وبلاگ

توضیح وبلاگ من

مطالعه تطبیقی چگونگی تامین مالی باشگاه های فوتبال حرفه ایی لیگ برتر ایران و انگلستان- قسمت ۱۲

 
تاریخ: 20-07-00
نویسنده: فاطمه کرمانی

۱۵۰۰۰۰۰

 

۱۴۲۹۵۰۰۰

 

۳۰۹۰۰۰۰

 

۱۸۸۸۵۰۰۰

 

۶۲۹۵۰۰۰

 

 

 

درآمد حاصل از محل جرائم

 

۵۰۰۰۰۰۰۰

 

۴۴۰۰۰۰۰۰

 

۲۰۳۳۷۰۰۰۰

 

۲۹۷۳۷۰۰۰۰

 

۹۹۱۲۳۳۳۳

 

 

 

مجموع درآمدها

 

۱۵۳۷۴۵۰۰۰۰۰

 

۸۶۷۲۶۵۳۶۴۰

 

۱۴۳۱۶۶۰۰۴۸۰

 

۳۸۳۶۳۷۵۴۱۲۰

 

۱۲۷۸۷۹۱۸۰۴۰

 

 

 

(مستندات منتشرنشده سازمان لیگ فوتبال ایران)
مطابق با آیین نامه سازمان لیگ حرفه ای ایران کلیه ی بلیط فروشی مسابقات توسط سازمان لیگ و به کمک هیات های فوتبال استان انجام می شودکه تعیین قیمت بلیط مسابقات به پیشنهاد سازمان لیگ و تصویب فدراسیون فوتبال است(آیین نامه لیگ برتر ۴-۲)نحوه ی تقسیم درآمد حاصل از بلیط فروشی مسابقات نیز به این صورت است که سازمان لیگ کلیه ی هزینه های ورزشگاه ، برگزاری مسابقه ، داوری و غیره را از درآمد بلیط فروشی پرداخت می کند و سپس مبلغ باقیمانده درآمد را تقسیم می کند، نحوه ی تقسیم از قرار زیر است :
- ۱۰ درصد سهم فدراسیون فوتبال برای توسعه فوتبال در سطح کشور
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
- ۵ درصد سهم سازمان لیگ
- ۵ درصد سهم تیم میزبان
- ۳۰ درصد سهم تیم میهمان
همچنین، همان گونه که اطلاعات جدول نشان می دهد، لیگ حرفه ای هیچگونه درآمدی را از محل حق پخش تلویزیونی دریافت نکرده است، این درحالیست که در آیین نامه سازمان لیگ ( آیین نامه لیگ برتر ، ماده ۱۳) قراردادهای پخش رادیو و تلویزیون به عنوان یکی از منابع مالی لیگ حرفه ای عنوان شده است و به سازمان لیگ حق داده شده است که با رعایت آیین نامه مالی فدراسیون فوتبال به عقد قرارداد برای پخش مسابقات از طریق رادیو و تلویزیون بپردازد. درآیین نامه لیگ حرفه ای ( آیین نامه لیگ برتر، ماده ۱-۲-۳ حتی چگونگی تقسیم درآمد حاصل از حق پخش تلویزیون نیز پیش بینی شده است که به صورت زیر می باشد:
- ۱۰ درصد سهم فدراسیون فوتبال و برای توسعه فوتبال در سطح کشور
- ۵ درصد بین هیات هایی که در سازمان لیگ تیم دارند( به تناسب تعدا تیم ها)
- ۵ درصد سهم سازمان لیگ
- ۴۰ درصد بطور مساوی بین کلیه ی تیم های حاضر در لیگ
- ۲۰ درصد در پایان مسابقات و به تناسب رتبه تیم ها
- ۲۰ درصد بین باشگاه هایی که بیشترین بخش را داشته اند(به تناسب تعدا بازی های پخش شده ی آنها)حامیان مالی و تبلیغات محیطی زمین دیگر منبع تامین مالی در لیگ حرفه ای ایران است که در آیین نامه سازمان لیگ نیز پیش بینی شده است و درآن به سازمان لیگ حق داده شده است تا مطابق ضوابط فدراسیون فوتبال اقدام به عقد قراردادهای تجاری کند (آیین نامه لیگ برتر ماد ه ۴)
علاوه برآن اطلاعات جدول حاکی از آن است که دیگر درآمدهای سازکان لیگ حق ثبت نام بازیکنان فروش فرم قرارداد و درآمد حاصل از محل جرایم است که این درآمدهای اختصاصی درآمد سازمان لیگ بوده و هیچگونه سهمی از این منابع درآمدی بر باشگاه ها پرداخت نمی شود.
۲-۱۳- معرفی لیگ برتر انگلستان[۸]
جایگاه پیدایش فوتبال و بالاخص فوتبال حرفه ایی از بریتانیای کبیر بوده است.اولین باشگاه های حرفه ایی فوتبال ونیز اولین دوره مسابقات لیگ فوتبال بین باشگاه ها در انگلستان شکل گرفت.لذا با توجه به قدمت فوتبال و لیگ های فوتبال در انگلستان و همچنین وضعیت مروری لیگ برتر انگلستان که به صورت معتبر ترین لیگ حرفه ای فوتبال در جهان به شمار می رود، در این قسمت سعی شده است به معرفی اجمالی لیگ برتر انگلستان پرداخته شود.این معرفی شامل تاریخچه تشکیل لیگ برتر ، چگونگی اداره ی سازمان لیگ برتر و باشگاه ها پرداخته می شود و سپس به منابع درآمدی در لیگ برتر انگلستان در بخش های بعدی نیز اشاره می شود.(الهی ، ۱۳۸۳ : ۳۴)
