وبلاگ

توضیح وبلاگ من

طراحی مدل مدیریت استراتژیک برند باشگاه های لیگ برتر فوتبال ایران- قسمت ۲۸

 
تاریخ: 20-07-00
نویسنده: فاطمه کرمانی

کل

 

۲۲

 

۳۰

 

۶

 

 

 

با توجه به جدول ۲-۳ تعداد ۲۲ نفر در سه حیطه ذکر شده مورد مصاحبه قرار گرفتند. به علت تحلیلی بودن روش تحقیق و به دست آمدن موارد جدید در طی فرایند تحقیق و برای تایید و یا رد جزئیات به دست آمده برخی صاحبنظران بیش از یک مرتبه مورد مصاحبه قرار گرفتند. در نهایت مدل استخراج شده از تحقیق توسط ۶ نفر از صاحبنظران بررسی شده و به تایید نهایی رسید.
پایان نامه - مقاله - پروژه
ابزار و روش جمع آوری داده ها
در بخش اول تحقیق (مطالعه کتابخانه ای)، محقق به بررسی پژوهش های مرتبط با موضوع رساله پرداخت و مولفه های اصلی و تاثیر گذار در مدیریت استراتژیک برند در فوتبال را شناسایی نمود. این موارد در خلال مصاحبه های کیفی به عنوان راهنمای مصاحبه مد نظر قرار گرفت.
در مرحله دوم، برای فرایند جمع آوری اطلاعات از مصاحبه های کیفی[۱۳۱] با نخبگان دانشگاهی و صاحب نظران استفاده شد. مصاحبه یکی از رایج‌ترین روش‌های جمع‌ آوری داده‌ها در گرانددتئوری است. مصاحبه با سؤالات باز این امکان را برای شرکت‌کنندگان به وجود می‌آورد که تجربیات خود را در مورد پدیده مورد بررسی کاملاً توضیح دهند. مصاحبه ممکن است فردی یا گروهی، رسمی یا غیررسمی و کوتاه یا طولانی بوده و در چندین جلسه صورت گیرد. همچنین مصاحبه رسمی می‌تواند سازمان‌یافته[۱۳۲]، نیمه سازمان‌یافته[۱۳۳] یا بدون ساختار[۱۳۴] باشد. در طول مصاحبه، به روش‌های مختلف مانند یادداشت‌برداری و ضبط جریان مصاحبه بر روی نوار صوتی یا تصویری اطلاعات ثبت شد. بلافاصله پس از اتمام مصاحبه یادداشت‌های مشروحی درباره جریان مصاحبه برداشته می شد. توانایی برای حفظ و ثبت اطلاعات از مصاحبه‌ها به اندازه جمع‌ آوری آن‌ ها مهم هستند و چنانچه اطلاعات به طور مناسب جمع‌ آوری نشوند کیفیت اطلاعات از دست خواهد رفت. همچنین می‌توان با کسب اجازه از مصاحبه شونده از دستگاه ضبط صدا[۱۳۵] استفاده نمود(بازرگان۱۳۸۹). در این پژوهش، پژوهشگر به منظور ثبت اطلاعات حاصل از مصاحبه‌ها، علاوه بر یادداشت