تعداد دبیران
مرد
زن
۲۰۳
۱۰۶
۹۷
منبع: واحد آمار اداره آموزش و پرورش شهرستان کامیاران
۳-۴) حجم نمونه و روش نمونه گیری
از آن جا که حجم اکثر جامعه های آماری بزرگ است، امکان انجام محاسبه های آماری براساس کل اعضا در عمل غیرممکن است. در چنین شرایطی پژوهشگر اقدام به انتخاب نمونه می کند. در واقع نمونه باید طوری برآورد و انتخاب گردد که نماینده کل جامعه باشد. در تعیین حجم نمونه عوامل و پارامترهای متعددی چون جامعه آماری، امکانات مالی و زمانی محقق و میزان تأثیرپذیری متغیر وابسته از متغیر مستقل مؤثر است(سرایی،۱۳۷۲،ص۱۳۷). در این پژوهش حجم نمونه با بهره گرفتن از جدول کرجسی و مورگان۱۲۹ نفر تعیین شد. . با توجه به اینکه دبیران هر دو جنس(مرد و زن) در این پژوهش مورد مطالعه قرار گرفته است لذا از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای جهت انتخاب نمونه پژوهش استفاده گردید.
جدول۳-۲ حجم نمونه آماری
حجم نمونه
مرد
زن
۱۲۹
۶۷
۶۲
۳-۵) روش های جمع آوری اطلاعات تحقیق
در این پژوهش برای جمع آوری و تدوین مبانی نظری و سوابق پژوهشی تحقیق از روش مطالعه کتابخانه ای و پایگاه های اطلاعاتی استفاده شده است. همچنین جهت گردآوری داده های مورد نیاز به منظور آزمون فرضیه ها و پاسخ سؤال های پژوهشی از پرسشنامه به شرح زیر استفاده گردیده است.
۳-۵-۱ : ۱٫ پرسشنامه هوش معنوی هیلدبرانت[۱۳۴](۲۰۱۱)
این پرسشنامه شامل ۲۴ سوال در طیف ۵ درجه ای لیکرت می باشد که براساس مدل هوش معنوی کینگ (۲۰۰۸) در چهار بعد تهیه شده است که سوالات مربوط به هر یک از ابعاد در جدول زیر نشان داده شده است (مقیمی و رمضان، ۲۸۱:۱۳۹۰). شیوه نمرهگذاری در این پرسشنامه به این صورت است که برای گزینه کاملا موافقم امتیاز۵، تا حدودی موافقم امتیاز ۴، مطمئن نیستم امتیاز ۳، تا حدودی مخالفم امتیاز ۲ و کاملا مخالفم امتیاز ۱ در نظر گرفته می شود و در نهایت مجموع امتیازات نمره کل هوش معنوی فرد را تشکیل می دهد. این نکته قابل ذکر است که سوال ۶ پرسشنامه به صورت معکوس نمره گذاری می شود.
جدول ۳-۳: اطلاعات مربوط به پرسشنامه هوش معنوی
مقیاس
شماره سوالات
تفکر انتقادی وجودی
۱و ۳و ۵و ۹و ۱۳و ۱۷و ۲۰
تولید معنی شخصی
۷و ۱۱و ۱۵و ۱۹و ۲۲و ۲۴
فرم در حال بارگذاری ...