مقرات گیج کننده مربوط به محصولات (چانگ و چئونگ)
پیچیدگیهای فنی و رویهای ( لئونیداس لئونیدو، شارهی)
لازم به ذکر است که شناسایی مشکلات صادرات در مراحل فرایند صادرات نیاز به بررسیهای میدانی در جامعه خاص صادرکنندگان مورد نظر دارد. میتوان گفت که طی مراحل بالا در جهت دستیابی به اهداف توسعه صادرات امری ضروری مینماید. لذا بایستی با برنامه ریزی مناسب در جهت شناسایی و تقویت محرکهای صادراتی، حل مسائل و مشکلات اولیه صادرات، شناسایی متغیرهای عملکرد صادراتی و توسعه و تقویت آنها و در نهایت رفع مشکلات و محدودیتهای پیشآمده در مراحل بعدی صادرات، در مسیر توسعه صادرات گام برداشت(بلوران تهرانی، ۱۳۸۱).
۲-۲-۵-۷ قابلیت های رقابتی بنگاه های کوچک و متوسط صادراتی
یکی از شاخص های ارزیابی رقابتپذیری، رشد صادرات است. به عنوا مثال، یکی از عوامل کلیدی تأثیرگذار بر فرایند اصلاح ساختاری، یادگیری و ارتقاء سطح رقابتپذیری، حضور بنگاههای داخلی در بازارهای بین المللی از طریق ترغیب آنها در صادرات بوده است. شواهد بسیاری برای اثبات مدعیان موجود است که توسعه صادرات(بجای آزادسازی واردات) می تواند مهمترین عامل رقابتپذیری پویا باشد. از طرفی رقابتپذیری تحت تأثیر و ناشی از عوامل محیط خرد(صنعت) و محیط کلان می باشد(قربانی، ۱۳۸۱). بر مبنای این ایده، متغیرهای کلان اقتصادی و عوامل نهادی برای رقابتپذیری در سطح ملی مهم و برای ایجاد ثروت مهم هستند اما کافی نمیباشند. ثروت به طور واقعی در سطح خرد و به وسیله عملیات بنگاهها در هر اقتصاد ایجاد می شود. طبق آنچه که گفته شد رویکردهای رقابتپذیری را میتوان در خصوص رقابتپذیری بنگاه به دو گروه دستهبندی کرد؛ رویکرد مبتنی بر منابع و رویکرد دانشی که مربوط به داخل سیستم هستند، در گروه رویکردهای دروننگر و رویکرد بازار را با عنوان رویکرد خارجی یا بروننگر قلمداد کرد. به عبارتی جهت تعیین جایگاه رقابتی در بازار و سنجش آن میباید بر این دو دسته عوامل درونی و بیرونی تأکید و توجه داشت(شم آبادی، ۱۳۸۶).
۲-۲-۵-۷-۱ عوامل درون سازمانی
الف: قابلیت های مدیریت
امروزه، جهان در عصر تغییر و تحولهای پیچیده، شتابنده و دور از انتظار به سر میبرد. در چنین شرایط و فضایی، سازمانها و شرکتهایی قادر به حفظ موقعیت و دوام و بقا خواهند بود که با بهره گیری از مدیریت و مدیران لایق و کارآمد با این تحولات و تغییرات مواجه گردیده و موفق و سربلند بیرون آیند قابلیت مدیریت یک قدرت رقابتی درک شده است که از طریق هدفگذاری و اتخاذ سیاستهای صادراتی توسط مدیریت عالی ارزیابی می شود. این ارزیابی با توجه به مزیت رقبا در بازارهای صادراتی تعریف میگردد(آقا زاده، ۱۳۸۵).