رئوس مطالب، با کسب اجازه از فرد مصاحبه شونده به ضبط مصاحبه با بهره گرفتن از دستگاه ویژه ضبط صدا اقدام نمود. با شرکت کنندگان بالقوه برای انجام مصاحبه تماس گرفته شد و کسانی که مایل به شرکت در مصاحبه بودند، در زمان و مکان مورد انتخاب این افراد مصاحبه ها صورت پذیرفت. در این راستا، ابتدا راهنمای مصاحبه برای افراد ارسال گردید که در بر گیرنده عنوان، اهداف و سوال های کلی مصاحبه بود تا با مصاحبه شونده ها با موضوع بحث آشنا شوند. نمونه راهنمای مصاحبه در پیوست آمده است.
روایی و پایایی
نحوه بررسی روایی و پایایی کیفی با روش‌های تحقیق کمّی متفاوت است. محقق کیفی ضمن حضور در عرصه، داده‌های جمع‌ آوری شده را از طرق مختلف با یکدیگر مقایسه می‌کند. بررسی و مقایسه مکرر داده‌ها، خود به تأیید و افزایش روایی آنها کمک می‌کند. یکی از انتقاداتی که به روش کیفی وارد شده است این است که به دلیل هدفمند بودن نمونه‌گیری نتایج آن قابلیت تعمیم آماری ندارد. تذکر این نکته لازم است که آنچه در گرانددتئوری اهمیت دارد تعمیم‌پذیری آماری نیست بلکه محققان کیفی معمولا بیشتر علاقه مند به درک یک پدیده خاص در یک وضعیت خاص هستند. یعنی این که مفاهیم یا سازه‌های نظریه قادر باشند وضعیتی را که نظریه برای آن طراحی شده است را توصیف نموده و توضیح دهند(۱۵۶).احتمال کمی وجود دارد که دو نفر بتوانند به نظریه واحد برسند. با این حال عدم تکرارپذیری انتقاد واردی به گرانددتئوری نیست. زیرا هدف نظریه پردازی ایجاد یک منظر و دیدگاه جدید نسبت به یک وضعیت است. از طرفی نیز نظریه‌هایی که در عرصه علوم انسانی و رفتاری ارائه می‌شوند در طول زمان قابل اصلاح وتعدیل هستند به همین دلیل محققان کیفی بجای واژه اعتبار و روایی از واژه‌های مقبولیّت، انتقال‌پذیری و تأیید پذیری استفاده می‌کنند.
مقبولیت[۱۳۶]:داده‌ها و یافته‌های روش کیفی باید قابل پذیرش و قابل اعتماد باشند و این در گرو جمع‌ آوری داده‌های حقیقی است. پارکر و پیتنی (۲۰۰۹) روش­هایی را برای افزایش مقبولیت تحقیق کیفی پیشنهاد کردند که در این تحقیق سعی گردید تمامی این موارد رعایت گردد.
جدول ۳- ۳: روش های افزایش مقبولیت تحقیق (پارکر و پیتنی، ۲۰۰۹)