۲-۱۳-۱- تاریخچه لیگ برتر انگلستان
سازمان لیگ برتر انگلستان در ۲۰ فوریه سال ۱۹۹۲ شکل گرفت و از فصل ۹۳-۱۹۹۲ لیگ برتر انگلستان را برگزار کرد. تا سال ۱۹۹۲ حدود ۱۰۴ سال بود که باشگاه های فوتبال در انگلستان شکل گرفته بودند و البته مسابقاتی نیز از ابتدا بین آنها برگزار می شد اما از سال۱۹۹۲ فوتبال انگلستان به صورت باشگاهی در ۴ رده برگزار شد که اولین رده ی آن لیگ برتر نام گرفت.اتفاقات ناگواری که در خلال اواسط و اواخر دهه ی ۱۹۸۰ رخ داد، لزوم ایجاد تغییرات اساسی و بنیادی را برای ساختار فوتبال حرفه ای انگلستان روشن ساخت. در ۱۱ می ۱۹۸۵ تعداد ۵۶ نفر از هواداران فوتبال در هنگام آتش سوزی در زمین برافوردسیتی[۹] جان خود را از دست دادند.پس از آن در ۲۹ می همان سال در فینال جام اروپا در مسابقه بین دو تیم لیورپول و یوونتوس فاجعه “هیسل”[۱۰] رخ داد که متعاقب آن باشگاه های انگلیسی به مدت ۵ سال از مسابقات فوتبال اروپایی محروم شدند. پس از آن فاجعه ایی که درآوریل ۱۹۸۹ در “شفیلد”[۱۱] رخ داد باعث شد که ۹۶ هوادار فوتبا ل کشته و ۱۵۰ نفر به شدت مجروح شوند در این سال ها بود که مسابقات فوتبال در انگلستان به پایین ترین حد خود رسیده بود استادیوم ها در حال فروریختن بود، حمایت کنندگان تیم ها در استادیوم ها با امکانات بسیار کم مواجه روبرو بودندو نیز ” اوباشگری “ [۱۲] در ورزشکاه ها به اوج خود رسیده بود. پس از فاجعه تلخ استادیوم “هیلزبورو[۱۳] ” قاضی تیلور یک برنامه و طرح قوی برای سرمایه گذاری در زمینه ساختن زمین های مسابقه همراه با امنیت و امکانات کافی به دولت انگلستان پیشنهاد داد. در این وضعیت بود که باشگاه های انگلستان با مشکلات زیادی روبرو شده بودند و فوتبال انگلستان نیز با فقدان حاد سرمایه گذاری مواجه شده بودند بنابراین ساختار لیگ انگلستان بایستی دگرگون می شد. بنابراین طرح پیشنهادی برقراری سازمان لیگ برتر انگلستان به نوعی برقرار گردید که پول بیشتری را برای مسابقات به ارمغان بیاورد و سرنانجام توافق نامه تاسیس لیگ برتر انگلستان در ۱۷ جولای ۱۹۹۱ به امضا باشگاه های برتر انگلستان رسید.امروزه لیگ های فوتبال انگلستان نه تنها به جذب بازیکنان زبده داخلی می پردازند بلکه بازیکنان طراز اول فوتبال را از سطح جهانی به خدمت گرفتهاند. بررسی ها به عمل آمده نشان دادند که از کل بازیکنان حاضر در جام جهانی ۲۰۰۲ ، ۱۰۱ نفر از آنها د رلیگ های فوتبال انگلستان عضویت داشته اند. (الهی ، ۱۳۸۳ : ۳۵)
۲-۱۳-۲- ساختار اداری سازمان لیگ برتر انگلستان
مالکیت سازمان لیگ برتر انگلستان فقط با ۲۰ باشگاه سهام دار آن است و به هر سهام دار این سازمان حق داده شده است که یک رای قانونی در مورد تصویب قراردادهای عمده این سازمان اعم از تجاری ، بازرگانی و… داشته باشد. به طور کلی سازمان لیگ برتر انگلستان تحت نظارت فدراسیون فوتبال انگلستان است و سازمان لیگ موظف است هرساله قوانین و مقررات و اساسنامه خود را برای تایید رسمی ایجاد ضمانت اجرایی به فدراسیون فوتبال انگلستان تحویل دهد. اما این به آن معنی نیست که برنامه ها و فعالیت های این سازمان دقیقا زیر