تغییر ارزشهای اجتماعی هم چون تمایل افراد به آزادی و استقلال بیشتر در کار و حضور بیشتر در کنار خانواده از یک سو و ارتقای سطح استاندارد زندگی در میان خانواده های امروزین که نیاز به در آمد بیشتر را طلب میکند از سوی دیگر، دو نیروی متضادی است که برآیند آن ها راه اندازی یک کسبوکار در خانه ر ا سبب میشود.
یک کسبوکار هنگامی راهاندازی میشود که شخصی به این نتیجه برسد که میتواند از طریق تولید کالا یا خدمات و فروختن و ارائه آن به مردم، سود کسب کرده، به جامعه خود کمک کند. کسبوکار خانگی به هر نوع فعالیت اقتصادی در محل سکونت شخصی که با بهره گرفتن از امکانات و وسایل منزل راهاندازی شود، گفته میشود (غلامی و احمدپور داریانی،۱۳۸۶: ۳). این کسبوکارها، کسبوکارهایی هستند که در خانه اداره میگردند و برای آن کسبوکار هیچ محل دیگر تحت مالکیت یا اجاره به جز خانه فرد شاغل کسبوکار خانگی وجود ندارد (ای بی اس[۲۰]، ۲۰۰۴: ۷۰). در واقع خانه در کسبوکار خانگی تعریف دیگری به خود میگیرد و به جای آنکه صرفاً مکانی برای آرامش، استراحت و سرگرمی باشد؛ به محلی برای ایجاد درآمدهای اقتصادی نیز تبدیل میشود (مهر،۱۳۸۹: ۱). همچنین میتوان به این نکته اشاره نمود که خانه برای زنان یک محل بدیهی برای شروع کسبوکار میباشد که نشاندهنده یک گزینه موقعیتی کم خرج برای وی میباشد تا نقشهای کار و خانواده را ترکیب نماید (لاسکاکو[۲۱] و اسمیت-هانتر[۲۲]،۲۰۰۴ :۱۶۵). طبق ماده ۲ «قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی» نیز منظور از مشاغل یا کسبوکار خانگی، آن دسته از فعالیتهایی است که با تصویب ستاد ماده ۳، توسط عضو یا اعضای خانواده در فضای مسکونی در قالب یک طرح کسبوکار بدون ایجاد مزاحمت و ایجاد اخلال در آرامش واحدهای مسکونی همجوار شکل میگیرد و منجر به تولید خدمت و یا کالای قابل عرضه به بازار خارج از محیط مسکونی میگردد (قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، ۱۳۸۹: ۱۸).
کارکنان خانگی بر اساس چگونگی استخدام و نوع مدیریت و کنترلی که بر کار دارند در چهار دسته قرار میگیرند. دسته اول کارمندان خانگیاند این افراد نه تنها در استخدام و حقوق بگیر یک سازمان بیرونی هستند بلکه تحت کنترل و نظارت آن نیز قرار دارند و تنها تفاوت آن ها با کارمندان معمولی در محل کارشان است. دسته دوم متخصصان و مدیران حرفه ای هستند که وظایف و مسئولیتهایشان را از خانه انجام میدهند. این افراد اگرچه مزدبگیر یک سازمان بیرونی هستند اما مدیریت و کنترل بر بسیاری از جوانب کاریشان را خود بر عهده دارند. دستهی سوم مقاطعه کاران خانگی هستند که بخشی از زنجیرهی تولید و خدمتهای یک سازمان بیرونی بوده و تحت سفارش و به خواست آن فعالیت کرده و کارانه دریافت میکنند. دستهی چهارم که صاحبان کسبوکارهای خانگی نامیده میشوند، به طور مستقل یک فعالیت اقتصادی را راه اندازی کرده و دربارهی تولید، ارائه خدمتها و فروش محصولاتشان، خود تصمیم گیری مینمایند. چنین فعالیتهایی را کسبوکار خانگی (رسانفیشه و دیگران[۲۳]، ۲۰۰۹: ۲۵-۲۶) و به صاحبان و بنیان گذاران آن کارآفرینان خانگی میگویند (تامپسون، ۲۰۰۹: ۲۲۹). کسبوکارهای خانگی معمولاً در بخش کسبوکارهای بسیار کوچک (کسبوکارهای کمتر از ۵ کارمند) دسته بندی میشوند. بیش از ۷۵ درصد از صاحبان این کسبوکار بیش از ۴۰ ساعت در هفته کار میکنند (ناهید و قنبری،۱۳۸۹: ۵). برخی از مهمترین مزایای کسبوکار خانگی عبارتند از (غلامی و احمدپور داریانی،۱۳۸۶: ۳) :
