وبلاگ

توضیح وبلاگ من

بررسی تأثیر بکارگیری دولت الکترونیک بر ارتقاء پاسخگویی در ادارات دولتی شهرستان ملکان۹۳- قسمت ۳۸

 
تاریخ: 20-07-00
نویسنده: فاطمه کرمانی

فصل پنجم
نتیجه گیری و پیشنهاد ها
۵-۱- مقدمه:
در این بخش با توجه به تجزیه و تحلیل داده های آماری انجام شده در فصل چهارم، ابتدا به نتیجه گیری پرداخته، سپس پیشنهادهایی ارائه می گردد.
۵-۲- بحث و نتیجه گیری
۵-۲-۱- نتیجه گیری توصیف آماری ویژگی های آزمودنی ها
نتایج توصیفی تحقیق حاضر به شرح زیر می باشد:
- مردان ۴/۹۴% از پاسخگویان را و ۶/۵% را زنان تشکیل می دهند.
- از نظر سنی بیشترین فراوانی(۷/۳۹%) در رده سنی ۲۶-۳۵ سال و کمترین مقدار(۲/۸ %) در رده سنی ۴۶-۵۵ سال قرار دارد.
- از نظر سطح تحصیلات اکثریت پاسخگویان(۹/۴۱%) دارای تحصیلات لیسانس و کمترین مقدار (۶%) دارای تحصیلات زیردیپلم می باشند.
- میانگین نمره پاسخگویی عمومی در کل نمونه ۶۷/۳، انحراف معیار۷۲/۰ ، حداقل نمره ۴۳/۱ و حداکثر نمره ۵ می باشد.
- میانگین نمره عملکرد در کل نمونه ۵۱/۳، انحراف معیار ۶۹۹/۰ ، حداقل نمره ۵/۱ و حداکثر نمره ۸۳/۴ می باشد.
- میانگین نمره اطلاع رسانی در کل نمونه ۴۳/۳، انحراف معیار ۸۴/۰ ، حداقل نمره۱ و حداکثر نمره ۵ می باشد.
۵-۲-۲- نتایج تجزیه و تحلیل استنباطی داده های آماری:
همانگونه که جدول های شماره ۴-۲-۲، ۴-۲-۴، ۴-۲-۶، ۴-۲-۸، ۴-۲-۱۰، ۴-۲-۱۲ نشان می دهند، برای هریک از فرضیه های تحقیق در سطح معنی داری تک دامنه ای، سطح معنی داری آزمون پیرسون از سطح معنی داری ۰۵/۰ کوچکتر می باشد پس رابطه معنی داری بین متغیر استقرار دولت الکترونیک با پاسخگویی و ابعاد آن(قانونی،مالی، عملکردی، دموکراتیک و اخلاقی) وجود دارد. برای آزمون تأثیر متغیر مستقل بر متغیر وابسته و ابعاد آن از آزمون رگرسیون استفاده شده است. با توجه به جدول های شماره ۴-۲-۳، ۴-۲-۵،۴-۲-۷، ۴-۲-۹،۴-۲-۱۱، ۴-۲-۱۳ و مقادیر بتاهای مربوط به متغیر دولت الکترونیک در رابطه با متغیر پاسخگویی و ابعاد پنجگانه آن، میزان تغییر در رشد متغیر پاسخگویی به ازای تغییر در متغیر دولت الکترونیک تعیین می شود. بدین ترتیب که یک واحد تغییر مثبت در دولت الکترونیک، به ترتیب باعث ۱۸۹/۰، ۰۷۶/۰، ۱۲۰/۰، ۰۸۱/۰، ۱۶۳/۰، ۲۲۷/۰ واحد افزایش در پاسخگویی و ابعاد آن(قانونی،مالی، عملکردی، دموکراتیک و اخلاقی) در ادارات دولتی شهرستان ملکان می شود.
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
چنانچه در ادبیات تحقیق نیز بیان گردید دولت الکترونیک، امکانات گسترده ای را برای عینیت یافتن آرمان های حکومت داری خوب فراهم می کند و با به کارگیری فناوری های جدید ارتباطی و اطلاعاتی به بهبود فرآیندهای ارائه خدمات در بخش عمومی، تسریع ارائه خدمات به شهروندان، پاسخگوتر شدن مأموران دولتی، شفاف شدن اطلاعات، کاهش فاصله میان مردم و دولتمردان، مشارکت اثربخش تر شهروندان و اعضای جامعه مدنی در فرایند تصمیمگیری عمومی و گسترش عدالت اجتماعی از طریق فرصت های برابر افراد برای دسترسی به اطلاعات کمک شایانی می کند و حکومت ها چنانچه بخواهند در مسیر تحقق حکومت داری خوب حرکت کنند باید به ابزار نیرومندی هم چون دولت الکترونیک مسلح باشند.
به عقیده السون نزدیک ترین واژه به پاسخگویی، مسئولیت اجتماعی است، بنابراین نتیجه تحقیق حاضر با نتیجه تحقیق قدمی و کوثر(۱۳۹۲) همراستا می باشد.
۵-۳- پیشنهادها
در تحقیق حاضر پیشنهادها به دو منظور ارائه می گردد:
۵-۳-۱- پیشنهادها در راستای نتایج تحقیق:
