، فیزیک، علوم گیاهان و جانوران و علوم کشاورزی بیشتر است. میانگین طول فعالیت علمی رده موضوعی علوم مواد نیز به طور معناداری از ردههای علوم رایانه، میکروبیولوژی، علوم کشاورزی و چندرشتهای بیشتر بوده و میانگین طول فعالیت علمی چندرشتهای از ردههای علوم رایانه، محیط زیست/بومشناسی، ریاضیات، بیولوژی مولکولی و ژنتیک، داروشناسی، فیزیک، علوم گیاهان و جانوران، پزشکی بالینی و علوم کشاورزی کمتر است. در دیگر ردههای موضوعی تفاوت معناداری نشان داده نشد.
جدول ۴- ۱۱- ردههای موضوعی دارای طول فعالیت علمی متفاوت معنادار در آزمون یو-مان-ویتنی
رده موضوعی (الف)
رده موضوعی(ب)
مقدار یو-مان-ویتنی
مقدار Z
سطح معناداری
بیولوژی و بیوشیمی
پزشکی بالینی
۰۰/۲۱۴
فرم در حال بارگذاری ...