وبلاگ

توضیح وبلاگ من

طراحی مرکز فرهنگی شهر خرم آباد ( با حفظ و احیای آیین های بومی و سنتی لرستان)- قسمت ۲

 
تاریخ: 20-07-00
نویسنده: فاطمه کرمانی

سایت مورد نظر منطقه باغ فیض با مساحت حدوداً ۱۶ هزار مترمربع در مرکز شهر خرم آباد قرار گرفته است که عوامل تاثیرگذار بر آن بدین شرح می باشد: درضلع شرق این سایت پارک شهر قرار دارد که تاثیر مستقیمی درجهت استفاده هرچه بیشتر از این سایت را خواهد داشت و در ادامه آن به سمت شرق به رودخانه خرم آباد منتهی میشود که دید مناسب و زیبایی از سایت مورد نظر در این جبهه داریم. در ضلع جنوب بعد از عبور پل صفوی از طریق خیابان فلک الافلاک به محدوده تاریخی قلعه فلک الافلاک دسترسی دارد که به جهت توریستی بودن منطقه میزان توریست بیشتری از این سایت دیدن خواهند نمود. در ضلع غرب به منطقه مسکونی(بافت فرسوده) محدود شده است. در ضلع شمال به خیابان طالقانی مشرف است. با توجه به مطالعات اولیه، آزاد بودن منطقه، توجه توریسم به شهر خرمآباد و پتانسیلی که این شهر در ایجاد ساختمان ها با شیوه و سبک های مختلف معماری در گذشته داشته سعی بر اینست که در طراحی تعامل معماری بومی و آیین های سنتی لرستان در نظر گرفته شود تا بتوان سازگاری و همگونی مناسبی بین بافت قدیم وجدید ایجاد شود.

 

   