ب: قابلیت های بنگاه
مطالعات موجود در زمینه تجارت خارجی در سالهای اخیر به طور تدریجی از فرض وجود تقارن و همگنی در میان بنگاههای صنعت معین فاصله گرفته و وجود ناهمگنی در میان بنگاهها را مورد توجه بیشتری قرار داده است. مبنای بیشتر این مطالعات بر این واقعیت بنا نهاده شده است که در درون یک صنعت معین تنها بخشی از بنگاهها وارد بازارهای صادراتی شده و مابقی به فروش محصولات خود تنها در بازارهای داخلی اکتفا می کنند. مطالعات نظری این پدیده را این گونه توجیه می کند که ورود به بازارهای صادراتی مستلزم تقبل برخی از هزینه های ثابت است که برای تأمین مالی آن میبایست بنگاه به یک سطح معین از سوددهی دست یابد تا بتواند موانع ورود(هزینه های ثابت) به بازارهای صادراتی را پشت سر گذارد(والتر[۵۹]، ۲۰۰۰).
ث: هدفگذاری صادراتی محصول جدید
یکی از قابلیت های مهمی که در شرایط رقابتی به بهبود جایگاه رقابتی شرکت در بازارهای صادراتی منجر می شود، قابلیت هدفگذاری صادراتی است. قابلیت های هدفگذاری صادراتی در بازارهای صادراتی عبارتند از: مهارت های برنامه ریزی صادرات، وجود اهداف روشن در زمینه بازاریابی صادرات، طراحی استراتژی های خلاقانه صادراتی و جامعیت فرایند صادرات بیان می کنند. هدفگذاریهای صادراتی، جایگاهی رقابتی ایجاد می کنند که شرکت در رابطه با ترکیب هزینه، محصول و عناصر خدمات در یک بازار خاص خارجی بدست میآورد(پورآذری، ۱۳۸۱).
ج: قابلیت آمیخته بازاریابی محصول جدید
استراتژی بازاریابی به تعریف و ارائه اولویتها پرداخته، رویکرد سازگار و یکپارچهای برای کلیه عناصر اساسی بازاریابی مشخص می کند. به اعتقاد ویلسون و گیلیگان[۶۰] استراتژی بازاریابی عبارت است از فرایند برنامه ریزی و اجرای ایده اولیه، قیمت گذاری، ترفیع و توزیع ایده ها، محصولات و خدمات برای ایجاد مبادلاتی که اهداف فردی و سازمانی را تحقق بخشد. اتخاذ تصمیم برای ورود به بازارهای صادراتی نیاز به انطباق میان قابلیت های بنگاه با ویژگیهای بازارها دارد. این انطباق از طریق در اختیار قرار گرفتن منابع و قابلیاتهای بنگاه در جهت طراحی راهکار آمیخته بازاریابی مناسب میسر میگردد(احمدی، ۱۳۸۲). همچنین تحلیل نحوه عرضه آمیخته بازاریابی سازمان صادرکننده به عنوان متغیری که مستقیماً با عملکرد صادراتی بنگاه در ارتباط است، نمیتواند در برنامه ریزی راهبردی که با هدف توسعه صادرات شکل میگیرد، نادیده انگاشته شود. از این رو برای تنظیم عملکرد کسب و کار در بازارهای رقابتی همچون صادرات، کارآفرینان باید فعالیتهای بازاریابی را سرلوحه اقدامات خود قرار دهند(دهقان، ۱۳۸۴).
۲-۲-۵-۷-۲ عوامل برون سازمانی
با نگاه سیستمی به سازمان و آن را به عنوان یک مجموعه منظم تلقی کردن، به این نتیجه میرسیم که یک شرکت و یا یک سازمان نه خودکفا و نه خودشمول، بلکه منابع را مبادله می کند و به محیط بیرونی وابسته است. محیط خارجی از عواملی تشکیل می شود که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم بر سازمان اثر میگذارند. همچنین سطوح مدیریت بازاریابی، عوامل و روندهای فناوری، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، اثراتی عمده بر موفقیت و یا ناکامی سازمانها ارتباط دارند. تقسیم بندیهای مختلفی برای محیط سازمانی صورت پذیرفته است. در یک تقسیم بندی توسط کاتلر[۶۱]، سطوح مختلف محیط به محیط کلان(سطح ملی و بین المللی) ارائه شده است، اگر محیط شرکت را به محیط کلان یا عمومی و خرد یا تخصصی تقسیم کنیم، محیط کلان می تواند تأثیر عمیقی بر شرکت و محیط خرد آن داشته باشد.