نظر فدراسیون انجام می پذیرد بلکه مطابق با اساسنامه سازمان لیگ برتر تنها نمایندگان باشگاه هستند که حق رای دادن در مجمع عمومی را دارند و رئیس و نائب رئیس فوتبال انگلستان فقط به عنوان یک عضو بدون حق رای در مجمع حضور می یابد و فقط در بعضی از تصمیم گیری های ویژه ( نظیر انتخاب رئیس و هیات رئیسه سازمان لیگ) به رئیس و هیات رئیس فدراسیون فوتبال حق رای داده شده است.. لازم به ذکر است به کلیه ی مصوبات مجمع عمومی سازمان لیگ برتر به بیش از دو سوم (۳/۲)از رای باشگاه های حاضر در لیگ برتر موجودیت می باید. سازمان لیگ برتر انگلستان به صورت یک شرکت تجاری به ثبت رسیده است و توسط یک هیات مدیره اداره می گردد. (الهی ، ۱۳۸۳ : ۳۶)
۲-۱۳-۳- ساختار باشگاههای حاضر در لیگ برتر انگلستان
همه ی باشگاه های حاضر در لیگ برتر انگلستان به صورت شرکت های تجاری به ثبت رسیده اند و همگی مشمول قانون تجارت انگلستان می باشند. سیستم اداره ی اکثر باشگاه های حاضر در لیگ برتر به صورت شرکت های سهامی [۱۴]می باشد این نوع اداره ی باشگاه ها ارتباطی بین مدیران ، صاحبان سهام ، روسا و دیگرشرکا شرکت ایجاد می کند که در نهایت هر سهام دار به اهداف خود خواهد رسید. سن همیل و همکاران وی این سیستم را برای اداره باشگاه های فوتبال تحت عنوان اداره به صورت شرکت سهامی پیشنهاد می کنند. این نوع سیستم اداره باشگاه ها از تعامل اجزای بسیار زیادی بهره می برد که همگی آنها با یکدیگر در ارتباط متقابل هستند و بر برنامه ها و فعالیت های یک باشگاه فوتبال تاثیر بسزایی دارند. اداره ی باشگاه ها در انگلیس به صورت شرکت های تجاری باعث می شود که آنها در هدف اولیه در اهدافشان داشته باشند که عبارتند از : موفقیت تجاری و موفقیت ورزشی این دو ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند و هیچگاه یکی بدون دیگر ی بدست نمی آید بلکه ارتباط بین آنها مستقیم بوده و بر یکدیگر تاثیر متقابل دارند. (الهی ، ۱۳۸۳ : ۳۶)سازمان لیگ برتر کشور انگلستان باشگاه ها را موظف کرده است که قبل از شروع سال یک مجموعه مکتوب به سازمان لیگ ارائه دهد که باید در آن سیاست باشگاه در رابطه با موارد مختلفی به روشی توضیح داده شود. این موارد عبارتند از : سیاست باشگاه در رابطه با فروش بلیط، بازرگانی ، نوع ارتباط با هواداران باشگاه ، ارتباط با حامیان مالی، ارتباط با سهامداران ، ارتباط با دولت محلی و… ساختار جدید باشگاه های انگلستان باعث شده است که بسیاری از آنها خود را به عنوان یک باشگاه کاملا حرفه ایی معرفی کنند تا جاییکه تا به حال در انگلستان ۹۲ باشگاه حرفه ایی فوتبال به ثبت رسیده است.در سال های اخیر بسیار از باشگاههای انگلستان سهام خود را در بازار بورس لندن شناور کردند و در اکثر موارد از این بابت سود زیادی عاید آنها شده است. آمار و اطلاعات حاکی است که امروزه نزدیک به ۲/۱ بیلیون پوند توسط ۲۱ باشگاه حرفه ای فوتبال در بازار بورس لندن شناور است. شکل زیر نشان دهنده ی الگوی این نوع اداره ی باشگاه های فوتبال می باشد.(الهی ، ۱۳۸۳ : ۳۸)
شکل شماره(۲-۱) : یک نوع سیستم اداره ی باشگاه ها ی فوتبال یا عنوان اداره به صورت شرکت سهامی


فرم در حال بارگذاری ...

« پایاننامه کارشناسی ارشد در رشته ریاضی محض(گرایش هندسه)حلقه-گروهوارهای توپولوژیکی و بالابرها در فضاهای پوششی- قسمت ۹بررسی رابطه سلامت معنوی و کیفیت زندگی سالمندان عضو کانون بازنشستگان تامین اجتماعی شهر سمنان در سال ۱۳۹۲- قسمت ۵۱ »