د - اهمیت و ضرورت انجام تحقیق (شامل اختلاف نظرها و خلاءهای تحقیقاتی موجود، میزان نیاز به موضوع، فواید احتمالی نظری و عملی آن و همچنین مواد، روش و یا فرایند تحقیقی احتمالاً جدیدی که در این تحقیق مورد استفاده قرار می‏گیرد:
از آنجا که مرکز فرهنگی شهر مکانی متعلق به همه مردم شهر است، آنچه در طراحی آن بایستی مد نظر گرفته شود طراحی مدلی معمارانه از مردم سالاری است. در طراحی مرکز فرهنگی شهر اصل شفافیت و آزادی است. ساختمان مرکز فرهنگی شهر به عنوان یک بنای عمومی مردم سالار باید در درجه اول دارای شفافیت و با محیط پیرامون خود درآمیخته و تلفیق شود، به گونه ای که نتوان به آسانی مرز مشخصی میان حوزه متعلق به بنا و حوزه شهری قائل شد. در این صورت ساختمان را نمیتوان صرفاً بنا نامید بلکه آن به عنوان شکل شناوری از بنا و فضای شهری به بخشی تفکیک ناپذیر از شهر تبدیل میشود و لاجرم به همه شهروندان تعلق دارد.
ورود کاربری های نامناسب و ترافیک بیش از حد سواره باعث عدم تشویق پیاده به حضور در این فضا مگر برای رفع نیاز میشود و این به نوبه خود باعث تحدید و نزول تصویر ذهنی شهروندان و گردشگران و عدم حضور و توجه به آثاری همچون قلعه فلک الافلاک گشته است. همچنین از طرفی دیدگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در مورد بافت تاریخی و عدم اجازه مرمت کنترل شده و اساسی آنها و تشویق این امر باعث تشدید اغتشاش و ناهماهنگی کالبد و فعالیت شده و احساس ناموزونی فضای شهری را به تجربه کنندگان این فضاها القاء میکند.
دانلود پایان نامه
عدم توجه به طراحی مراکز فرهنگی شهرها اثر شدیدی بر رفتار ساکنین شهر دارد. سازماندهی درست ساختارهای هسته فرهنگی شهر به رشد مناسب و پیوسته شهر کمک کرده و معرف شخصیت کلی شهر است.
معماران توسط کارفرمایان برای نصب دیوارهای حائل و سد مانند و ایجاد راهروهای خصوصی که شهروندان را دور از دید نگه دارد و به کار گماشته می شوند و آنها را وادار به خلق فضاهای بسته و خصوصی میکنند (آلن پونز). به دلیل رشد پراکنده و غیر منسجم شهر، مرکز شهر مورد کم توجهی قرار گرفته و از احیاء و رشد مطلوبی برخوردار نبوده است. فرسایش کالبد و ایجاد بافت فرسوده و عدم استفاده از پتانسیل های مناسب گردشگری هسته شهر خرم آباد باعث فرسایش و کاهش کارایی دیگر ابعاد این بخش از شهر (از جمله کاربری ها، دید و منظر، خدمات عمومی، آسایش محیطی و کیفیت هایی مثل هویت، خوانایی و …) شده است که روز به روز نیز افزایش می یابد. این کاهش کیفیت های محیطی تا حدی باعث جدایی گزینی طبقات مختلف شده است.
برای رفع مشکلات مذکور و رسیدن به یک مرکز شهری نیاز به تجدید ساختار مرکز شهر در ابعاد مختلف است. (کاربری – نظام توده و فضا – دسترسی ها – جداره ها و منظر شهری – استخوان بندی محلات و بازار و …)
ه- مرور ادبیات و سوابق مربوطه (بیان مختصر پیشینه تحقیقات انجام شده در داخل و خارج کشور پیرامون موضوع تحقیق و نتایج آنها و مرور ادبیات و چارچوب نظری تحقیق):
۱- تالار وحدت یا تالار رودکی سابق: این تالار در سال ۱۳۴۶ توسط یوگینا آفتاندلیانس بر اساس مدل نمونه اپراهال وین ساخته شده است‌. زیر بنای این تالار حدود ۵۷/۱ هکتار است زیربنایی بالغ بر ۲۱۰۰۰ متر مربع دارد که ۳۸۴۵ متر مربع آن در طبقه همکف وبقیه در طبقات و زیرزمین احداث گردیده است و شامل یک سالن همکف و سه طبقه بالکن به صورت مدور می‌شود که در مجموع گنجایش ۹۰۰ تماشاگر  را دارد. این ساختمان دارای دو زیرزمین، تالار کنسرت شامل صحنه و سالن تماشاچیان در طبقه هم کف و ساختمان اداری تشکیل می شود.
