تحلیل برنامه اول توسعه نشانمیدهد، که حول دال مرکزی “پشتوانه تولید بودن” سایر نشانههاگرد آمده، و مفصلبندی معنایی را شکل داده است. در توضیح نشانههاباید گفت که برخی از نشانههامثل حمایت از روستائیان و عشایربا توجه به این که جمعیت روستایی و عشایر نقش مهمی و اساسی درتامین مواد غذایی، مواد خام و اولیه مورد نیاز کشور را بر عهده دارند، حمایت از آنها به نوعی حمایت از پتانسیلهای بالقوه طبیعی کشور، و حمایت از تولید است. از طرف دیگر حمایت از اقشار آسیبپذیر را میتوان نوعی پاسخگویی به مطالبات مردمی و اقشار مستضعف تعبیر کرد که ریشه در گفتمان انقلاب اسلامی و میراث سیاستی دارد. نشانههای حمایتی در گفتمان سازندگی یا بطور مستقیم از تولید و توسعه اقتصادی پشتیبانی میکند، و یا این که این حمایتهاسبب کاهش فشارهاو انتقادات بر دولت میشود و فضای سیاسیو اجتماعی به نفع توسعه اقتصادی و تولید تلطیفمیگردد. در راستای تبیین این متن باید گفت که این متن از شرایط سیاسی - اجتماعی و گفتمانی حاکم بر کشور در دولت پنجم، با گفتمانی موسوم به"گفتمان سازندگی” تاثیر پذیرفته است.در برنامه دوم توسعه، در واکنش به انتقادات در زمینه کمبودهای حمایتهای اجتماعی، و با توجه به بهبود بودجه دولتی، تلاش شده است تا دالهای خالی برنامه اول، در زمینه حمایت از جانبازان، ایثارگران، شاغلین مشاغل سخت و زیانآور، آموزگاران و فرهنگیان، و صندوقهای بازنشستگی جبران گردد. متن برنامه دوم نیز با توجه تأکید آن بر مقولاتی از قبیل بهبود وضعیت رفاهی آحاد جامعه، گسترش شمول بازنشستگی، ایجاد صندوقهای خاص و غیرهدر پاسخگویی به مطالبات رفاهی پس از پایان جنگ،و سرمایهگذاری در بازنشستگی؛ از شرایط اجتماعی و سیاسی و گفتمان حاکم در آن برهه زمانی تاثیر پذیرفته است. باید اظهار داشت، در گفتمان متن برنامه دوم توسعه، برغم پایبندی به اصول و باورهایی از قبیل اصل ۲۹ قانون اساسی، بر اساس شرایط و فضای پس از جنگو استیلای گفتمان سازندگی، رویکردی اصلاحی در جهتگیریهای بازنشستگی از قبیلتمرکز بر اقشار خاص، به جای آحاد همه جامعه، سرمایهگذاری و غیره قابل تعریف است.
در توضیح شکل نگرفتن نشانههای اقتصادی-بیمهای در این گفتمان، میتوان به عواملی از قبیل جوان بودن هرم سنی جمعیت، مطرح نبودن بحران پیری و نبود بحرانهای مالی صندوقهای بازنشستگی، پایین بودن سهم هزینه بازنشستگان در بودجه کشور و غیره اشاره کرد.
اما در خصوص گفتمان حاکم بر مجلس در این دوره، با توجه به اهتمام ویژه مجلس سوم به مقوله سازندگی و بازسازی ویرانههای جنگ، و از همه مهمتر، اهتمام ویژه مجلس به توسعه اقتصادی در کشور و دغدغه بودن این قبیل مسائل و موضوعات برای آن و همچنین، تحکیم زیر ساختهای اقتصادی کشور، در چهارچوب برنامه اول توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی میتوان این ادعا رامطرح نمود که گفتمان حاکم بر مجلس سوم، همان گفتمان حاکم بر دولت پنجم، “گفتمان سازندگی” بوده است.
