سازمان بین الملل هواپیمایی کشوری
سازمان حقوق هوایی
کنفرانس شیکاگو، که از اول نوامبر تا هفتم دسامبر 1944 در شیکاگو برگزار شده بود، از مهمترین کنفرانسهای بین المللی بوده، تحولات بزرگی در حقوق هوایی ایجاد نموده است. هدف کنفرانس شیکاگو، ایجاد محیطی سالم و مسالمت آمیز برای بهره برداری از امکانات هوانوردی کشورهایی بوده است، که در طول جنگ جهانی دوم پیشرفت قابل ملاحظهای داشته اند. در کنفرانس شیکاگو، بیش از 50 کشور حضور داشتند که از طرف دولت آمریکا برای ایجاد یک نهاد حقوقی، در جهت پیشرفت هواپیمایی کشوری بعد از جنگ جهانی دوم دعوت شده بودند. کشورهای شرکت کننده در کنفرانس قصد داشتند ضمن تدوین اصول و قواعد حقوقی مربوط به هوانوردی، سازمانی ایجاد کنند که اداره هواپیمایی بین المللی را بر عهده بگیرد. این سازمان باید به گونهای سازماندهی میگردید که مانعی بر سر راه رقابتهای مشروع ایجاد نمینمود و قادر میبود با ایجاد همکاری متقابل؛ تفاهم میان دولتها را رونق بخشد. نمایندگان کشورهای شرکت کننده در کنفرانس درباره نحوه عمل و ساختار چنین سازمانی نظریات متفاوتی ابراز داشتند. نظر کشورهای آمریکا، انگلستان و کانادا پیش از دیدگاه های دیگر، طرفدارانی در میان کشورها پیدا کرده بود، نظر دولت آمریکا، از وضعیت خاص و موقعیت ویژه آن ناشی میشد. آمریکا پیش از جنگ، دارای صنایع هواپیمایی پیشرفتهای بود. در مدت جنگ هم پیشرفت قابل ملاحظهای نمود. تلاش برای مقابله با دشمن موجب شده بود، آمریکاییها تمام تلاش خود را برای پیشبرد تکنولوژی هواپیمایی به کار ببندند. تعداد هواپیماهای آمریکا در آن زمان شاید به تنهایی با هواپیماهای کشورهای دیگر برابری میکرد. آمریکا که قصد داشت پس از جنگ نیز از این امکانات استفاده کرده، انحصار حمل و نقل هوایی را در جهان به دست بگیرد، از نظریه آزادی کامل پروازها حمایت میکرد. آمریکا با ایجاد سازمان قدرتمندی که در هوانوردی بین المللی دخالت کند، موافق نبود. به نظر آنان، سازمانی که در شرف تأسیس بود، میبایست نقش مشورتی داشته باشد و به عنوان رابط میان دولتها عمل نماید. این سازمان همچنین نمیبایست در مسایل اقتصادی مؤسسات هواپیمایی، تعداد پروازها و نرخ آنها دخالت نماید بلکه صرفاً میبایست در جهت هماهنگ نمودن دولتها برای انعقاد قراردادهای هوایی کوشش کند.
نظر دولت انگلستان هم در کنفرانس از جایگاه برجسته و مهمی برخوردار بود که مورد توجه دولتها قرار گرفت. انگلستان که از انحصار حمل و نقل و تجارت هوایی به وسیله ایالات متحده آمریکا بیم داشت، سرسختانه با نظریه آزادی کامل هوایی مخالفت میورزید. دولت انگلستان قویاً از ایجاد سازمانی حمایت میکرد که قدرت اداره حمل و نقل هوایی را داشته باشد ولی مسائلی همچون ظرفیت، تعداد پرواز، تعرفه هواپیمایی و نوع و چگونگی آزادیهای هوایی میبایست در موافقتنامههای دو یا چند جانبه تعیین گردد. دولت کانادا تقریباً با انگلستان هم عقیده بود. کانادا نیز معتقد به ایجاد سازمانی بود که بتواند از نظر فنی وظیفه سازماندهی حمل و نقل هوایی را به عهده بگیرد، در حل مسایل اقتصادی هواپیمایی مؤثر باشد، و از حق تعیین خطوط پرواز، تعرفه هواپیمایی و تعداد و اوقات پرواز برخوردار باشد. به نظر دولت کانادا، اختیار تعیین آزادیهای هوایی باید به خود دولتها محول گردد تا با عقد موافقتنامه های دو جانبه، حدود این آزادیها را در میان خود تعیین کنند. پیشنهادهای دیگری هم در کنفرانس مطرح شد اما در این میان دیدگاه های آمریکا و انگلستان تعیین کننده بود و در نهایت تلفیقی از پیشنهادهای این دو، مورد توافق کشورهای شرکت کننده در کنفرانس قرارگرفت. پس از بحث و گفتگو در مورد چگونگی استفاده از آزادیهای هوایی و ایجاد سازمان بینالملل هواپیمایی کشوری، چهار سند در کنفرانس مذکور به تصویب رسید.
سند اول «موافقت نامه موقت مربوط به سازمان موقت بین المللی هواپیمایی کشوری» بود. کنفرانس شیکاگو، برای رسیدن به هدف تضمین امنیت و گسترش منظم هواپیمایی در سراسر جهان، موافقتنامه مربوط به سازمان موقت بین المللی هواپیمایی کشوری را تهیه نمود که 6 ماه پس از تصویب آن در ژوئن 1945 به مرحله اجرا درآمد و سازمان موقت بین المللی هواپیمایی کشوری را ایجاد کرد. مجمع عمومی موقت و شورای موقت آن تشکیل و دبیرکل انتخاب گردید. مقر سازمان موقت در مونترال کانادا بود. به دنبال تشکیل سازمان موقت، سه کمیته به نامهای کمیته حمل و نقل هوایی، کمیته هوانوردی (که بعدها به کمیسیون هوانوردی سازمان بینالملل هواپیمایی کشوری تغییر نام یافت) و کمیته کنوانسیون بینالملل هواپیمایی کشوری تشکیل گردید. در ماده 7 موافقتنامه مذکور ذکر شده بود که پس از تشکیل و شروع به کار سازمان بینالملل هواپیمایی کشوری، کلیه اموال و اسناد و سوابق آن به سازمان اخیر الذکر منتقل و کلیه فعالیتهای سازمان موقت خاتمه خواهد یافت. 20 ماده پس از فعالیت سازمان موقت بین المللی هواپیمایی کشوری، در تاریخ چهارم آوریل 1947، سازمان بینالملل هواپیمایی کشوری فعلی جانشین سازمان موقت مزبور گردید.
. بهروز اخلاقی، پیشین، صص 73- 67.
. همان.
. Matte, op. cit. at 125- 131.
. Provisional International Civil Aviation Organization (PICAO); 171 UNTS 345.
. Interim Agerrment on International Civil Aviation.
. طبق ماده 17 موافقتنامه موقت سازمان بینالملل هواپیمایی کشوری، با پذیرش موافقتنامه از طرف 26 کشور، موافقتنامه به مرحله اجرا درآمد. ایالات متحده آمریکا به عنوان نگهدارنده سند تعیین شده بود.
. B. Chang, The Law of International Air Transport (London: Stevens, 1962) at 64.
فرم در حال بارگذاری ...