صحنه از چهار بخش جدا از هم درست شده است. جلوی صحنه ویژه اجرای باله‌ها و اپراها است و آن را می توان تا سه متر پایین برد. دو بخش کناری صحنه را می توان تا شش متر بالا برد و بخش پشتی صحنه گردان است بدین معنا که صحنه (سن‌) این تالار قابلیت حرکت افقی و دورانی و امکان تغییر ارتفاع (-۴/۵ تا +۱/۵ ) دارد.
ساختمان اداری هفت طبقه پشت صحنه تالار بنا شده است که در آن خدمات و امور اداری تالار رودکی، سالن‌های تمرین اجرای قطعات، رستوران وجود دارد. طبقه چهارم همین ساختمان ویژه کنسرت‌های مجلسی است.
۲- تالار شهر لندن یا (City Hall) ، معمار نورمن فاستر: تالار شهر لندن مکانی برای کلیه امور اجتماعی شهر این تالار در درجه نخست فضای استقرار انجمن ها و شوراهای شهر و سپس مرکزی برای گردهم آیی های عمومی و ارتباط و تعامل میان مردم در عرصه مسائل شهری است. نقش این فضا در دنیا گردهمآوری شهروندان و ترغیب آنها برای مشارکت در امور شهری است. تالار شهر متعلق به همه مردم شهر است و نماد معمارانهای از دموکراسی است.
سازه ی تخم مرغی شکلی که شهرداری و شورای شهر لندن را در خود جای داده اند. ساخت این پروژه از سال ۲۰۰۰ شروع شد و تا سال ۲۰۰۲ ادامه یافت. مصرف انرژی در این بنا تا ۷۵ درصد نسبت به ساختمان های مشابه کمتر است.
پوسته شفاف و شیشه ای ساختمان نماد شفافیت دولت است. مردم می توانند در داخل ساختمان حرکت کنند از قسمت های تفریحی آن استفاده کنند در رمپ ۵۰۰ متری آن حرکت کنند و نمایندگان خود را در حال کار ببینند. ضمناً مایل بودن نمای سازه به سمت جنوب درحالی که بعضی از طبقات انگار از روی هم لغزیده و جابجا شده اند در این کاهش سطح برخورد با اشعه خورشید موثر است. در بخش دوم توافق با کارفرمای دولتی، فاستر محافظه کاری سنتی ارگان های دولتی و سیاستمداران انگلیسی را به چالش طلبید و با طراحی یک رمپ معلق که از طبقه هشتم و از گنبد تخم مرغی عظیم ساختمان به پائین لغزیده و دسترسی راحت و آسان مراجعان به اعضای شورای شهر مستقر در طبقه هشتم را تسهیل می کند. شفافیت حرف های دولتمردان را در عمل به شعار دولت شفاف و ارتباط نزدیک با ارباب رجوع به بوته آزمایش می گذارد. در طراحی و معماری داخلی ساختمان شورای شهر لندن هم، فاستر زیبایی را فدای ایده آل ها نکرده است. در سالن زیبای جلسات، چشم انداز شمالی از ورای شیشه هایی مخصوص با مقطع سفید و آبی رنگ (مقطع شیشه های معمولی سبزرنگ است) نوری زلال، طبیعی و ملایم، درست مثل نقاشی های ورمیر را به درون تالار پاشیده است.
ساختمان شورای شهر لندن همچنین بیادآورنده عادات اروپاییان در صرفه جویی مصرف انرژی و کاهش میزان گازهای  گلخانه ای است. اروپا سالهاست که در تعامل با نیازهای اقتصادی و زیست محیطی تطابق پذیر نشان می دهد.
۳- مرکز فرهنگی یادبود سده نارا، معمار آراتا ایسوزاکی: این تالار یادبود سالنی با ظرفیت ۱۸۰۰ صندلی و نیز یک سالن کنسرت متوسط با ظرفیت ۵۰۰ صندلی و سرویسهای خدماتی گوناگون را پیش بینی شده بود. این نیازهای پروژه در یک المان مونومانتال بزرگ درخور توجه که به عنوان یک پروژه بازسازی شهری مطرح جا گرفت.
دریک زاویه از جبهه های شرقی و جنوبی تصمیم به الحاق اختیاری و تعمدی- به لحاظ دیدگاه معماری – خطوط راه آهن و شبکه ای از خیابان های فرعی گرفته شد. اما وجه تمایز بنا از اطراف آن استثنایی بودن عظمت آن به منظور گرامیداشت و ایجاد فضاهای مورد نیاز یادبود سده شهرداری می باشد.