الف: محیط کلان
بطور کلی میتوان گفت که محیط کلان عبارتست از مجموع عواملی که بر سازمان تأثیر میگذارند و از حیطه کنترل سازمان میباشند(آقازاده، ۱۳۸۵).
ب: محیط خرد (سطح صنعت)
محیط خرد، محیط نزدیک به شرکت و در واقع صنعت و بازاری است که شرکت در آن فعالیت می کند و عوامل تشکیلدهنده آن از ارتباط تنگاتنگی با سازمان و فعالیتهایش برخوردارند. یک صنعت گروهی متشکل از چند بنگاه که یک محصول یا طبقه و دستهای از محصولات مشابه و جایگزین نزدیک یکدیگر را تولید و یا عرضه می کند.
با توجه به ماهیت عوامل محیطی خرد و کلان، میتوان این گونه اظهار داشت که این دو عامل بیرونی دارای ارتباط تنگاتنگی با مفهوم آمیخته بازاریابی هستند و بنگاه می تواند با بهره گرفتن از عناصر بازاریابی از قابلیت های موجود در محیط برای ارتقاء جایگاه رقابتی خود بهره گیرد(فهیمی فر، ۱۳۷۶).
۲-۳ پیشینهی پژوهشهای انجام شده:
۲-۳-۱ پژوهشهای انجام شده در داخل:
- میرفخرالدینی و دیگران(۱۳۹۱) در پژوهش با عنوان بررسی رابطه کارآفرینی شرکتی و تعالی عملکرد سازمانی در شرکت پیشگامان کویر یزد به این نتیجه دست یافتند که متغیرهای نوآوری، خودنوسازی، اقدامات ریسک آمیز جدید، فرهنگ سازمانی، محیط سازمانی و مولفه های درون سازمانی بر عملکرد شرکت پیشگامان تاثیر مستقیم دارند.
- تقی زاده و دیگران(۱۳۹۱) در پژوهشی با عنوان ارزیابی تأثیر ابعاد ساختاری سازمان بر گرایش به کارآفرینی شرکتی (مطالعه موردی) به این نتایج دست یافتند که در جامعه مورد نظر شاخص های رسمی بودن، تمرکز و تخصصی بودن یر روی کارآفرینی شرکتی تأثیر مثبت و معنی داری دارد.
- ایمانی پور و زیودار(۱۳۸۷) پژوهش با عنوان بررسی رابطه گرایش به کارآفرینی شرکتی و عملکرد (مطالعه موردی: نمایندگی های فروش شرکت سهامی بیمه ایران در شهر تهران) انجام دادند. نتایج تحلیل های آماری بر داده های گردآوری شده متشکل از کارکنان نمایندگی ها مشخص می کند که گرایش به کارآفرینی شرکتی دارای همبستگی مثبت و معناداری با عملکرد است.
- حسن صابری(۱۳۸۷) پژوهشی تحت عنوان عوامل موامل مؤثر بر عملکرد صادرات و نقش آن در تعهد صادراتی و انطباق استراتژی بازاریابی شرکتهای کوچک و متوسط(مطالعه موردی صنعت فرش ایران) انجام داد که هدف این تحقیق بررسی نقش عملکرد صادراتی گذشته شرکت به عنوان یک متغیر مستقل و تاثیرگذار بر تعهد صادراتی و انطباق استراتژی های بازاریابی است .با بهره گرفتن از مطالعه داده های حاصل از بیش از ۱۸۰ مدیر بنگاهای کوچک و متوسط مسئول صادرات فرش دستبافت در ایران نشان میدهد که عملکرد صادراتی گذشته یک نقش بحرانی در ایجاد تعهد صادراتی بنگاههای کوچک و متوسط و تعیین استراتژی بازاریابی آنان ایفا می کند .به طور کلی روابط مستقیم و غیر مستقیم میان متغیرهای مختلف تاثیرگذار در صادرات در قالب مدلی تعیین و سپس با آزمون فرضیه های مدل به تبیین این روابط پرداخته می شود.
