مشارکتی
سلسله مراتبی
سبک رهبری
هدایتی و هدف مدار
فردی و مخاطره پذیر
حمایتی و دوستانه
محافظه کارانه
شیوه پیروی و قبول
براساس قرارداد با سازمان
تعهد به ارزش ها
تعهد به گروه
سرپرستی و کنترل
معیار ارزشیابی
بازدهی ملموس
شدت تلاش ها
کیفیت روابط
ملاک های رسمی
انگیزش
توفیق
رشد
صمیمیت و همبستگی
امنیت
۲-۱-۹-۵)دیدگاه دایانا فیزی
از دیدگاه فیزی[۳۷] چهار نوع فرهنگ سازمانی وجود دارد:
فرهنگ مبتنی بر وظیفه: در این فرهنگ ها وظایف به طور شفاف تعیین شده اند و قابل سنجش می باشند. سهولت انجام وظایف در این فرهنگ ها موجب هماهنگی بخش های سازمان می شوند. سازمان های دولتی و شرکت های بزرگ دارای اینگونه فرهنگ ها می باشند.
فرهنگ مبتنی برموفقیت: در این فرهنگ بیشتر بر روی انجام کار تأکید دارند. در این فرهنگ افراد به خود کار علاقمند هستند و در انجام کار مبارزه طلبی دارند. در این فرهنگ ها افراد زمان وانرژی زیادی صرف انجام کار می کنند و اعضای سازمان با ذوق و علاقه در سازمان فعالیت می کنند.
فرهنگ مبتنی بر قدرت: در این فرهنگ افراد معینی بر سازمان مسلط هستند و بقیه افراد فرمانبردار هستند. رهبری در این سازمان ها براساس اجبار و خیرخواهی پدرمابانه است.
فرهنگ مبتنی بر حمایت: در این فرهنگ سعی می شود که اعضای سازمان راضی نگه داشته شود. در سازمان هایی که به این فرهنگ گرایش دارند بر روابط متقابل، تعلق خاطر و وابستگی افراد تأکید بیشتری دارند (فیزی، ۱۹۹۶، ص ۶۷).
۲-۱-۹-۶)دیدگاه هاروی و براون
هاروی و براون میزان قدرت و اقتدار فرهنگ سازمانی را براساس دو معیار تعداد اعضای متعهد به ارزش ها و هنجارها و میزان تعهد ایشان تعیین کردند.
فرهنگ قوی: فرهنگ سازمانی است که در آن تعداد اعضای متعهد به ارزشهای غالب زیاد و میزان تعهدآنها قوی باشد.
فرهنگ میانه: اینگونه فرهنگ ها حد فاصل در فرهنگ قوی و ضعیف هستند. برخی دارای اعضای متعهد زیاد هستند که میزان تعهد آنها کم است و برخی هم دارای تعداد کمی افراد متعهد با میزان تعهد بسیار هستند.
فرهنگ ضعیف: افراد در این سازمان ها تعهد اندک و ضعیفی به ارزش های سازمان دارند و افراد دارای این تعهد هم نادر و محدود می باشند(مشبکی، ۱۳۷۷، ص ۴۴۴).
جدول شماره ۲-۳: انواع فرهنگ سازمانی (هاروی و براون)
فرهنگ قوی
تعداد اعضای متعهد به ارزش ها و هنجارها
فرهنگ میانه
تعداد اعضای متعهد به ارزش ها و هنجارها
زیاد
فرهنگ میانه
فرهنگ ضعیف
فرم در حال بارگذاری ...