وبلاگ

توضیح وبلاگ من

بررسی تأثیر بازارگرایی بر چابکی اسراتژیک با تأکید بر نقش فرهنگ سازمانی- قسمت ۶۱

 
تاریخ: 20-07-00
نویسنده: فاطمه کرمانی

۷۲/۱۰

 

۴۷۷/۰

 

۰۰۰/۰

 

تأیید

 

 

 

با توجه به داده ­های جدول، ضریب معناداری در این رابطه برابر با ۷۲/۱۰می­باشد، همچنین ضریب مسیر محاسبه شده برابر با ۴۷۷/۰ و مثبت می­باشد، لذا می­توان در سطح اطمینان۹۵/۰ معنادارای این رابطه را بیان نمود بدین معنا که هماهنگی بین بخشی، چابکی استراتژیک را در صنعت دارو تحت
تأثیر قرار می­دهد.

نیکویی برازش

یکی از اشکالات وارده به نرم­افزار پی.ال.اس، نداشتن شاخص­ برای سنجش نکویی برازش مدل می­باشد؛ اما با توجه به یافته­های نرم افزار، درجه آزادی مدل به صورت دستی حساب شد و نتیجه به صورت ذیل می­باشد:
پایان نامه - مقاله
میزان مورد قبول برای درجه­ آزادی بیشتر از۳۶/۰ می­باشد(آماتو و همکاران[۱۶۱]،۲۰۰۴). از آنجایی که این میزان برای مدل محاسبه شده برابر با ۳۶/۰ است، می­توان گفت مدل تحقیق از درجه­ آزادی مناسبی برخوردار می­باشد.

:

نتیجه ­گیری و پیشنهادها

مقدمه

شاید یکی از مهمترین بخش­هایی تحقیق، فصل نتایج و پیشنهادهای آن باشد. بیشتر کوشش­هایی که در فرایند تحقیق صورت می­گیرد، در واقع برای دستیابی به نتایج و پیشنهادهای تحقیق است. چرا که هدف از انجام تحقیق، یافتن راه حل برای مشکلاتی است که وجود دارند و یا در طی تحقیق و پژوهش بروز می­ کنند و شناسایی می­شوند.
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر بازارگرایی بر چابکی استراتژیک با تأکید بر نقش فرهنگ سازمانی( تعدیل­گر) صورت گرفت. بدین منظور، در این تحقیق طی چارچوبی منظم و در خلال پنج فصل به بررسی این موضوع پرداخته شد که در فصل اول به بیان مسأله­ تحقیق، اهداف، ضرورت و فرضیه ­های تحقیق و تعاریف مفهومی پرداخته شد.
در فصل دوم، مبانی نظری و پژوهشی متغررهای تحقیق آورده شده است. مبانی نظری و پژوهشی بازارگرایی، چابکی استراتژیک و فرهنگ سازمانی به­ تفصیل بیان شده ­اند. در نهایت با مطالعه­ عمیق ادبیات تحقیق، چارچوب مفهومی معقول و منطقی ارائه شد.
در فصل سوم، به روش تحقیق اشاره شده است. نتایج تحقیق موقعی قابل اعتماد، اطمینان و تعمیم هستند که با روش مناسب بدست آمده باشند. جامعه­ آماری، نمونه­ آماری، روش نمونه گیری، روش برآورد حجم نمونه، روش جمع آوری اطلاعات و روش­های آماری تجزیه و تحلیل اطلاعات در فصل سوم شرح داده شده ­اند.
در فصل چهارم، به آزمون فرضیه ­ها پرداخته شده و به نتایج تحقیق اشاره شده است، ولی تبیین و چرایی نتایج تحقیق امری است که در فصل پنجم مورد بررسی قرار می­گیرد.
به­ طور خلاصه در این فصل نتایج حاصل از پژوهش با توجه به داده ­های جمع آوری شده و آزمون­های آماری ارائه می­گردد و سپس پیشنهاداتی بر مبنای یافته­های تحقیق و نیز پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی ارائه خواهد شد.

