وبلاگ

توضیح وبلاگ من

بررسی رابطه عوامل موثر بر رفتار خرید صنایع دستی گردشگران با میزان خرید صنایع دستی در اصفهان- قسمت ۴۷

 
تاریخ: 20-07-00
نویسنده: فاطمه کرمانی

۵-۴-مقایسه نتایج پژوهش حاضر با پژوهش‌های پیشین
اوه [۲۲۰](۲۰۰۷) در پژوهش خود به نام «بررسی خرید گردشگران» در مورد ارتباط میان تعداد همراهان سفر با میزان هزینه کرد برای خرید به این نتیجه رسید که افزایش تعداد همراهان زن موجب افزایش هزینه کرد برای خرید می‌شود اما افزایش تعداد بچه‌ها و مردان در میان همراهان رابطه منفی با میزان هزینه کرد دارد. او همچنین اظهار کرد که گردشگران تفریحی که بدون تور برنامه‌ریزی‌شده سفر می‌کنند در مقایسه با گردشگرانی که با تور سفر می‌کنند، مبالغ بیشتری را به خرید اختصاص می‌دهند. در این پژوهش رابطه معناداری بین میزان تحصیلات و میزان هزینه کرد برای خرید یافت نشد. او همچنین اشاره کرد گردشگران تفریحی در فصل زمستان بیش‌ترین میزان خرید را داشته‌اند، سپس فصل پاییز و بعدازآن فصل بهار و سرانجام کمترین میزان خرید مربوط به فصل تابستان بود. در مورد رابطه سن و با میزان هزینه کرد مشخص شد در سنین ۴۵-۱۸ سال با افزایش سن میزان هزینه کرد برای خرید افزایش یافت اما از گروه سنی ۵۰ سال به بالا با افزایش سن، هزینه کمتری به خرید اختصاص داده شده است. در این پژوهش به‌طور غیرمنتظره‌ای مشخص شد که طبقه درآمدی پایین تر بیشتر از طبقاتی با درآمدهای بالاتر برای خرید هزینه صرف کرده‌اند به علاوه نتایج نشان داد گردشگرانی که با هواپیما سفرکرده بودند بیشتر از گردشگرانی که از سایر وسایل حمل‌ونقل استفاده کرده بودند خرید کرده بودند(اوه،۱۱۹:۲۰۰۷).
پایان نامه - مقاله - پروژه
در پژوهش حاضر رابطه معناداری بین تعداد همراهان سفر (زن، مرد، افراد زیر ۱۷ سال) با میزان خرید صنایع‌دستی یافت نشد. در پژوهش حاضر برعکس پژوهش اوه(۲۰۰۷) بین میزان تحصیلات و میزان هزینه کرد برای صنایع‌دستی رابطه معناداری وجود دارد به این ترتیب که با افزایش میزان تحصیلات میزان هزینه کرد برای صنایع‌دستی نیز افزایش می‌یابد. اما در پژوهش حاضر برعکس پژوهش اوه رابطه معناداری بین نوع سفر با میزان هزینه کرد برای صنایع‌دستی یافت نشد.
موگیندول و باگول[۲۲۱] (۲۰۱۴) در پژوهش خود به نام « نگرش گردشگران درباره یک صنایع‌دستی مطلوب» با بررسی گردشگر به این نتیجه رسیدند که سه ویژگی قابلیت نمایش دادن صنایع‌دستی در منزل یا محل کار (تزئینی بودن)، قابلیت هدیه دادن آن به دیگران و دست‌ساز بودن بااهمیت‌ترین ویژگی‌های صنایع‌دستی از نظر گردشگران به‌حساب می‌آیند و منحصربه‌فرد بودن، نوآورانه بودن، سهولت حمل‌ونقل، مهارت در ساخت، انعکاس فرهنگ محلی،طراحی مناسب صنایع‌دستی، قیمت، قابلیت نگهداری و نظافت آسان آن، ساخته‌شدن آن توسط هنرمند مشهور، امکان خرید مستقیم و بدون واسطه از هنرمند سازنده صنایع‌دستی، رنگ مناسب، امکان مشاهده فرایند ساخت صنایع‌دستی در درجه‌های بعدی اهمیت برای گردشگران قرار دارند(موگیندول و باگول،۹:۲۰۱۴).