با توجه به رابطه بین دولت الکترونیک با پاسخگویی در ادارات دولتی پیشنهاد می گردد تا مسئولین مربوطه نسبت به فرهنگ سازی استفاده از خدمات دولت الکترونیک برنامه ریزی های جدی و اساسی نمایند.
با توجه به اینکه دولت الکترونیک در واقع وابستگی شدیدی به فناوری تحت وب و یا بصورت کلی تر فناوری ارتباطات و اطلاعات دارد، لذا توصیه می شود زیر ساختهای لازم و کافی بحث ICT در سازمانها نهادینه شود و برای تحقق این امر می بایست سرمایه گذاری های کافی و وافی در این زمینه صورت گیرد. زیر ساختهای لازم در این راستا در واقع بسط و توسعه شبکه های محلی، اینترانت، اکسترانت و بویژه اینترنت می باشد.
پیشنهاد می گردد در سازمانها بخشی تحت عنوان بخش دولت الکترونیک ایجاد گردد که بصورت مستقل و حرفه ای به نیازها و الزامات سازمان در حوزه توسعه زیرساخت ها و خدمات الکترونیکی پاسخگو باشد.
سازمانها بحث آموزش کارکنان در راستای بهره گیری از امکانات فناوری های تحت وب را به عنوان یکی از نیازهای آموزشی خود قرار دهند تا ارائه خدمات به شهروندان و همچنین پاسخگویی به شهروندان بهبود و تقویت گردد.
به نظر می رسد سازمانها در برخی موارد به خاطر ضعف در اطلاع رسانی به گروه های هدف و مشتریان سازمان از فیض بهره گیری از خدمات الکترونیکی محروم گشته بنابراین توصیه می شود اطلاع رسانی های لازم در این خصوص صورت گیرد.
تلاش در جهت تغییر از نگاه سنتی ارائه و دریافت خدمات به ارائه و دریافت خدمات الکترونیکی با کیفیت بهتر و سرعت بیشتر و آسانتر
۵-۳-۲- پیشنهادها برای محققان آتی:
انجام تحقیقی مشابه تحقیق حاضر در سازمانهای دولتی سایر شهرستانهای استان و یا در سطح استان
بررسی تأثیر دولت الکترونیک بر بهبود عملکرد دستگاه های دولتی.
پیشنهاد می گردد تا در تحقیقات آتی از نظریه های و مدلهای دیگری در خصوص پاسخگویی و دولت الکترونیک استفاده شود.
۵-۴- محدودیت‌های تحقیق
محدودیت‌های این پژوهش به شرح ذیل است:
محدود بودن جامعه آماری تحقیق به ادارات دولتی سطح شهرستان ملکان
اکتفا نمودن به پرسشنامه به عنوان تنها ابزار گردآوری اطلاعات.
عدم آشنایی برخی از پاسخگویان با موضوع دولت الکترونیک.
منابع و ماخذ
منابع فارسی:
استیفن، هاگ،کامینگز، مائیو(۱۳۹۰)،سیستم های اطلاعاتی مدیریت،مترجم: محمد ولی پور، ابراهیم نوروزی و احمد نوروزی، انتشارات آذرخش.
آون هیوز، مدیریت دولتی نوین، ترجمه الوانی، شورینی، معمارزاده، انتشارات مروارید، چاپ سوم، ۱۳۸۰٫
الهی، شعبان، عبدی، بهنام، دانایی فرد، حسن،(۱۳۸۹)،پذیرش دولت الکترونیک در ایران: تبیین نقش متغیرهای فردی، سازمانی و اجتماعی مطرح در پذیرش فناوری، چشم انداز مدیریت دولتی، شماره۱، صص۴۱-۶۷٫
الوانی، سید مهدی و دانایی فرد، حسن (۱۳۸۰)؛ مدیریت دولتی و اعتماد عمومی، دانش مدیریت، ش۵۵، سال چهارم.
تقی پور ظهیر،علی، صفایی، طیبه،(۱۳۸۸)، ارائه مدلی جهت پاسخگویی مدیران نظام آموزش عالی در ایران، مجله پژوهش های مدیریت، شماره۸۲، صص ۱۰۷-۱۲۳٫
جهان بین، اسماعیل،(۱۳۸۳)،فناوری اطلاعات و کارآمدی دولتها؛ پدیده دولت الکترونیک، فصلنامه مربیان،شماره ۱۳ و ۱۴ ،صص ۱۱۰-۱۱۶٫
دانایی فرد، حسن،(۱۳۹۰)، چالشهای مدیریت دولتی در ایران، سمت،چاپ چهارم، تهران.
دانایی فرد،حسن، رجب زاده، علی، درویشی، آذر،(۱۳۸۹)،تبیین نقش شایستگی اخلاقی- اسلامی و فرهنگ خدمتگذاری در ارتقاء پاسخگویی عمومی بیمارستان های دولتی، مجله اخلاق و تاریخ پزشکی، دوره سوم، شماره۴، ۵۷-۷۰٫


فرم در حال بارگذاری ...

« شبیه‌سازی کمی و کیفی جریان آب‌های زیرزمینی دشت ایج با استفاده از نرم‌افزار GMS- قسمت ۳بررسی اثربخشی آموزش تاب آوری بر کیفیت زندگی و کاهش رفتارهای پرخطر دانش آموزان- قسمت ۹ »
 
مداحی های محرم