نتایج بدست آمده از آمار توصیفی

در نمونه­ مورد مطالعه در این تحقیق،۷/۴۹ درصد از پاسخگویان را خانم ها تشکیل داده بودند. از نظر توزیع سنی، جامعه­ آماری تحقیق(شرکت­های فعال در صنعت دارو) جامعه­ تقریبآ جوانی است چرا که ۲/۳۵ درصد از نمونه­ آماری را افراد بین۳۱ تا۳۵ سال تشکیل می­ دهند.بررسی وضعیت تحصیلی نشان می­دهد که ۵/۴۶ درصد افراد نمونه­ آماری دارای لیسانس هستند و این امر بیانگر آن است که شرکت­های دارویی بررسی شده از نظر تحصیلات در وضعیت مناسبی قرار دارند. تحلیل وضعیت سابقه­ کار نیز نشان داد که ۷/۳۸ درصد از کارمندان، سابقه­ کاری کمتر از پنج سال دارند که نشان از تعدیل نیروی مناسب این شرکت­ها دارد.

نتایج بدست آمده از آمار استنباطی

در این بخش خلاصه­ای از نتایج آمار استنباطی اشاره می­ شود.

مرور نتایج روایی و پایایی

پایایی که با بهره گرفتن از آلفای کرونباخ سنجیده می­ شود، باید بالاتر از ۷/۰ بوده و این مقدار محاسبه شده برای پژوهش بالاتر مقدار قابل قبول بوده است.
برای بررسی روایی همگرای سازه­های تحقیق، از سه معیار پایایی ترکیبی، میانگین واریانس استخراجی و بار عاملی استفاده شد که میزان قابل قبول برای پایایی ترکیبی بالاتر از ۷/۰، برای میانگین واریانس استخراجی و بار عاملی بالاتر از ۵/۰ می­باشد. نتایج این یافته­ ها نشان داد که همه سازه­ها از نظر روایی همگرا در حد بسیار قابل قبولی می­باشند.