عطرسایی (۱۳۸۸) در پژوهش خود به نام «رابطه عوامل جمعیت شناختی و رفتار خرید صنایع‌دستی گردشگران اروپایی در اصفهان» با بررسی تعداد ۶۵ گردشگر اروپایی عنوان کرد پرفروش‌ترین اقلام صنایع‌دستی اصفهان به ترتیب شامل میناکاری، مینیاتور، فیروزه کاری، گلیم، سفال، خاتم، نقره، زری‌دوزی، نقاشی سنتی، سوزن‌دوزی، صنایع‌دستی چوبی، محصولات مسی، کاشی و سرامیک، محصولات چرمی، ملیله‌دوزی و جواهر بودند. او همچنین در این بررسی اهمیت ۱۰ ویژگی از صنایع‌دستی برای گردشگران را بررسی کرد که نتایج نشان داد برای گردشگران به ترتیب ویژگی‌های برخورداری صنایع‌دستی از طرح جذاب، مهارت بالا در ساخت آن، بسته‌بندی مناسب، حمل‌ونقل، رنگ جذاب، امکان نمایش دادن در خانه، منحصربه‌فرد بودن، برخورداری از موتیف ها (نقش مایه‌ها) منطقه مورد بازدید، هدیه مناسب بودن، قیمت مناسب داشتن، ساخته دست هنرمند بومی بودن دارای اهمیت بودند.
در پژوهش حاضر ۳۲۸ گردشگر خارجی بررسی شدند و علاوه بر بررسی اقلام صنایع‌دستی ذکرشده در پژوهش عطرسایی، به بررسی پارچه‌های سنتی (مانند پارچه قلمکار و ترمه)، نمد و قلم‌زنی نیز پرداخته شد. همچنین در پژوهش حاضر به بررسی اهمیت ۲۷ ویژگی صنایع‌دستی برای گردشگران پرداخته شد و نتایج نشان داد پرفروش‌ترین صنایع‌دستی در پژوهش حاضر به ترتیب از زیاد به کم به صورت مقابل است: مینیاتور (نگارگری)، آثار سرامیکی، پارچه‌های سنتی (مانند پارچه قلمکار و ترمه)، فرش، جواهر، آثار فیروزه، محصولات مسی، محصولات نقره، آثار سفالی، آثار چوبی، میناکاری، خاتم، گلیم، قلم‌زنی، آثار چرمی و نمد. همچنین در پژوهش حاضر مشخص شد که ویژگی‌های موردنظر گردشگران به ترتیب اهمیت به صورت مقابل بودند: برای گردشگران ویژگی‌هایی مانند برخورداری از طرح جذاب، دست‌ساز بودن، قابلیت هدیه دادن، منحصربه‌فرد بودن (نداشتن کپی های متعدد)، نوآورانه بودن، سهولت حمل‌ونقل، استادانه ساخته‌شدن (مهارت در ساخت)، انعکاس‌دهنده فرهنگ بومی بودن، قیمت، زیبایی، برخورداری از رنگ‌های جذاب، امکان خریداری مستقیم از سازنده، در دسترس نبودن صنایع‌دستی در کشور گردشگران، به یادآوردن مقصد از طریق صنایع‌دستی، اصیل بودن، ساخته‌شدن از مواد اولیه باکیفیت، دوام مناسب، در مقایسه با سایر ویژگی‌های موردمطالعه در این پژوهش به میزان بالاتر از میانگین اهمیت می‌دهند. همچنین مشخص شد که ویژگی‌های قابلیت نظافت و نگهداری آسان، بکار رفتن زمان و مهارت بسیار در ساخت، ساخته‌شدن توسط هنرمند بومی مشهور، امکان صحبت کردن با سازنده، امکان مشاهده مراحل ساخت به‌اندازه میانگین برای گردشگران دارای اهمیت بود و در آخر ویژگی‌های احساس نیاز به داشتن صنایع‌دستی، کاربرد آسان، بسته‌بندی جذاب، برخورداری از نشان تجاری محبوب و در آخر برخورداری از کارکردهای متعدد برای گردشگران موردمطالعه در این پژوهش کمتر از میانگین اهمیت داشتند.
۵-۶-پیشنهادهای کاربردی