داشتن برنامه زمانی و کاری انعطاف پذیر
عدم صرف زمان برای رفت و آمد
پایین بودن هزینه راهاندازی
تناسب با ویژگیهای جسمی افراد معلول و کم توان
ایجاد تعادل و موازنه بیشتر بین کار و زندگی
عدم نیاز به مجوز
همچنین خانه به عنوان مرکزی برای رشد کسبوکارهای نوپا، به کارآفرینان اجازه آزمایش ایدههایشان در سطح کوچک و بدون سرمایهگذاری بزرگ میدهد. علیرغم مزایا، استفاده از خانه به عنوان محل شروع کسبوکار، زیانهایی نیز دارد. در برخی موارد، کسبوکارهای خانگی میتواند به عنوان کسبوکارهای کوچک، غیر رسمی یا غیر تخصصی تلقی شود و صاحبان کسبوکار شانس خود را برای داشتن پشتیبان و شبکه های کسبوکار از دست بدهند (نیوبری و باسورت[۲۴]، ۲۰۱۰: ۱۸۴). از دیگر معایب، امکان ایجاد مزاحمت برای همسایگان، تداخل محیط مسکونی با مکان اشتغال، نبود بستر کافی برای نظارت (مهر،۱۳۸۹: ۱)، فقدان امنیت شغلی و عدم وجود فضای کافی برای خانواده میباشد (غلامی و احمدپور داریانی،۱۳۸۶: ۳).
۲-۳-۱- انواع مدلهای کسبوکار خانگی
مدل کسبوکار توصیفی از یک مجموعه کسبوکار است که ساختار، روابط بین عوامل ساختاری و همچنین نحوه پاسخدهی آن کسبوکار به دنیای واقعی را بیان میکند. بسیاری از افراد روشها و مدلهای گوناگونی را برای یافتن بهترین مدل، مورد آزمون قرار میدهند. پس مدلهای مختلف کسبوکار خانگی به منظور انتخاب بهترین مدل مورد بررسی قرار میگیرد (ناطقی و دیگران،۱۳۸۹: ۱۰). در جدول زیر مدلهای مختلف کسبوکارهای خانگی به طور مختصر شرح داده شده است:
جدول ۲-۲- انواع مدلهای کسبوکار خانگی (ناطقی و دیگران،۱۳۸۹: ۲۰-۱۱)
ماهیت مدرن | نام مدل | شرح |
مدلهای کسبوکار خانگی بر اساس ماهیت فعالیتها | مدل کسبوکار سنتی یا خشتی-گلی | کسبوکارهایی هستند که به صورت کاملاً مستقل از هر سازمان یا شرکتی تنها با اتکا بر تواناییها و مهارتهای فرد و معمولاً در محیط انجام میشوند. |
مدل کسبوکار فرانشیزی | شباهت زیادی به مدل کسبوکار سنتی دارد؛ با این تفاوت که در این حالت، فعالیت تحت برندها یا در اماکن شناخته شده انجام میشود. | |
مدل کسبوکار اینترنتی | در این حالت محل فعالیت، یک وب سایت و یا یک وبلاگ بوده و محصولات یا خدمات از طریق ابزارهای آنلاین فروخته میشوند. | |
مدل کسبوکار بازاریابی شبکه ای | در این حالت، شخص مقادیری از محصولات را خریداری کرده و یاد میگیرد که چگونه برای این محصولات بازاریابی کند. | |
مدل کسبوکار بازاریابی برای کالاهای گران قیمت | نحوه عملکرد در این مدل، مشابه مدل بازاریابی شبکه ای است، ولی با این تفاوت که کمسیونهای مربوط به فروش مستقیم محصولات و خدمات، فوراً پرداخت شده و دیگر درآمد فرد، آن گونه که در مدل بازاریابی شبکه ای مشاهده میشود، وابسته به جذب افراد به عنوان زیر شاخه و میزان فعالیت و فروش افراد زیر دست نیست. | |
مدلهای کسبوکار خانگی بر اساس بازار هدف | مدل ارائه خدمات اصلی به مشتریان سازمانی مختلف | فرصتهای موجود در این مدل میتواند شامل کسبوکارهای خانگی چون ثبت و نگهداری داده های مربوط به مدیریت مالی، واسطه گری اطلاعات و غیره باشد. |
فرم در حال بارگذاری ...