در توضیح نشانههایی که در مصوبات مجلس سوم نمود پیدا کرده است، باید گفت که در این مصوبات تلاش شده است تا دالهای خالی مصوبات پیشین در زمینه حمایت از بازنشستگان جبران گردد. بر همین اساس، حول ” پشتوانه بودن برای تولید و توسعه اقتصادی"، سایر نشانههای حمایتی مفصلبندی معنایی مورد نظر را شکل داده است.مدلولهای سازگار با ابعاد حمایتی در مصوبات سوم، عبارتند «کاهش سن بازنشستگی جانبازان جنگ تحمیلی، معلولین و شاغلین در مشاغل سخت و زیانآور»، «اعطای حقوق بازنشستگی به والدین شهدا، جانبازان و مفقودین جنگ تحمیلی»، «اصلاح قانون بازنشستگی»، «اصلاح پایه حقوق اعضاء رسمی هیأت علمی(آموزشی و پژوهشی) شاغل و بازنشسته دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی» و «تمدید قانون بازنشستگی پیش از موعد بیمه شدگانتامین اجتماعی»، در قالب حمایتهای اجتماعی دولت از اقشار خاص و «فراهم نمودن امکان تداوم همکاری برای معلمان بازنشسته»، به منظور کاهش تنشهای سیاسی و انتقادی و ایجاد شرایط آرام و مطمئن جهت توسعه اقتصادی و تولید، به عنوان نشانههای مهم، مفصلبندی این گفتمان را ساماندادهاند. این متن از شرایط اجتماعی وسیاسی کشور در سالهای پایانی جنگ تحمیلی تاثیر پذیرفته است. چراکه ازطریق حمایتهای اجتماعی از اقشار جامعه (مستخدم و بازنشسته) تلاش میشود تا فضای جامعه برای توسعه اقتصادی گفتمان سازندگی مساعد گردد.
اما در خصوص مجلس چهارم، شایان ذکر است با توجه به تداوم هژمونی گفتمان سازندگی بر فضای سیاسی و اجتماعی جامعه ایران، قوه مقننه همگام با قوه مجریه و در راستای گفتمان سازندگی، تداوم سازندگی و آبادانی کشور را در دستور کار داشته و با برگزیدن گفتمان حاکم به عنوان گفتمان مجلس چهارم، به همراه دولت مردان، در تلاش به منظور سیاستگذاری و قانونگذاری در این خصوص بودهاند.
در این برهه زمانی با به اجرا درآمدن برنامههای دولت و مصوبات مجلس سوم، بخش بسیار زیادی از ویرانههای هشت سال جنگ تحمیلی بازسازی شده بود. بر این اساس، برای تحقق توسعه اقتصادی و گردش چرخهای تولید در راستای تداوم گفتمان سازندگی، نیاز به نیروهای فعال و متخصص احساس میگردید، که نتیجه آن، اصلاح برخی از قوانین بازنشستگی بود. بررسیها و تحلیل گفتمان مصوبات مجلس چهارم پیرامون بازنشستگی حاکی از آن است که در این دوره از مجلس نیز همانند دوره قبل، تلاش شده است تا دالهای خالی ناشی از توسعه اقتصادی که این دالهابه صورت نیازها و مطالبات رفاهی بوده است، و در مصوبات پیشین به عنوان کمبود احساس میشد، جبران گردد. بر این اساس، از اقشار مختلف از طریق مصوبات بازنشستگی حمایت به عمل آمده است.
در مصوبات مجلس چهارم، برخی از نشانههامثل ممنوعیت بازنشستگی فرهنگیان، و بکارگیری مجدد بازنشستگان با توجه به نیاز کشور به نیروی متخصص برای توسعه اقتصادی و تولید، و د یگر نشانههای حمایتی برای حمایت از اقشار و بسترسازی فضا برای توسعه اقتصادی معنایابی شده است. در راستای تبیین این متن،باید گفت که مجلس چهارم نیز تحت تاثیرگفتمان سازندگی، تلاش میکند که روند سازندگی و توسعه اقتصادی تداوم یابد. بنابراین جهت اجرایی نمودن توسعه اقتصادی و تولید،ایجاد زیر ساختهاو سازوکارهای توسعهدر قالب مصوبات،بسترسازی میکند.
