۳-۲) روش تحقیق
پژوهشگران با توجه به زوایای مختلف تحقیق از جمله هدف، موضوع، ماهیت داده، و زمان تحقیق، انواع مختلف تحقیقات را بیان می کنند. در زیر به تقسیم بندی خصوصیات تحقیق فوق بر حسب پارامترهای در نظر گرفته شده پرداخته خواهد شد:
تحقیق فوق بر اساس هدف، تحقیقی کاربردی محسوب می شود. هدف تحقیقات کارُبردی توسعه دانش کاربُردی در یک زمینه خاص است. به عبارت دیگر تحقیقات کارُبردی به سمت کارُبرد علمی دانش هدایت میشود. همچنین در این نوع تحقیق، نتایج یافته ها برای حل مشکلات خاص انجام می شود وتلاشی برای پاسخ دادن به یک معضل و مشکل عملی است که در دنیای واقعی وجود دارد.
تحقیق فوق از نظر شیوه گردآوری اطلاعات تحقیق توصیفی است. همچنین تحقیق فوق بر اساس ماهیت داده ها، تحقیقی کمی بشمار می رود. به لحاظ نظری، اینگونه تحقیقات ریشه در مکتب اثبات گرایی دارد و صاحبنظران این روش علاقه مند به تبدیل اطلاعات تحقیق بصورت نمادهای ریاضی به منظور استفاده از قابلیت تحلیل های آماری و ریاضی برای توصیف و تحلیل پدیده های اجتماعی می باشند. در مجموع، روش اثباتی مدعی است که با روش تجربی سروکار دارد و شناخت حوادث و رویدادها و وضعیت های مختلف بر اساس مشاهده بدست استوار است. شناخت علمی، از طریق همبستگی مباحث نظری با مشاهده بدست می آید. یعنی در علم، نظریه و مشاهده، ذاتا˝ جدایی ناپذیرند. در هر صورت، هرگونه ابزاری که برای حصول به دقت نظر در علم مورد استفاده قرار گیرد، از نظر اثبات گرایان می تواند بکار گرفته شود (کرم پور، صفری، ۱۳۹۰).
۳-۳) جامعه آماری، تعیین حجم نمونه و روش نمونه گیری
۳-۳-۱) جامعه آماری
در این تحقیق جامعه آماری عبارتست از: کلیه مراجعه کنندگان به گمرکهای تجاری استان گیلان شامل صادر کنندگان، واردکنندگان و مراجعه کنندگان حمل و نقل یا ترانزیت که به نوعی با خدمات گمرک الکترونیکی سرو کار دارند. گمرکات تجاری گیلان شامل گمرک انزلی و آستارا و منطقه آزاد تجاری حسن رود می باشد.
۳-۳-۲) نمونه و روش نمونه گیری
برای تعیین حجم نمونه از مراجعه کنندگان ابتدا ۳۰ پرسشنامه در بین آنها توزیع و واریانس نمونه مقدماتی محاسبه گردید. به همین دلیل و همچنین نامحدود بودن جامعه، از فورمول کوکران به صورت زیر به منظور تعیین حجم نمونه استفاده شد (سرمد و همکاران، ۱۳۸۸):
که در فرمول فوق:
: مقدار متغیر نرمال واحد، متناظر با سطح اطمینان ۹۵ درصد ( ).
: مقدار اشتباه مجاز (۰۵/۰ = ).
: واریانس نمونه مقدماتی(۰.۲۵ =).
بنابراین حجم نمونه مورد نیاز پژوهش با تقریب عبارت است از:
با توجه به افت حجم نمونه تعداد ۴۰۰ پرسشنامه به روش نمونه گیری غیراحتمالی در دسترس در میان مراجعه کنندگان به گمرکهای استان گیلان توزیع و در نهایت تحلیل بر روی ۳۸۴ پرسشنامه صورت پذیرفت. لازم به ذکر است در همان زمان توزیع، پرسشنامه های تکمیل شده توسط پژوهشگر از مراجعه کنندگان گرفته شدند. در جدول زیر فراوانی توزیع پرسشنامه ها در بین مراجعه کنندگان مختلف نشان داده شده است.
جدول ۳-۱) فراوانی توزیع پرسشنامه ها در بین مراجعه کنندگان
ردیف | نوع مراجعه کننده | تعداد نمونه |
۱ | وارد کننده | ۱۰۸ |
۲ | صادر کننده | ۹۸ |
۳ | ترانزیت | ۱۷۸ |
مجموع | ۳۸۴ |
۳-۴) روش و ابزار گردآوری داده ها
روش گردآوری داده ها میدانی و ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه است. در این تحقیق به منظور جمع آوری دادهها و اطلاعات از مطالعات بلانچ و همکاران (۲۰۱۲) استفاده شد. توزیع سوالات پرسشنامه و طیف پاسخگویی در جدول ۳-۲ نشان داده شده است.
جدول ۳-۲) توزیع سوالات پرسشنامه
متغیر | سوالات |
فرم در حال بارگذاری ...