- دیوانداری و دیگران(۱۳۸۶) پزوهشی تحت عنوان بازارگرایی و عملکرد کسب وکار درایران انجام گرفته که مدل مفهومی این تحقیق نشان دهنده ارتباط مستقیم وغیرمستقیم (از طریق ایجاد ارزش (بین بازارگرایی و عملکرد کسب و کار است. یافته ها در این تحقیق نشان میدهد که از نظر خبرگان کلیت مدل مفهومی بازارگرایی و عملکرد کسب وکار در ایران با برخی اصلاحات مورد تایید میباشد سه عامل بازارگرایی، ایجاد ارزش وعملکرد کسب وکار از اهمیت یکسانی برخوردارند.
- دهدشتی (۱۳۸۴) پژوهشی تحت عنوان عوامل موثر بر عملکرد صادراتی شرکتهای کوچک و متوسط در ایران انجام داد. رفتار صادراتی شرکتهای کوچک ومتوسط و همین طور عواملی که نقش مهمی را در موفقیت صادراتی آنها ایفا می کند از اهمیت ویزهای برخوردار است .تحقیقات بسیاری در مورد شناسایی این گونه عوامل انجام گرفته که در این پژوهش تعدادی از این نظریات عرضه گردیده در این گونه تحقیقات عوامل درون سازمانی و برون سازمانی مورد بررسی قرار گرفته است.
- رحمان سرشت و کریمی (۱۳۸۲) پژوهشی تحت عنوان مدلی برای ارتباط راهبردهای توسعه بازار صادراتی با عملکرد شرکتهای تولیدی صادرکننده محصولات غذایی در ایران انجام دادند که هدف این پژوهش تبیین رابطه میان راهبردهای توسعه بازار و عملکرد صادراتی و شناسایی عواملی است که میتوانند این رابطه را تحت تاثیر قرار دهند. نتایج حاکی از این است که در اغلب معیارهای عملکرد صادراتی(شامل سطح صادرات و رشد نسبی صادرات) تفاوت معنیداری میان دو راهبرد تمرکز بازار و گسترش بازار وجود ندارد .در این پژوهش کسب سهم بازار بیشتر به عنوان هدف صادراتی تطبیق محصول با نیازهای مشتریان در بازارهای هدف، فائق آمدن بر محدودیتهای لجستیک، دیدگاه بین المللی مدیریت، بهرهمندی از قابلیت های تولیدی، قیمت گذاری رقابتی و دیدارهای منظم از بازارهای صادراتی، به عنوان عواملی شناسایی شده اند که با راهبرد تمرکز بازار هماهنگی دارند. در مقابل دستیابی به حجم فروش بیشتر، حل مشکلات و محدودیتهای قیمت گذاری، برخورداری از قابلیت های تولیدی و توانمندیهای بازاریابی عواملی هستند که با راهبرد گسترش بازار تناسب دارند.
۲-۳-۲ پژوهشهای انجام شده در خارج از کشور:
- برت و واینستاین[۶۲](۲۰۱۳) در پژوهشی با عنوان رابطه میان بازارگرایی، انعطاف سازمانی و کارآفرینی شرکتی و نأثیر آن ها عملکرد به این نتیجه دست یافتند که همبستگی معنادار میان بازارگرایی، انعطاف سازمانی و کارآفرینی شرکتی و رابطه مستقیم و معنادار میان هر سه متغیر وجود دارد.