 

    • در مورد مسئله قیمت صنایع‌دستی باید توجه کرد که قیمت‌ها باید متنوع تر شوند که خریداران با هر توان مالی قادر به یافتن محصول موردنظر خود باشند. همچنین می‌توان از طریق ارائه خدمات اضافه به گردشگران مانند تحویل بروشورهایی حاوی نکات مهم در مورد نحوه نگهداری صحیح از اقلام خریداری‌شده، دادن اشانتیون، ارائه اقلام خریداری‌شده در بسته‌بندی مناسب و جذاب، تضمین خدمات پستی اقلام خریداری‌شده به کشور محل اقامت گردشگران، ارزش درک شده از قیمت را نزد گردشگران افزایش داد.

 

    • ایجاد دوره‌های کاربردی و عملی تجارت الکترونیک صنایع‌دستی برای فروشندگان بازار صنایع‌دستی میدان نقش جهان توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری.

 

    • شاید دنبال کردن ایده‌های ایجاد کسب و کاری در زمینه پست که خدمات مطمئن‌تری جهت تسریع و تسهیل و بهبود کیفیت ارسال اقلام صنایع‌دستی خریداری‌شده برای گردشگران ارائه دهد، نگرانی آن‌ ها از محدودیت‌های حمل‌ونقل این اقلام را به کشور خود، کاهش دهد.

 

    • می‌توان با تمرکز بر عواملی که موجب انگیزش خرید پیش‌بینی‌نشده[۲۲۲] (خرید بدون برنامه‌ریزی قبلی) در گردشگران می‌شود- که یکی از آن‌ ها تنوع قیمت است- میزان ماندگاری گردشگران در بازار را افزایش داد و به‌تبع آن افزایش هزینه کرد برای صنایع‌دستی را شاهد بود.

 

    • توجه و تشویق بیشتر فروشندگان بازار صنایع‌دستی برای آشنایی و کسب مهر اصالت صنایع‌دستی یونسکو که به تعداد نامحدود امکان عرضه آن‌ ها در هر سال وجود دارد و موجب می‌شود که محصول هنرمند صنایع‌دستی با نام او به‌طور جهانی شناخته شود.

 

    • اینترنت رتبه پنجم را در میان منابع اطلاعاتی مورداستفاده گردشگران برای کسب اطلاعات، به خود اختصاص داده است که از این امر فروشندگان صنایع‌دستی می‌توانند بهره فراوانی ببرند برای مثال می‌توانند کوپن‌های تخفیفی خود را در سایت اینترنتی فروشگاه قرار دهند تا گردشگران با تهیه و چاپ آن جهت خرید صنایع‌دستی به همان فروشگاه مراجعه نمایند. توجه به این امر ضروری است که استفاده از فناوری‌های روز به خصوص اینترنت چه در بازاریابی و چه در فروش به منظور افزایش توان رقابتی در بازار جهانی صنایع‌دستی و دیده شدن در سطح جهانی امری مهم تلقی می‌شود.

 

    • همچنین برگزاری نمایشگاه‌های دائمی صنایع‌دستی در کشورهای بازار هدف برای معرفی و فروش بهتر و ملموس تر این آثار مهم تلقی می‌شود زیرا معرفی برخی آثار صنایع‌دستی تنها از طریق عکس یا بروشور و صفحات آنلاین امکان‌پذیر نیست بلکه ارائه نمونه واقعی از آن لازم است.

 

    • در مورد ویژگی‌های صنایع‌دستی محبوب گردشگران انعکاس فرهنگ محلی و بومی توسط صنایع‌دستی و اصالت آن برای گردشگران مهم شمرده شده است بنابراین عملاً نباید در بازار صنایع‌دستی اقلام خارجی و غیربومی وجود داشته باشد که این امر خلاف انتظار گردشگران خارجی از کشوری باسابقه فرهنگی کهن است. باید توجه داشت تولید انبوه صنایع‌دستی صرفاً جهت فروش به گردشگران نیز می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری به این هنر- صنعت وارد آورد بنابراین باید نظارت مؤثر بر روش تولید و مواد اولیه استفاده‌شده و نقش مایه‌های به‌کاررفته در اقلام تولیدی افزایش یابد. به علاوه طراحی مناسب و زیبایی و رنگ مناسب به ترتیب در رتبه دوم و سوم و چهارم قرار گرفته‌اند که تولیدکنندگان باید توجه خاص به آن‌ ها داشته باشند و نوآوری در طراحی را بدون لطمه به اصالت صنایع‌دستی اعمال کنند در این راستا توجه به رابطه موزه با صنایع‌دستی می‌تواند مفید واقع شود زیرا موزه می‌تواند به عنوان منبع غنی باشد که به پویایی و تنوع طرح‌های صنایع‌دستی در عین حفظ اصالت آن کمک می‌کند. حمل‌ونقل آسان صنایع‌دستی نیز توسط گردشگران مهم تلقی شده بنابراین هنرمندان صنایع‌دستی بهتر است به کاهش ابعاد و وزن صنایع‌دستی تولیدشده مبادرت ورزند. دست‌ساز بودن صنایع‌دستی برای گردشگران دارای اهمیت است بنابراین بهتر است برای اثبات این موضوع فرایند تولید صنایع‌دستی توسط هنرمندان در زمان و مکانی انجام شود که امکان مشاهده آن توسط گردشگران وجود داشته باشد که این امر به جذابیت خرید نیز می‌افزاید.