دو تالار در نتیجه جاگذاری پهلو به پهلو همانند یک مونومان غیرقابل تفکیک ظاهر شدند. حتی اگر فرم و تصویر پوسته بیرونی بنا باعث شود تالار سنگین و جدی همانند یک جسم کامل و دست نخورده به نظر برسد، قواعد و اصول کلی ساختمان بر هر پایه و اساسی که باشد، طراحی “یکپارچه” شده و ساده شده اند. پوسته بزرگ خارجی از پانل های مدولار پیش ساخته تشکیل یافته که ویژگی هم اندازه بودن آنها اجازه حمل و نقل آسان را به سایت می داد. پس از انتخاب تکنولوژی ساختمان، هم صدا با آن شرکت پنتا-آپ ساخت آن را میسر گردانید. عناصر منفرد در برگیرنده استخوان بندی ساختمان، با یک مفصل به زمین مهار شدند و مفاصل دیگرآنها را به هم و از طرف دیگر به سقف متصل نمود تا ساختاری منفرد شکل گیرد. فضای داخلی از سه تالارمختلف تشکیل گردیده است: یک سالن وسیع با سن و صندلی های متحرک برای اجرای شوها، کنسرت موسیقی کلاسیک، راک و پاپ، همچنین یک تالار چند منظوره با سطوح افقی متغیر و دیوارهایی که ممکن است برای استفاده در نمایشگاهها، نشستها و اجراهای تئاتر تجربی تغییر یابند به همراه یک تالار متوسط که برای اجرای موسیقی انتخاب گردیده است.”سطل واژگون شده”ای که لقب آراتا ایسوزاکی به این بنا می باشد، گواه حد اعلای تعادل و ترکیب میان سادگی فرم معماری و پیچیدگی جزئیات و اجزاء آن است.
و – جنبه جدید بودن و نوآوری در تحقیق:
کمبود مراکز فرهنگی تفریحی در این استان به صورت خاص و تخصصی و همچنین تلفیق این مراکز با سنت های بومی منطقه و دیدگاه های جدید شهری خصوصاً در استانهایی با تنوع قومیتی زیاد و اشائه فرهنگ خاص آن منطقه و معرفی آن به دیگر استانها وحتی دیگر جوامع احساس می شود. این تحقیق از نظر رویکرد به مقوله طراحی مرکز فرهنگی شهر نوآور است.
ز- اهداف مشخص تحقیق (شامل اهداف آرمانی، کلی، اهداف ویژه و کاربردی):
هدف کلی وآرمانی:
مرکز فرهنگی شهر شامل مجموعه ای از فضاهای شهری وعمومی است که در جهت حضور معنی دار انسان در محیط و همچنین تقویت روابط فکری و اجتماعی می باشد. به طور خلاصه مهمترین اهداف مورد نظر جهت طراحی پروژه فوق عبارتند از:
- محیطی برای گردهمایی و اظهار نظر.
- تبادل آراء و نظرات قشرهای مختلف مردم شهر در یک کانون.
- تقویت رابطه فکری گروه های اجتماعی جهت بهبود شرایط محیط.
- تقویت و توسعه روابط اجتماعی شهروندان و تامین نیازهای ذوقی و عاطفی.
- توجه به بعد تاریخی شهر و اهمیت دادن به بافت تاریخی منطقه.
- به وجود آوردن محیطی شاد و تفریحی و ایجاد نشاط میان افراد جامعه.
- ترویج مردم سالاری در جامعه و احترام به قومیت و ارزشهای قومی جامعه به یکدیگر.
- شناخت معرفی چهره و الگویی جدید برای یک تالارشهری در مرکز بافت قدیمی شهر.
- جذب ساکنین شهر وگردشگران و تعاملات اجتماعی فرهنگی ساکنین شهر و گردشگران.
- بهبود مسیرهای پیاده محیط اطراف با سایرنقاط مجموعه تالار شهر به عنوان تعامل ارتباطی وجمعیتی.
اهداف ویژه و کاربردی:
- معرفی الگویی پویا.
- احداث مراکز مفید تخصصی و متمرکز ، افزایش و استفاده بهینه از فضا.
- تدوین چهارچوبی برای تعیین نحوه برخورد بامراکز فرهنگی و هنری شهری .
ح – در صورت داشتن هدف کاربردی، نام بهره‏وران (سازمان‏ها، صنایع و یا گروه ذینفعان) ذکر شود (به عبارت دیگر محل اجرای مطالعه موردی):
۱- اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان خرم آباد.
۲- اداره میراث فرهنگی استان و شهرستان خرم آباد.
۳- سازمان پارکها وفضای سبز شهرستان خرم آباد.
۴- سازمان خدمات طراحی شهرداری های استان.
۵- سازمان تربیت بدنی شهرستان خرمآباد (بازی های محلی).
ط- سؤالات تحقیق:


فرم در حال بارگذاری ...

« بهینه سازی ترمواکونومیک و اگزرژو اکونومیک بویلربازیاب حرارت سیکل ترکیبی و سیستم تولید همزمان توان و آب شیرین در نیروگاه نکا با استفاده از الگوریتم ژنتیک- قسمت ۳۳تحولات حقوق متهم در مرحله کشف جرم و تحقیقات مقدماتی در مقررات کنونی و لایحه آئین دادرسی- قسمت ۹ »
 
مداحی های محرم