نتایج آزمون فرضیه ­ها

به منظور بررسی فرضیه ها از مدل یابی معادلات ساختاری استفاده گردید که سعی می­ شود مروری بر نتایج بدست آمده صورت پذیرد.
فرضیه­ اصلی: بازارگرایی، چابکی استراتژیک را در شرکت­های فعال در صنعت دارو تحت تأثیر قرار می­دهد.
آزمون آماری این فرضیه نشان می­دهد که این فرضیه مورد تأیید قرار گرفته و همچنین ضریب مسیر محاسبه شده برای این رابطه مثبت بوده بدین مفهوم که این رابطه یک رابطه­ مثبت و معنادار می­باشد.
بازارگرایی به عنوان مقدمه­ای برای موفقیت سازمانی شناخته شده است(هان، کیم، اسریواستاوا،۱۹۹۹). بازارگرایی شرکت را به داشتن کسب اطلاعات از محیط و داشتن دیدگاهی وسیع­تر ترغیب می­ کند. این اطلاعات می ­تواند در داخل سازمان تسهیم شود و آگاهی بیشتری برای کاربران کلیدی فراهم آورد. در نهایت این اطلاعات برای پیش بینی نیازهای بازار، پاسخگویی به اقدامات رقبا و پاسخ به نیازهای مشتریان فعلی، بکار برده شود(رکس ای مک کلر،۲۰۰۹).
چابکی به معنای پیدا کردن راه ­هایی جدید برای پاسخ مؤثر و سریع به تغییرات بازار، تقاضاهای مشتربان برای کالاها و خدمات، می­باشد(شریفی و ژانگ،۲۰۰۷). سازمان­های چابک با تغییر، عدم قطعیت و غیرقابل پیش بینی بودن، پاسخ مناسب به محیط بازار عجین شده اند. بنابراین این سازمان­ها با نگرش­هایی مجزا برای رویارویی با این تغییرات نیازمندند. این نگرش­ها شامل: پاسخگویی، شایستگی، انعطاف پذیری/قابلیت انطباق و سرعت می­باشند(تی سنگ، تورنگ لین،۲۰۱۱).
بنابراین لازمه­ی پیاده سازی چابکی در سازمان، بازارگرایی می­باشد، بدین معنا که هر قدر سازمانی بازارگرا باشد، چابک نیز خواهد بود و راه ­هایی مؤثرتر برای پاسخگویی به نیازهای بازار بکار خواهد گرفت. در مطالعه­ ای که توسط زلباست، گرین جی آر، ابشیر و ساور در سال۲۰۱۰ انجام شد، تأثیر مثبت بازارگرایی بر چابکی استراتژیک تأیید شد که یافته­های تحقیق نیز این رابطه­ مثبت را تأیید می­نماید. بنابر این یافته، فرضیات فرعی تحقیق نیز مطابق نتایج آماری تحقیق و مطالعه­ انجام شده تأیید شده ­اند.
فرضیه­ اصلی دوم: فرهنگ سازمانی، رابطه­ بین بازارگرایی و چابکی استراتژیک را در شرکت­های فعال در صنعت دارو تحت تأثیر قرار می­دهد.
از آنجا که ضریب معناداری این رابطه پایین­تر از حداقل قابل قبول بود، این رابطه رد شد.
گب هاردت و همکاران[۱۶۲](۲۰۰۶) در تحقیقات خود باین نتیجه رسیدند که بازارگرایی و توانایی بازارگرا شدن بطور فزاینده­ای در فرهنگ سازمانی ریشه دارد و عواملی که بعنوان پیش­زمینه­هایی برای بازارگرایی پیش ­بینی شده اند مانند تأکید مدیران عالی، سیستم پاداش و تمرکز ممکن است نقشی کمرنگ­تر از فرهنگ داشته باشند.
سازمان­های موفق دنیا به ویژه آن­هایی که تا سطح بالای ایمنی راه پیموده­اند، مدعی هستند که به بسیاری از این موفقیت­ها از راه تقویت فرهنگ سازمانی خود،­ دست یافته­اند. با توجه به اهمیت مبحث فرهنگ سازمانی در هر سازمانی، بدیهی است که موفقیت در پیاد­ه­سازی شیوه ­های نوین و تکنیک­های جدید مدیریتی، مستلزم پشتیبانی از طرف فرهنگ سازمانی است. تحقق اهداف هر سازمان در گرو هماهنگی فرهنگ سازمانی به عنوان شاخص وضعیت نیروی انسانی با اهداف و استراتژی­ های تدوین شده است(ابزری، مهدی؛ دلوی، محمدرضا، ۱۳۸۸).
جوهان لیواری و نتا لیواری (۲۰۱۱) به بررسی رابطه­ فرهنگ سازمانی و روش­های چابک پرداختند و به این نتیجه رسیدند که هر فرهنگی به جز فرهنگ سلسله مراتبی، کاربرد روش­های چابک را افزایش می­دهد.
