وبلاگ

توضیح وبلاگ من

شناسایی اجزای مدل کسب‌وکار الکترونیکی در صنعت گردشگری و کاربرد آن در ایران- قسمت ۱۶

 
تاریخ: 20-07-00
نویسنده: فاطمه کرمانی
 

 

 

مدل‌های کسب‌وکار الکترونیکی در صنعت سفر

 

آلفورد

 

۲۰۰۰

 

بررسی روندهای تجارت الکترونیکی سفر و مدل‌های کسب‌وکار الکرونیکی آن با رویکرد مطالعه موردی

 

 

 

 

 

مدل‌های کسب‌وکار برای تجارت الکترونیکی در صنعت مسافرت
پایان نامه - مقاله - پروژه

 

جارولا و همکاران

 

۱۹۹۹

 

شناسایی مدل‌های کسب‌وکار الکترونیکی در صنعت خدمات مسافرت با بهره گرفتن از وب‌سایت‌های گردشگری فنلاند و آمریکا

 

 

 

فصل سوم
روش اجرای تحقیق
۱-۳- مقدمه
تحقیق در لغت به معنی وارسی، بررسی، کشف حقیقت و به کنه حقیقت رسیدن و در اصطلاح، کوشش علمی و اندیشیدن توأم با طرح و نقشه برای کشف حقیقتی مجهول است. تحقیق تنها راه رشد و تعالی بشر است. بسیاری از فیلسوفان علم معتقدند که هدف اصلی تحقیق علمی، ایجاد و بسط نظریه به منظور شناخت درست پدیده مورد بررسی است تا از این طریق بتوان با توصیف، پیش بینی و کنترل آن، عملکرد را بهبود بخشید (استون[۲۶۱]، ۲۰۰۷). در واقع، هدف اصلی از انجام تحقیق، تولید و توسعه علم است تا با مبنا قرار دادن این علم، بتوان درست انجام دادن کارها (کارایی) و انجام کارهای درست (اثربخشی) را تحقق بخشید.
هدف از این فصل توضیح و توجیه دقیق روش به کار رفته در تحقیق است. با آن‌که به اذعان برخی متخصصان، همه روش‌های تحقیق، خصوصیات مشترک زیادی با همدیگر دارند و در واقع تمام روش‌های پژوهش؛ شامل مشاهده، توصیف و تجزیه و تحلیل آنچه که اتفاق افتاده یا می‌افتد می‌باشد (سیف نراقی و نادری، ۱۳۷۸)، با این وجود، مسأله انتخاب روش تحقیق یکی از مراحل مهم انجام پژوهش است و پژوهشگران برای این‌که بتوانند به آسانی و سهولت پاسخ مناسب و دقیقی برای پرسش‌های مورد نظر خود پیدا کنند ناگزیر از انتخاب روش تحقیق هستند. روش تحقیق نحوه رسیدن به هدف‌های تحقیق را نشان می‌دهد و به عنوان چراغ راهنما یا نقشه راه در اختیار محقق قرار می‌گیرد. در انتخاب روش تحقیق رعایت پاره‌ای از مسائل و شرایط ضروری است. بنابر اظهار متخصصان مدیریت، انتخاب روش تحقیق تا حد بسیار زیادی بستگی به هدف و ماهیت موضوع پژوهش و امکانات اجرایی آن دارد (اسمیت، ثورب و لو، ۱۳۸۴).
در این فصل با تمرکز بر عناصر اصلی فرایند تحقیق، روش‌شناسی و کلیات مربوط به متدولوژی تحقیق توضیح داده می شوند.
۲-۳- نوع تحقیق
تحقیق در علوم اجتماعی و مدیریت بسیار ساده و در عین حال بسیار پیچیده است. بسیار ساده است زیرا اگر سئوال یا سئوال‌های تحقیق دقیق باشند می‌توان با بهره گرفتن از تعدادی روش و تکنیک به صورتی پاسخ داد که اکثریت ذی‌نفعان قانع شوند. اما وقتی که تحقیق برای سازمان و مدیریت انجام می‌شود، مباحثی فراتر از روش و تکنیک‌ها مطرح می شود که موجب پیچیدگی این نوع تحقیقات می‌شود. تحقیقات براساس چند شاخص طبقه بندی می‌شوند (اعرابی و فیاضی، ۱۳۸۹):

 

 

  • طبقه‌بندی تحقیق بر مبنای نتیجه: تحقیقات از لحاظ نتیجه به سه نوع بنیادی، توسعه‌ای و کاربردی تقسیم می‌شوند. ویژگی کلیدی تحقیق بنیادی این است که هدف از انجام آن خلق نظریه‌ است. تحقیقات تیلور، مطالعات هاثورن و پژوهش‌های فایول، نمونه­های معروف و شناخته شده‌ای از تحقیقات بنیادی هستند. هدف از تحقیق توسعه‌ای، مدل‌سازی و مشخص کردن نحوه ارتباط بین عوامل مؤثر است. هدف از تحقیق کاربردی، پیدا کردن راه‌حل برای مشکلاتی خاص است، و معمولاً مستلزم همکاری تنگاتنگ میان پژوهشگر و کارفرماست. معرفی یک سیستم مدیریت دانش برای یک سازمان خاص، نمونه ای از تحقیقات کاربردی است.

 

 

 

  • طبقه ­بندی تحقیق بر مبنای هدف: از لحاظ هدف انجام تحقیق، تحقیقات را به چهار نوع اکتشافی، تبیینی، توصیفی و پیش‌بینی تقسیم می‌کنند.