 

۵-۷-پیشنهادهای پژوهشی
هنگامی که در مورد رفتار مصرف‌کننده مطالعه می‌شود باید هم مصرف‌کنندگان و هم خرده‌فروشان و عوامل مؤثر بر آن‌ ها در نظر گرفته شوند بنابراین پیشنهادهای زیر ارائه می‌شود:

 

    • بررسی امکان استانداردسازی الگوهای رفتار تجاری بازاریان، در بازار صنایع‌دستی اصفهان.

 

    • بررسی عوامل انگیزاننده گردشگران برای افزایش خرید پیش‌بینی‌نشده توسط آن‌ ها.

 

    • یافتن دلایل عدم خرید صنایع‌دستی توسط گردشگران از اصفهان.

 

    • بررسی الگوهای خرید سوغاتی گردشگران به تفکیک ملیت. مثلاً در این پژوهش مشخص شد ایتالیایی‌ها بیشتر به اصفهان سفر می‌کنند بنابراین اولویت تمرکز تحقیقات می‌تواند روی آن‌ ها باشد. از این لحاظ که کدام اقلام صنایع‌دستی را بیشتر می‌خرند و چه ویژگی‌هایی از صنایع‌دستی برایشان اولویت دارد.

 

    • مطالعه معیارهای نشان‌دهنده اصالت صنایع‌دستی به تفکیک سن (جوانان و سالخوردگان) و ملیت.

 

    • رابطه بین ویژگی‌های یک فروشگاه و میزان خرید صنایع‌دستی و اینکه چه عواملی می‌توانند در نقش یک عامل انگیزشی عمل کنند و موجب شوند که گردشگر فروشگاهی خاص را برای خرید صنایع‌دستی انتخاب نماید؛ و کدام عوامل دافعه‌ای باعث می‌شود که گردشگر یک فروشگاه را کنار بگذارد.

 

    • مقایسه گردشگران ایرانی و خارجی از نظر میزان خرید صنایع‌دستی و ویژگی‌های صنایع‌دستی مطلوب از نظر آن‌ ها.

 

    • رابطه فصل سفر و فعالیت‌های انجام‌شده در سفر (بازدید از اماکن تاریخی، موزه هاو…) با میزان خرید صنایع‌دستی.

 

    • روندهای گردشگری نشان می‌دهند که گردشگران نوین آگاه‌تر هستند و به کسب اطلاعات علاقه دارند و قبل از سفر به مقصدی خاص مایل‌اند در مورد آن بیشتر بدانند اما همان‌طور که در پژوهش مشخص شد بیشتر گردشگران بررسی‌شده در این پژوهش در مورد صنایع‌دستی اصفهان اطلاعاتی قبل از سفر کسب نکرده‌اند. بررسی دلایل این امر می‌تواند مفید باشد. از این لحاظ که آیا تبلیغات و اطلاع‌رسانی کافی وجود ندارد. یا اگر وجود دارد شاید از رسانه مناسب برای انتقال پیام استفاده نمی‌شود.

 

    • بررسی تأثیر تبلیغات دهان به دهان بر میزان خرید صنایع‌دستی.

 

    • بازاریابی اینترنتی و ایجاد فروشگاه اینترنتی توسط فروشندگان بازار صنایع‌دستی میدان امام تا چه حد دنبال شده است و اینکه دیدگاه این فروشندگان به این امر مثبت است یا منفی. اگر مثبت است به چه دلیل تابه‌حال برای ایجاد سایت های فروش اینترنتی اقدامی نکرده‌اند و موانع آن‌ ها در این مسیر کدام اند.

 

    • مشکلات صادرات و یا روش پستی صنایع‌دستی به خارج از ایران.

 

فهرست منابع:

 

    • اختر بروجنی، علیرضا، (۱۳۸۵) «تعیین موانع توسعه صادرات صنایع دستی ایران»، پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی دانشگاه تهران.