بنابراین در راستای پاسخ به سئوال تحقیق، که مفهوم بازنشستگی در گفتمانهای پس از انقلاب چگونه بازنمایی شده است؟ یافتههای تحلیل متون گفتمانی حاکی از این است که بازنشستگی در دوره گفتمان سازندگی با توجه مهمترین دغدغه و نشانه این دوره یعنی ” تولید و توسعه اقتصادی"، مفهوم بازنشستگی نیز، به معنای ” پشتوانه بودن برای تولید و توسعه اقتصادی ” بازنمایی شده است، که مدلولهای سازگار با این معنا از قبیل” چهارچوب بندی"،"تامین نیروی برای توسعه اقتصادی"، ” تداوم خدمت بازنشستگان"، ” حمایت از صندوقهای بازنشستگی” از طریقتامین بودجه، حمایت از اقشار انقلابی وایثارگر” از طریق کاهش سن بازنشستگی و اعطای بازنشستگی، ” حمایت از اقشار محروم و مستضعف” از طریق گسترش بازنشستگی، و حمایت از بازنشستگان از طریق تمدید بازنشستگی پیش از موعد،حول دال مرکزیپشتوانه بودن برای تولید و توسعه اقتصادی، مفصلبندی بازنشستگی را شکل میدهد.
این گفتمان برخاسته از مدرنیته است، بنابراین با تسلط این گفتمان انتظار این است که الگوهای سنتی و بومی متناسب با زیست جهان ایران پیرامون مراقبت از سالمندان مثل خانواده، گروههای محلی، خودیاری و همیاری به حداقل برسد. چراکه با تسلط گفتمان مدرنیته، گفتمانهای سنتی هماهنگ با زیست جهان، بتدریج عقب نشینیمیکند، و سیستمهاجایگزین الگوهای سنتی، مذهبی میشوند. اما در گفتمان،نسبت به رفاه دیدگاه حداقلی وجود دارد، چراکه هدف این گفتمان تولید و توسعه است. بنابراین جنبهه ای اقتصادیبیمهای در سطح حداکثر و جنبهه ای حمایتی در سطح حداقل است. براین اساس، افزایش جنبهه ای حمایتی معمولاً به صورت واکنشی برای اهدافی مانند تلطیف فضای سیاسی و کاهش انتقادات اقشار فقیر صورت میگیرد.
در ارزیابی انتقادی گفتمان سازندگی،باید گفت که توسعه اقتصادی در این گفتمان دولت محور بوده است. در واقع توسعه اقتصادی در این گفتمان یک فرایند طبیعی نبوده، بلکه یک برنامه وپروژهای دولتی محسوب میشود. اگرچه دولت دالهای و مفاهیمی از قبیل “خصوصیسازی"، رشد اقتصادی"، “تمرکززدایی"، ” تعدیل اقتصادی"، ” کاهش کسری بودجه” راحول ” تولید و توسعه اقتصادی” گرد میآورد، اما به دلیل این کهسرشت این توسعه دولت محور است، بین دالهایی مثل تمرکزگرایی در مقابل تمرکز زایی، حمایت از اقشار محروم در مقابل رشد اقتصادی تناقض ایجاد میشود. “دولت محور بودن” با” تمرکزگرایی مدیریت دولتی” همراه است، از طرف دیگر، خصوصیسازی و تعدیل اقتصادی با برداشت از بانک جهانی وصندوق بین المللی پول که با گفتمان نئولیبرال نزدیکی دارد، بر حذف و یا حداقلسازی دولت تکیه دارد. تاثیر “تمرکزگرایی مدیریت دولتی” بر بازنشستگی را باید در عدم شکلگیری بخش خصوصی برایتامین منابع بازنشستگیجستجو کرد. در واقع سیاستهای مالی دولت درقبال صندوقهای بازنشستگی با توجه به تمرکزگرایی دولتی، در افق زمانی بلندمدت موجب وابستگی صندوقهابه دولت، و انباشت تعهدات برای نسلهای آینده شده است. از منظر دیگر علاوه بر تمرکزگرایی دولتی، تاثیرانباشت تعهدات بر طرف دیگرمساله یعنی نسلهای آینده مورد توجه قرار گرفته نشده است.بنابرمی توان مدعی شد که مفاهیم اساسی در این گفتمان از قبیل توسعه اقتصادی تک سویه دیده شده است. یعنی این که درامر توسعه اقتصادی و سیاستهای حمایتی به منظور تلطیف فضای کشور، نسل آینده متاثر از سیاستهای بازنشستگی نادیده گرفته شدهاند.در واقعمفاهیم به معناهای زمان حال و کوتاه مدت تقلیل یافته، و معناهای بلندمدت به حاشیه رانده شده است، و تغییرات و تحولات و روندهای آینده مد نظر قرار گرفته نشده است.
