وبلاگ

توضیح وبلاگ من

فرهنگ سازمانی و مدیریت مشارکتی در سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان- قسمت ۵

 
تاریخ: 20-07-00
نویسنده: فاطمه کرمانی

مشارکتی

 

سلسله مراتبی

 

 

 

سبک رهبری

 

هدایتی و هدف مدار

 

فردی و مخاطره پذیر

 

حمایتی و دوستانه

 

محافظه کارانه

 

 

 

شیوه پیروی و قبول

 

براساس قرارداد با سازمان

 

تعهد به ارزش ها

 

تعهد به گروه

 

سرپرستی و کنترل

 

 

 

معیار ارزشیابی

 

بازدهی ملموس

 

شدت تلاش ها

 

کیفیت روابط

 

ملاک های رسمی

 

 

 

انگیزش

 

توفیق

 

رشد

 

صمیمیت و همبستگی

 

امنیت

 

 

 

۲-۱-۹-۵)دیدگاه دایانا فیزی
از دیدگاه فیزی[۳۷] چهار نوع فرهنگ سازمانی وجود دارد:
فرهنگ مبتنی بر وظیفه: در این فرهنگ ها وظایف به طور شفاف تعیین شده اند و قابل سنجش می باشند. سهولت انجام وظایف در این فرهنگ ها موجب هماهنگی بخش های سازمان می شوند. سازمان های دولتی و شرکت های بزرگ دارای اینگونه فرهنگ ها می باشند.
فرهنگ مبتنی برموفقیت: در این فرهنگ بیشتر بر روی انجام کار تأکید دارند. در این فرهنگ افراد به خود کار علاقمند هستند و در انجام کار مبارزه طلبی دارند. در این فرهنگ ها افراد زمان وانرژی زیادی صرف انجام کار می کنند و اعضای سازمان با ذوق و علاقه در سازمان فعالیت می کنند.
فرهنگ مبتنی بر قدرتدر این فرهنگ افراد معینی بر سازمان مسلط هستند و بقیه افراد فرمانبردار هستند. رهبری در این سازمان ها براساس اجبار و خیرخواهی پدرمابانه است.
فرهنگ مبتنی بر حمایت: در این فرهنگ سعی می شود که اعضای سازمان راضی نگه داشته شود. در سازمان هایی که به این فرهنگ گرایش دارند بر روابط متقابل، تعلق خاطر و وابستگی افراد تأکید بیشتری دارند (فیزی، ۱۹۹۶، ص ۶۷).
۲-۱-۹-۶)دیدگاه هاروی و براون
هاروی و براون میزان قدرت و اقتدار فرهنگ سازمانی را براساس دو معیار تعداد اعضای متعهد به ارزش ها و هنجارها و میزان تعهد ایشان تعیین کردند.
فرهنگ قوی: فرهنگ سازمانی است که در آن تعداد اعضای متعهد به ارزشهای غالب زیاد و میزان تعهدآنها قوی باشد.
فرهنگ میانهاینگونه فرهنگ ها حد فاصل در فرهنگ قوی و ضعیف هستند. برخی دارای اعضای متعهد زیاد هستند که میزان تعهد آنها کم است و برخی هم دارای تعداد کمی افراد متعهد با میزان تعهد بسیار هستند.
فرهنگ ضعیف: افراد در این سازمان ها تعهد اندک و ضعیفی به ارزش های سازمان دارند و افراد دارای این تعهد هم نادر و محدود می باشند(مشبکی، ۱۳۷۷، ص ۴۴۴).
جدول شماره ۲-۳: انواع فرهنگ سازمانی (هاروی و براون)

 

 

فرهنگ قوی
تعداد اعضای متعهد به ارزش ها و هنجارها

 

فرهنگ میانه
تعداد اعضای متعهد به ارزش ها و هنجارها
زیاد

 

 

 

فرهنگ میانه

 

فرهنگ ضعیف


فرم در حال بارگذاری ...

« بررسی مناجات در مثنوی های فارسی در قرن هفتم- قسمت ۵۱الگوی هم پیوند ارتباطات بازاریابی به منظور ارتقاء ارزش ویژه برند از دیدگاه مشتری در صنعت مواد غذائی ایران- قسمت ۱۹۵ »
 
مداحی های محرم