 

 

روش های بیان شده توسط پارکر و پیتنی (۲۰۰۹)

 

نحوه اجرا در تحقیق حاضر

 

 

 

منابع داده متعدد

 

انتخاب افراد نمونه از اقشار مختلف درگیر در مدیریت برند فوتبال(با تأیید گروه تحقیق)و استفاده از منابع مکتوب و معتبر

 

 

 

تحلیل گران متعدد

 

مشارکت همکاران تحقیق و افراد با تجربه در تحقیق کیفی (با توجه به پیشینه پژوهش آنها) در روند انجام مصاحبه ها و تحلیل داده ها

 

 

 

روش­های متعدد

 

استفاده از روش­های مصاحبه، کتابخانه و جستجو در اینترنت، در طول تحقیق برای جمع آوری حداکثر داده ها

 

 

 

انتقال‌پذیری[۱۳۷]انتقال‌پذیری نتایج پژوهش نشانگر تعمیم‌پذیری نتایج حاصله به سایر گروه‌ها و محیط‌های مشابه است. هرچندپارکر و پیتنی (۲۰۰۹) اعتقاد دارند که این امر خارج از توانایی پژوهشگر کیفی است اما می توان با استخراج و ارائه حداکثری یافته­ ها (تا جایی که ممکن باشد) تا حدودی این بخش از روایی تحقیق را نیز تأمین کرد که در این پژوهش با مرور متعدد مصاحبه ها و استخراج حداکثری و غیر تکراری مطالب سعی بر اجرای این توصیه شد.
تأیید پذیری[۱۳۸]:تأیید پذیری نتایج پژوهش کیفی هنگامی تحقق می‌یابد که سایر محققان بتوانند به روشنی مسیر تحقیق و اقدامات انجام شده توسط محقق را دنبال کنند. یک راه برای تحقق این امر آن است که محقق دقیقاً تمام روند پژوهش و مسیر تصمیمات خود در طی تحقیق را در گزارش بیان نماید که در این تحقیق سعی بر آن بود. همچنین در روند پیشبرد تحقیق سعی شد از حضور حداکثری همکاران گروه تحقیق با وجود محدودیت­هایی مانند کمبود وقت و یا عدم دسترسی، استفاده شود.
روش تجزیه و تحلیل یافته ها
در مطالعات کمی تجزیه و تحلیل اطلاعات بعد از جمع آوری اطلاعات انجام خواهد شد؛ اما در مطالعات کیفی تحلیل و تفسیر اطلاعات می‌تواند در طی فرایند جمع‌ آوری داده‌ها انجام شود چرا که تحلیل نهایی کار سنگین و دشواری است(۱۵۹). بنابراین مهم است که یک روش نظام‌مند برای دسته‌بندی کردن داده‌های بدست آمده از پژوهش را طراحی کرد و سپس آن‌ ها را به کد‌های شناسایی شده در پژوهش تبدیل کرد(۱۵۹).
غالب مطالعات، الگوی کد گذاری پارادایمی را برای تحلیل داده های حاصل از گرندد تئوری معرفی می کنند که در قالب یک فرایند کد گذاری سیستماتیک شامل سه مرحله باز، محوری و انتخابی منجر به ایجاد این الگو می شود (۱۶۰). در ذیل به بررسی این سه مرحله در این تحقیق پرداخته می شود:
کد‌گذاری باز نخستین مرحله کد‌گذاری محسوب می‌شود. در کد‌گذاری باز پژوهشگر با ذهنی باز به نام‌گذاری مفاهیم می‌پردازد. این مرحله باز نامیده می‌شود چراکه پژوهشگر بدون هیچ محدودیتی به نام‌گذاری مفاهیم می‌پردازد. در این مرحله پژوهشگر با مرور داده‌‌ها تلاش کرد تا مفاهیم پنهان در داده‌ها را از طریق نشانه ها، باز شناسد و این مفاهیم را در مقوله‌های اصلی و فرعی، مشخص نماید.
در مرحله بعد که کد‌گذاری محوری نامیده می‌شود فرایند اختصاص کد به مفاهیم موجود در داده از حالت کاملاً باز خارج می‌شود و شکلی گزیده به خود می‌گیرد. به بیان دیگر کد‌گذاری باز به بروز محور‌های مشترکی در مجموعه داده گردآوری شده منجر می‌شود که این محور‌ها به مرحله بعدی کد‌گذاری جهت‌گیری‌های تازه‌ای می‌بخشد. در این مرحله پژوهشگر مقوله‌ اصلی کد‌گذاری باز (در این تحقیق « مدیریت استراتژیک برند باشگاه فوتبال در ایران») را انتخاب نمود و آن‌ ها را در مرکز فرایند مورد بررسی قرار داد. سپس سایر مقوله‌ها را به آن مرتبط می سازد. این مقوله ها عبارت اند از:
شرایط علی: مقوله هایی مربوط به شرایطی که بر مقوله محوری(پدیده) تأثیر می گذارد.
راهبردها: کنش ها یا برهم کنش های خاصی که از پدیده محوری منتج می شود.
شرایط زمینه ای: شرایط خاصی که بر راهبردها تأثیر می­گذارد.
شرایط مداخله­گر: شرایط زمینه ای عمومی که بر راهبردها اثر می گذارد.
پیامدها: خروجی و نتایج حاصل از اجرای راهبردها.
این مقوله ها در قالب الگوی پیشنهادی استراس و کوربن[۱۳۹](۱۹۹۰)به ترتیب زیر قرار می­گیرند.


فرم در حال بارگذاری ...

« شبیه‌سازی دینامیکی واحد احیا کاستیک و بهینه‌سازی پارامترهای عملیاتی پالایشگاه سوم مجتمع گاز پارس جنوبی ۹۳- قسمت ۸بررسی آرا ملامحمّدطاهرقمی ومیرلوحی سبزواری درمخالفت باتصوف۹۱- قسمت ۱۷ »
 
مداحی های محرم