۴-۴- بازنشستگی در گفتمان اصلاح طلبی
۴-۴-۱- ریشهیابیشکلگیری و ترسیم فضای گفتمانی
در دولت هاشمی، پیگیری روند اصلاحات اقتصادی منجر به افزایش تقاضا برای آزادیهای سیاسی گردید، و فضای سیاسی و اجتماعی کشور به سمتی رفت که دال مرکزی گفتمان سازندگی دچار از جاشدگی، و سرانجام زمینه برای هژمونیک شدن گفتمان جدید اصلاحات فراهم شد(سلطانی، ۱۳۸۴:۱۱۳).
دوره اصلاحات از خرداد ۱۳۷۶ آغاز و تا سال ۱۳۸۴ ادامه یافت. این دوره مصادف است با ریاست جمهوری هشت ساله سید محمد خاتمی است. طبقات متوسط جدید و مدرن از قبیل دانشجویان و دانشگاهیان و…پایگاه اجتماعی دولت خاتمی را تشکیل میدادند، و روشنفکران و اصلاح طلبان از نیروی سنتی (مجمع روحانیون و…) و نیروهای جدید(جبهه مشارکت و…) و کارگزاران سازندگیکه در درون دولت خاتمی بودند، نیروهای حامی گفتمان اصلاحات محسوب میشدند، در این دوره بر مشارکت قانونی تأکیدمیشد(حسین زاده، ۱۳۸۲:۲۵۴).
در طول این دوره تغییرات جدیدی و در عین حال بنیادینی در گفتمان سیاسی نظام در عرصه داخلی و خارجی ایجاد شد. در بعد داخلی، تئوری جامعه مدنی و حقوق شهروندی به رویکرد مسلط تبدیل شد، ودر بعد خارجی، گفتمان تنشزدایی، گفت و گوی تمدنها جایگزین گفتمان قبلی شد(صالحی امیری، ۱۳۸۸: ۴۲۳).
ریشه شکلگیری گفتمان اصلاح طلبی، این بود که طبقات جدید و شهری، روشنفکران، دانشگاهیان، زنان و جوانان از دالهای و نشانههایی از قبیل آزادی، حاکمیت قانون، دفاع از نهادهای مدنی، نفی خشونت، وفاق حول قانون اساسی، استقبال وسیعی کردند(غلامی، ۱۳۹۱: ۲۵۰).
تحلیل سخنرانیهای خاتمی(به عنوان ریس دولت در زمان اصلاحات) نشان میدهد، که مقوله توسعه سیاسی اولین اولویت ایشان از بین اهداف چندگانه بوده است، بیشترین تأکید روی شاخصههای قانونگرایی، مردم گرایی، تکثرگرایی، آزادی بیانو حق رای بوده است.. از مجموع مضامین گفتارهای خاتمی(۱۴۵۱ مضمون)، ۵۰ درصد مضامین به مقوله توسعه سیاسی اختصاص دارد که مرتبه اول و مهمترین هدف ایشان را تشکیل میدهد. به این ترتیب میتوان گفت که مهمترینمساله اجتماعی خاتمی، بحران مشارکت و مشروعیت نظام است، ایشان بر تقدمتوسعه سیاسی بر توسعه اقتصادی اعتقاد دارند. وضعیت آسیب اصلی در این گفتمان زمانی است که وجه مردم سالاری نظام لطمه خورده و بحران مشارکت و فقدان آزادی بوجود آید(حسین زاده، ۱۳۸۲:۲۳۹).
جدول (۴-۲۳) اولویتبندی موضوعات مورد نظر دولت خاتمی(حسین زاده، ۱۳۸۲: ۲۳۹)
ردیف | مقوله | درصد | فراوانی |
۱ | عدالت اجتماعی | ۱ | ۴۸ |
۲ | توسعه اقتصادی | ۹ | ۱۳۰ |
۳ | توسعه سیاسی | ۵۰ | ۷۳۱ |
۴ |
فرم در حال بارگذاری ...