هدف از نگارش فصل چهارم، پاسخ به سؤالات یا فرضیه های پژوهش است. در این فصل، داده های بهدستآمده در رابطه با هر پرسش، هدف یا فرضیه، توصیف و مورد تجزیهوتحلیل قرار میگیرند. کار تحلیل این است که مجموعههای وسیع، پیچیده و حتی غیرقابل درک داده ها را به واحدها، الگوها و شاخص های قابلدرک در مسائل پژوهشی تبدیل نماید؛ بنابراین مقصود اصلی از تحلیل، تنظیم و خلاصه کردن داده ها بهصورت اطلاعاتی روشن، گویا، مستدل و تفسیرپذیر است، بهگونه ای که بتوان روابط موجود در مسائل پژوهشی را کشف و بررسی نمود.
نتایج در دو بخش یافتههای توصیفی و یافتههای استنباطی ارائه شد. در بخش یافتههای توصیفی از مقادیر فراوانی، درصد فراوانی، میانگین و استاندارد و نمودارهای ستونی و دایرهای جهت توصیف متغیرهای جمعیت شناختی و اصلی استفاده شد. در بخش یافتههای استنباطی، فرضیه های پژوهش آزمون شدند و معنیدار بودن روابط و قابلیت تعمیم نتایج از نمونه به جمعیت آماری بررسی شد.
گویه ها یا پرسشهای مربوط به هر متغیر از نوع رتبهای (ترتیبی) بوده است، اما بدین دلیل که متغیرهای پژوهش، ترکیبی از چند گویه هستند درنتیجه با کمی تسامح، آنها بهعنوان متغیرهای فاصلهای (شبهفاصلهای) در نظر گرفته شدند و در برخی آمار توصیفی و استنباطی از آزمونهای مرتبط با متغیرهایی که در سطح فاصلهای هستند، استفاده شده است. برخی معتقدند که در مواردی که چند متغیر ترتیبی با هم ترکیب میشوند و مقیاسی برای یک مفهوم انتزاعی ساخته می شود میتوان آنها را با تسامح مقیاس فاصلهای در نظر گرفت (نایبی، 1388، ص 19).
-
-
-
- آماده سازی داده ها برای تحلیل
-
-
الف) داده های پرت[125]
قبل از تحلیل داده ها و آزمون فرضیه ها، در مرحله وارسی و غربالگری داده ها، به بررسی مقادیر پرت یا دورافتاده پرداخته شد. افرادی که اندازه های انتهایی یا غیرمعمول در یک متغیر واحد (تک متغیری) یا در ترکیبی از متغیرها (چندمتغیری) دارند، دورافتاده یا پرت نامیده میشوند. داده های پرت اغلب سه یا بیش از سه واحد انحراف معیار از میانگین مربوط به خودشان فاصله دارند که از مشکلات احتمالی در ابزار اندازه گیری، شیوه ثبت یا ضبط پاسخها یا عضویت شرکت کنندگان در جامعهای که فرض می شود از آن نمونه گیری شده است، ناشی می شود. حضور داده های پرت می تواند نتایج تحلیل را بهگونهای نامطلوب تحت تأثیر قرار دهد (تحریف کند). به همین دلیل بیشتر متخصصان آمار پیشنهاد می کنند که اندازه های پرت قبل از تحلیل دادهها باید حذف شوند.
در ابتدا مقادیر پرت تک متغیره و سپس چند متغیره موردبررسی قرار گرفت. مقادیر پرت تک متغیره با بهره گرفتن از توزیع فراوانی و نمودار جعبهای[126] تشخیص داده شدند و چنانچه مقدار آنها افراطی بود، ارزیابیشده و در صورت لزوم از تحلیل کنار گذاشته شدند. مقادیر پرت چند متغیره با بهره گرفتن از محاسبه فاصله مهالانوبیس[127] شناسایی شد و از تحلیل کنار گذاشته شد. آماره فاصله مهالانوبیس یعنی D2، «فاصله» چندمتغیری بین هر فرد و میانگین چندمتغیری گروه را (که کانون نامیده می شود) اندازه گیری می کند. هر فرد با بهره گرفتن از توزیع مجذور کای با سطح آلفای دقیق 001/. ارزیابی می شود. افرادی را که به این آستانه معنیداری میرسند میتوان بهعنوان موارد پرت چندمتغیری تلقی کرد و بهاحتمال باید از نمونه حذف شود (میزر، گامست و گارینو، 1391، ترجمه شریفی و همکاران، ص 106). داده ها با بهره گرفتن از روشهای ذکرشده ازنظر وجود داده های پرت ارزیابی شد.
ب) داده های ناقص
در رابطه با داده های ناقص بدین دلیل که در تمامی سؤالات میزان بیپاسخی کمتر از 5 درصد کل بود، از روشهای جایگزینی مقادیر گمشده جهت کامل نمودن پاسخها استفاده شد. مقادیر گمشده با بهره گرفتن از روش اِسناد بیشینه کردن انتظار[128] با مقادیر مناسب جایگزین شدند. این روش از رویکرد حداکثر درستنمایی برای برآورد اندازه های ازدسترفته استفاده می کند. میزر و همکاران (1391) برای مدیریت داده های ازدسترفته استفاده از این روش را توصیه می کنند چراکه این روش، برآورد اندازه های جایگزین را بهخوبی انجام میدهد (میزر و همکاران، 1391، ترجمه شریفی و همکاران، ص 104).
-
-
-
- یافتههای توصیفی
-
-
4-3-1) ویژگیهای جمعیت شناختی
جنسیت افراد
در جدول 4-1 فراوانی جنسیت افراد گزارش شده است. همانطور که ملاحظه می شود 53 درصد پاسخدهندگان مرد و 47 درصد از آنها، زن هستند. نمودار دایرهای جنسیت افراد در ادامه گزارش شده است (شکل 4-1).
جدول شماره 4-1. فراوانی جنسیت پاسخدهندگان
درصد فراوانی | فراوانی | جنسیت |
53 | 169 | مرد |
47 | 151 | زن |
100 |
فرم در حال بارگذاری ...