همچنین که از نتایج تحقیقات پیداست، فرهنگ سازمانی نقش به­سزایی در بازارگرا و چابک شدن سازمان دارد، اما بنا بر یافته­های تحقیق، فرهنگ سازمانی نمی­تواند رابطه­ این دو را تعدیل نماید. دلیل این امر را می­توان نوع فرهنگ حاکم بر سازمان­های ایرانی دانست؛ فرهنگ بیشتر این سازمان­ها بنا بر طبقه ­بندی دنیل دنیسون(۲۰۰۶) سلسله مراتبی است؛ این فرهنگ بر ثبات و پایداری تأکید دارد و کانون توجه خود را به داخل سازمان معطوف می­دارد. لذا با توجه به ویژگی این نوع فرهنگ در سازمان­های ایرانی، می­توان تعدیل­کننده بودن فرهنگ سازمان در رابطه­ بازارگرایی و چابکی را مردود دانست.
فرضیه­ فرعی اول: مشتری­گرایی، چابکی استراتژیک را در شرکت­های فعال در صنعت دارو تحت تأثیر قرار می­دهد.
یافته­های آزمون نشان از تأیید شدن این فرضیه داشت چرا که ضریب معنی داری این رابطه مثبت و قابل قبول بود.
نارور و اسلاتر(۱۹۹۰) و شاپیرو(۱۹۹۸) بازارگرایی را هماهنگی و انسجام منابع شرکت و هدایت آنها برای ایجاد ارزش برتر برای مشتریان، تعریف می­ کنند. مفهوم مشتری­گرایی آنها مجموعه ­ای از باورهایی که علایق مشتری و سپس دیگرا سهامداران را در درجه­ اول اهمیت قرار می­دهد را توصیف می­ کند که این امر با دیدگاه نارور و اسلاتر(۱۹۹۰) هماهنگی دارد. بنابراین هر چه سازمانی مشتری­گراتر باشد، بدین معناست که تلاش بیشتری در جهت تشخیص نیازهای مشتری و در نتیجه پاسخگویی سریع­تر به این نیازها، می­نماید. لذا بدیهی است که مشتری­گرایی، چابکی استراتژیک را تحت تأثیر قرار دهد. همچنین یافته­های این تحقیق، نتایج تحقیقات پیشین(زلباست، گرین جی آر، ابشیر و ساور ،۲۰۱۰). مبنی بر اثرگذاری مثبت مشتری­گرایی بر چابکی سازمان را تأیید می­ کند.
فرضیه­ فرعی دوم: رقیب­گرایی، چابکی استراتژیک را در شرکت­های فعال در صنعت دارو تحت تأثیر قرار می­دهد.
با توجه به نتایج آزمون فرضیه، ضریب معناداری این رابطه نیز مثبت بود اما این رابطه مورد تأیید قرار نگرفت.
رقیب گرایی دانشی است درباره رقیب که به شرکت اجازه می­دهد درباره رقبا، نقاط قوت و ضعفشان اطلاع بدست آورند(زارکو، روییز، یوستا،۲۰۱۱). ) رقابت گرایی به عنوان جز دوم بازارگرایی سبب ایجاد فرصتی برای مقایسه با شرکت­های دیگر برای مثال با عرضه­کنندگان می­ شود (دو و آگراول،۲۰۰۷). بنابراین سازمان­های بازارگرا در راستای تحقق هدف بازارگرایی خود بایستی به رقبا توجه خاصی داشته باشند و اقدامات آنها را بطور مداوم بررسی نمایند. بنابراین بدیهی بنظر می­رسد که رقیب­گرایی سبب چابکی سازمان می­ شود اما با توجه به نوع شرایط حاکم بر سازمان­های دارویی ایران و تحریم صنعت دارو در ایران، این شرکت­ها نتوانستند توجه کافی به رقبا مبذول دارند و در نتیجه رقیب­گرایی نمی­تواند سبب چابکی در این شرکت­ها شود.
فرضیه­ فرعی سوم: هماهنگی بین بخشی، چابکی استراتژیک را در شرکت­های فعال در صنعت دارو تحت تأثیر قرار می­دهد.
نتایج آماری این رابطه نیز حاکی از تأیید شدن این رابطه بود چرا که ضریب معنی داری این فرضیه مثبت بود.
هماهنگی بین بخشی به درگیری کارکنان برای ایجاد ارش برتر برای مشتریان و سهامداران، اطلاق می­ شود(دو و آگراول،۲۰۰۷). بنظر می­رسد هرقدر سازمانی به دنبال بازارگرایی باشد، بخش­های مختلف آن برای تحقق هدف بازارگرایی(خلق ارزش برتر برای مشتریان) تلاش بیشتری می­نمایند. لذا بازارگرایی سبب هماهنگی بین بخش­های مختلف یک سازمان شده و سازمان با سرعت و کیفیت بیشتری می ­تواند به اهداف خود تحقق بخشد.

محدودیت­های پژوهش


فرم در حال بارگذاری ...

« آیین، آداب و رسوم خانقاه تا قرن هشتم- قسمت ۹قابلیت ارتباطات بازاریابی یکپارچه و عملکرد نام تجاری- قسمت ۸ »
 
مداحی های محرم