- ناتانایل و دیگران[۶۳] (۲۰۱۲) در پژوهش تحت عنوان بررسی نقش گرایش کارآفرینانه شرکت در موفقیت محصول جدید صادراتی تحت سطوح مختلف شدت رقابت و سرمایه مالی به این نتیجه رسیدند که رفتار بازارمحور صادراتی، شدت رقابت، دسترسی به میزان منابع مالی و گرایش و رفتار کارآفرینانه صادراتی هر کدام به نوعی بر عملکرد محصول جدید صادراتی تأثیر معنادار دارند.
- کاوین و دیگران[۶۴](۲۰۱۰) در پژهشی با عنوان برسی تأثیر کارآفرینی شرکتی بر میزان فروش به این نتیجه دست یافتند که گرایش به کارآفرینی شرکتی تأثیر مثبت و معناداری بر رشد فروش دارد.
- لی و گریفیس[۶۵] (۲۰۱۰)در مطالعه خودشان رابطه بین استراتژی بازاریابی صادرات و عملکرد صادراتی را در یک شرکت در حال توسعه صادراتی در کشور کره بررسی کرده اند. نتایج حاصل از این تحقیق به ترتیب زیر است-۱ سازگاری محصولات تولیدی این شرکت با سلایق غذایی مشتریان خارجی ۲-تنظیم قیمتهای صادراتی با توجه به شرایط بازارخارجی۳- انجام صادارت مستقیم ۴- انجام ترفیعات تجاری در بازارهای هدف میتوانند بر صادرات کشور کره موثر باشند.
- لین و کاو (۲۰۰۹)[۶۶] پژوهشی تحت عنوان تاثیرات نوآوری در جهتگیری بازارهای صادراتی و یادگیری مسائل جهتگیری در اجرای عملکرد تجاریبه انجام رساندند. هدف از این پژوهش فراهم نمودن تحلیلهای کمی، جهتگیری و یادگیری آن، جهتگیری کارآفرینی و عملکردهای نوآورانه به عنوان فاکتورهای موفق در شرکتهای دارای تکنولوژی گسترده میباشد یک مدل ساختاری برای بررسی این ساختارها ارائه شد .برای تست مدل از ۳۳۳ شرکت خلاق که شامل شرکتهای نوآور تایوان بود استفاده کردند. نتایج حاکی از این شد که ساختار سازمان) تشکیل و عدم مرکزیت( نقش واسطهای را در روابط میان نوآوری و عملکرد تجاری ایفا نمیکند .اما حدود این تشکیلات در ساختار سازمانی تاثیر منفی در رابطه میان عملکرد تجاری بر جای میگذارد.
- بارت[۶۷]۲۰۰۸) ) تحقیقی تحت عنوان رفتار بازارمحور صادراتی و عملکرد ضادراتی انجام داد و به این نتیجه رسیدند که صادراتمحوری و یادگیریمحوری تاثیر مستقیم بر کیفیت روابط بر جا میگذارد و بالاخره عملکرد صادرات نتیجه و حاصل کیفیت در روابط میباشد.
فصل سوم:
روش شناسی پژوهش
۳-۱ مقدمه:
در این فصل به بررسی چگونگی روش تحقیق، گردآوری داده ها و تحلیل آنها جهت استفاده از داده های خام در راستای فرضیات تحقیق پرداخته می شود. همچنین تعریف وتفصیل مفاهیم اساسی همچون (جامعه آماری، نمونه گیری و…) ارائه گردیده و مفاهیم اساسی فوق برای تحقیق حاضر بررسی میگردد.
۳-۲ روش تحقیق:
پژوهش حاضر از نظر هدف پژوهش کاربردی میباشد. این پژوهش از نظر منطق اجرای پژوهش از نوع قیاسی، از نظر نحوه اجرای توصیفی- پیمایشی ، از نظر نوع داده ها پژوهش کیفی است.
۳-۳ متغیرهای پژوهش:
جدول ۳-۱ متغیرهای پژوهش
نام متغیر
فرم در حال بارگذاری ...