۱
۰
جدول ۵-۲: میزان توافق دو مدل کلاسیک و IRT در تعیین سوالات مناسب و نامناسب
از نظر قدرت تشخیص برای آزمون زیست شناسی
IRT
سوال
مناسب
نامناسب
CTT
مناسب
۷۲
۵
نامناسب
۰
۱
همانطور که جداول بالا نشان می دهند، از نظر قدرت تشخیص؛ در آزمون ادبیاتفارسی، ۶۰ سوال و در آزمون زیستشناسی، ۷۲ سوال در هر دو مدل مناسب و همچنین، در آزمون زیستشناسی در هر دو مدل، یک سوال نامناسب شناسایی شد. به عبارتی دیگر؛ دو مدل کلاسیک و IRT در آزمون ادبیات فارسی ۳۶/۹۸ درصد موارد و در آزمون زیستشناسی در ۵۹/۹۳ درصد موارد با هم توافق داشتند.
به طور کلی؛ مطلوب است که سوالات دارای ضریب تمیز بالا و ضریب دشواری متناسب با هدف
آزمون باشند. از آنجا که امتحاناتنهایی در گروه آزمونهای ملاکمرجع قرار دارند، انتظار میرود به منظور تفکیک افراد مسلط از غیر مسلط، آگاهی این آزمونها در اطراف نمرهی ملاک (نمره ۱۰) بیشینه باشد. به این معنا که در امتحاناتنهایی که با اهداف ارزشیابی پایانی صورت میگیرند، میبایست سوالات دشواری متوسط داشته باشند. در حالی که در کنکور که با اهداف گزینشی برگزار میگردد، تتای ماکسیمم در تتای بالاتری قرار میگیرد. یعنی، دشواری سوالات در سطح بالایی قرار دارد. با توجه به متفاوت بودن نمرهی برش امتحاناتنهایی و کنکور، میتوان گفت؛ در کل امتحانات نهایی چون آزمونهای ملاکمرجع هستند، قابلیت گزینش داوطلبان ورود به موسسات و مراکز آموزشعالی را ندارند. تحقق هر کدام از اهداف ارزشیابی و گزینشی مستلزم امتحانات جداگانه ای میباشد. همچنین، با توجه به خطیر بودن تصمیماتی که بر اساس نتایج کنکور گرفته می شود، ضرورت دارد مطالعات گسترده و علمی به منظور جایگزینی نظام جدید گزینش دانشجو صورت پذیرد و امتحاناتنهایی از جنبه های مختلف اندازه گیری (روایی، اعتبار و ویژگیهای روانسنجی سوالات) بارها و بارها مورد بررسی قرار گیرند.
وضعیت قبولی آزمودنیها و چگونگی توزیع نمرات آنها
در آزمون ادبیاتفارسی حدوداً، ۷۵ درصد از آزمودنیها قبول شدند. دختران نسبت به پسران در
این درس، دارای توان یادگیری کم و بیش یکسانی هستند و در مقایسه با آنها از تجانس بیشتری برخوردارند. نسبت قبول شدگان دختر به پسر تقریباً ۵/۱ برابر و نسبت ردشدگان پسر به دختر تقریباً ۵/۳
برابر است.
در آزمون زیستشناسی ۲/۴۷ درصد جزء قبول شدگان هستند. به بیانی دیگر، تقریباً نسبت
قبولیها به ردیها ۵۰ به ۵۰ است و این اوج واریانس را نشان میدهد، به طوریکه میتوان گفت این آزمون در محدوده نمرهی ملاک قبولی از قدرت تمایز بالایی برخوردار است. در آزمون مذکور، نسبت قبولشدگان دختر به پسر و همچنین، نسبت ردشدگان پسر به دختر کمی بیش از ۵/۱ برابر است. ۷۶% نمونه مورد مطالعه ویکمن (۲۰۱۳)، از هر دو جنس نیز، در امتحاننهایی زیستشناسی رد شده بودند.
میانگین نمرهی کل آزمودنیها در دروس زیستشناسی و ادبیاتفارسی بهترتیب برابر با
(۹۷/۹، ۱۹/۱۳) است که عملکرد ضعیف دانش آموزان در درس زیستشناسی را نشان میدهد. در مطالعه سلیمانی (۱۳۸۴) و سادئی (۱۳۷۶) نیز، میانگین نمره در دروس امتحاناتنهایی پایین بوده است.
آزمون ادبیاتفارسی دارای کجی منفی است که میتوان گفت یا سوالات آزمون ساده بوده اند و یا
مطابق بوده است با انتظاری که از آزمونهای پیشرفت تحصیلی میرود که در پایان یک دوره آموزشی، آزمودنیها میبایست کلیه مطالب تدریس شده را یاد گرفته باشند و این خود به خود آسانی آزمون را به دنبال دارد. در آزمون زیستشناسی نیز، توزیع نمرات آزمودنیها متقارن است اما دارای کشیدگی منفی بوده به بیان دیگر، قله این توزیع پایینتر از قله توزیع نرمال میباشد و به اصطلاح منحنی با خوابیدگی در اوج را داریم. مقدار بالا و منفی کشیدگی بیانگر واریانس زیاد در بین نمرات است. لذا این متغیر با اینکه دارای توزیع متقارنی است اما نرمال نخواهد بود. نتایج بدست آمده از آزمون کولموگروف - اسمیرنوف نیز، تأیید کننده نتایج بدست آمده از شاخص های کجی و کشیدگی است.
مقایسه ی عملکرد آزمودنی ها به تفکیک جنسیت
آزمون t مستقل نشان داد که در دو آزمون مورد مطالعه، آزمودنیهای دختر و پسر عملکرد
متفاوتی داشته اند. در آزمون ادبیات فارسی میانگین پسران (۵/۱۱) یک و نیم نمره و میانگین دختران (۸۷/۱۴) نزدیک به پنج نمره بالاتر از نمرهی ملاک قبولی است. همچنین، میانگین پسران و دختران (۴۶/۸ و ۴۹/۱۱) در آزمون زیستشناسی به ترتیب، حدوداً یک و نیم نمره پایینتر و بالاتر از ملاک قبولی است که بیانگر عملکرد ضعیف دختران و افت تحصیلی آزمودنیهای پسر در درس مذکور است. این خود نیاز به مطالعات جداگانه ای جهت ریشهیابی دارد.
دانش آموزان دختر در هر دو آزمون، بیشترین سهم قبولی و میانگین بالاتر را به خود اختصاص
دادهاند. این نتیجه با مطالعه حسنی و همکاران (۱۳۹۲)، آتشک (۱۳۹۰)، مارینا (۲۰۱۳) همخوانی دارد. ولی با مطالعه ویکمن (۲۰۱۳) ناهمخوانی دارد. این ناهمخوانی را میتوان این گونه تفسیر کرد که عملکرد پایین دختران در نمونه مورد مطالعه ویکمن به دلیل ضعف در یادگیری زبان انگلیسی بوده، به بیان دیگر؛ امتحان زیستشناسی، تک بعدی نبوده است.
توزیع نمرات آزمون ادبیات فارسی، برای پسران، متقارن و برای دختران دارای کجی منفی است. در
فرم در حال بارگذاری ...