 

    • آشوری، محمدتقی (۱۳۷۹)، آشنایی با صنایع‌دستی ایران، تهران: شرکت چاپ و نشر کتب درسی.

 

    • الوانی، مهدی، پیروز بخت، معصومه (۱۳۸۵) «فرایند مدیریت جهانگردی», تهران: دفتر پژوهش‌های فرهنگی.

 

    • بلوریان تهرانی، محمد (۱۳۷۶)، بازاریابی و مدیریت بازار، تهران: موسسه پژوهش‌های بازرگانی.

 

    • پاپلی یزدی، محمدحسین. سقایی، مهدی (۱۳۸۵) گردشگری (ماهیت و مفاهیم)، تهران: انتشارات سمت، چاپ اول.

 

    • بیدرام، رسول (۱۳۹۲)، مطالعات آمایش سرزمین و سند راهبردی توسعه استان اصفهان بخش صنایع دستی، معاونت برنامه ریزی و اشتغال استانداری اصفهان، شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان.

 

    • تیموتی، دالن جی (۱۳۸۸)، جامعه‌شناسی مصرف (گردشگری و خرید)، ترجمه: علی‌اصغر سعیدی و محمدحسین آبادی، تهران: جامعه‌شناسان.

 

    • جمشیدی، غلامرضا (۱۳۹۱)، نقش رفتار تجاری فروشندگان صنایع‌دستی در بازاریابی مطلوب گردشگران خارجی (بازار فرش تهران)، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز، دانشکده ادبیات، گروه جغرافیا، رشته جغرافیا و برنامه‌ریزی توریسم.

 

    • حاجی پور شوشتری، عبدالحمید (۱۳۸۶)، مهر اصالت یونسکو برای صنایع‌دستی، فصلنامه علمی پژوهشی انجمن علمی فرش ایران، شماره ۶۷، بهار و تابستان، صفحه ۱۵۵-۱۷۲.

 

    • حسن لاریجانی، زهره (۱۳۷۸)، بررسی راهکارهای توسعه صنایع‌دستی ایران. گلیم، قلمکار، خاتم، پایان‌نامه کارشناسی ارشد مرکز آموزش مدیریت دولتی، رشته مدیریت بازرگانی.

 

    • حسینی، یعقوب، موسوی، عباس، ضیایی بیده علیرضا (۱۳۹۲)، ارائه مدلی برای تبیین ارزش ویژه برند بر مبنای کارمندان در بیمه‌های بازرگانی استان یزد، فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، سال سوم، شماره اول، شماره پیاپی ۸، بهار ۹۲، صفحه ۱ - ۱۶.

 

    • حمزه زاده، مجید (۱۳۸۳)، پایان‌نامه برنامه‌ریزی توریسم با تاکید بر توسعه اقتصادی (مطالعه موردی شهر تبریز)، رشته شهرسازی، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز.

 

    • حیدری، غلامحسین (۱۳۷۱)، بحثی پیرامون ویژگی‌های صنایع‌دستی از جنبه اجتماعی و اقتصادی، تهران، دست‌ها و نقش‌ها، شماره ۱، صفحه ۲۸.

 

    • خاکی، غلامرضا (۱۳۹۱)، روش تحقیق با رویکرد پایان‌نامه نویسی، تهران: نشر فوژان.

 

    • خبرگزاری ایسنا(۱۳۹۲)، ساعت، ۱۱: ۲۶، کد خبر ۹۲۰۵۲۲۱۲۲۸۸. دسترسی آنلاین http://isna.ir/fa/news/92052212288/%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%D8%B5%D9%86%D8%A7%DB%8C%D8%B9-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%DB%8C-%D9%85%D9%87%D8%B1-%D8%A7%D8%B5%D8%A7%D9%84%D8%AA-%DB%8C%D9%88%D9%86%D8%B3%DA%A9%D9%88-%D8%B1%D8%A7-%D9%85%DB%8C-%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D9%86%D8%AF

 


فرم در حال بارگذاری ...

« ایمان از دیدگاه مولانا- قسمت ۳پایان نامه دفاعیه کارشناسی ارشدرشته جامعه شناسی تحول فرهنگی ایرانیان(تطبیق انتقادی نظریه اینگلهارت بر ارزشها و نگرشهای ایرانیان)- قسمت ۹۴ »
 
مداحی های محرم