 

 

 

  • طبقه ­بندی تحقیق بر مبنای نوع داده‌ها: انواع تحقیقات بر اساس نوع داده را می‌توان به دو نوع کیفی و کمی تقسیم کرد. تحقیق‌های کمی غالباً از داده‌های کمی و تحقیق‌های کیفی غالباً از داده‌های کیفی استفاده می‌کنند. منظور از کمی اتکای تحقیق به اعداد و رقم نیست چرا که داده‌های کیفی را هم می‌توان با ابزار کمی (اعداد و رقم) تحلیل کرد.

 

 

 

  • طبقه ­بندی تحقیق بر اساس نقش محقق: محقق در یک فرایند تحقیق می‌تواند کاملاً مستقل از موضوع تحقیق باشد (همانند تحقیق پیمایشی) و یا این که کاملاً درگیر در موضوع تحقیق (تحقیق عملی) باشد.

 

 

براساس این دسته­بندی، تحقیق حاضر براساس نتیجه، کاربردی؛ بر اساس هدف، توصیفی؛ بر اساس نوع داده، کمی و بر اساس نقش محقق، مستقل از فرایند تحقیق است.
۳-۳- مراحل تحقیق
به منظور دست‌یابی به پاسخ سوالات تحقیق، فعالیت‌های پژوهشی در سه مرحله انجام پذیرفت. در مرحله اول به منظور شناسایی اجزای مدل کسب‌وکار الکترونیکی در صنعت گردشگری که سؤال اول این تحقیق را تشکیل می‌دهد، از منابع کتابخانه‌ایی به‌عنوان روش اصلی و مناسب جهت گردآوری اطلاعات مورد نیاز استفاده شد. بدین ترتیب که ابتدا اجزای متناظر هریک از اجزای مدل کسب‌وکار الکترونیکی هدمن و کالینگ (۲۰۰۳) که مدل پایه جهت انجام این پژوهش بوده است، تشریح شده و مدل‌‌های کسب‌وکار الکترونیکی موجود در هریک از اجزا تشریح و معرفی شدند.
خروجی این مرحله ارائه یک هستی‌شناسی مدل کسب‌وکار الکترونیکی برای صنعت گردشگری است.
در مرحله دوم، تحقق پذیری گونه‌های مدل‌ کسب‌وکار الکترونیکی گردشگری که در مدل هستی‌شناسی ارائه شده‌اند، مورد بررسی قرار گرفت. این مرحله به دنبال پاسخ‌گویی به سوال دوم پژوهش است. گردآوری اطلاعات لازم درباره‌ امکان تحقق اجزای مدل کسب‌وکار الکترونیکی در صنعت گردشگری ایران، با بهره گرفتن از روش پیمایش میدانی و توزیع پرسشنامه صورت گرفته است. شکل ۷، مدل روش­شناسی اجرای تحقیق ارائه شده را نشان می دهد.
۳-۳- جامعه آماری
جامعه آماری عبارتست از “تعدادی از عناصر مطلوب موردنظر که حداقل دارای یک صفت مشخصه باشند". “صفت مشخصه"، صفتی است که بین همه عناصر جامعه آماری مشترک و متمایز کننده جامعه آماری از سایر جوامع باشد (آذر و مؤمنی، ۱۳۸۴). در پژوهش حاضر، خبره به فردی اتلاق می‌شود که دارای مدرک تحصیلی مرتبط با فناوری اطلاعات یا مهندسی نرم‌افزار‌ یا سخت‌افزار بوده و دارای حداقل یک سال سابقه‌کار در صنعت گردشگری (سایت‌های گردشگری، توراپراتورها، آژانس‌های مسافرتی، شرکت‌‌های حمل و نقل مسافرتی، هتل‌ها، رستوران‌‌‌ها و کسب‌وکارهای الکترونیکی گردشگری) ‌باشند.
تعریف اجزای صنعت گردشگری بر اساس مدل مفهومی انتخابی
معرفی مدل‌های کسب‌وکار الکترونیکی مورد استفاده در هریک از سطوح مدل
ارائه هستی‌شناسی مدل کسب‌وکار الکترونیکی صنعت گردشگری
مطالعات کتابخانه‌ای
مرور تعاریف هستی‌شناسی
مرور مدل های هستی‌شناسی مدل‌های کسب‌وکار الکترونیکی
تشریح مدل هستی‌شناسی انتخابی و ذکر دلایل انتخاب
مطالعات کتابخانه‌ای
تعریف عملیاتی هستی‌شناسی
مرور تعاریف مدل کسب‌وکار الکترونیکی
بررسی انواع مدل‌های کسب‌وکار الکترونیکی گردشگری
استخراج ویژگی‌های هر مدل کسب‌وکار الکترونیکی
مطالعات کتابخانه‌ای
تعریف عملیاتی مدل کسب‌وکار الکترونیکی
طراحی پرسشنامه بررسی تحقق پذیری پیاده‌سازی مدل‌های کسب‌وکار الکترونیکی گردشگری در ایران براساس موانع احتمالی
توزیع پرسشنامه در میان خبرگان
گلوله برفی
سنجش روایی پرسشنامه
SPSS


فرم در حال بارگذاری ...

« نامه رعایت موازین حقوق بشر دوستانه در مخاصمات مسلحانه غیر بین المللی (داخلی)- قسمت ۶بررسی اثر کیفیت خدمات داخلی بر وفاداری مشتریان با استفاده از مدل زنجیره سود خدمات- قسمت ۲۴ »
 
مداحی های محرم