وبلاگ

توضیح وبلاگ من

پایان نامه نهایی_۲- قسمت ۱۶

 
تاریخ: 20-07-00
نویسنده: فاطمه کرمانی

۹.۳۶۴۹۷

 

۸۱.۷۲۴۰

 

۲۷۰

 

سبک شناختی نوگرا یا پژوهنده

 

 

 

۳.۲۶۸۶۴

 

۳.۴۷۲۲

 

۲۷۰

 

اهمال کاری تحصیلی

 

 

 

باتوجه به جدول بالا مشخص گردید چون سطح معنی داری آزمون یعنی مقدار (p=-0.001) از مقدار الفای آزمون یعنی مقدار ۰.۰۵ بزرگتر می باشد بنابراین فرضیه پژوهش تایید گردید.در نتیجه بین سبک شناختی نوگرا یا پژوهنده با اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان پسر مقطع متوسطه شهرستان آبدانان در سال ۹۳-۹۲ رابطه ای معکوس وجود دارد.
پایان نامه - مقاله
همچنین با توجه به اینکه مقدار ضریب همبستگی بین این دو متغیر مقدار . .۸۱۵**** می باشد ،می توان نتیجه گرفت این ارتباط معنی دار منفی می باشد بعبارت دیگر همزمان با افزایش سبک شناختی نوگرا یا پژوهنده، اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان کاهش می یابد و برعکس.
فصل پنجم
بحث ونتیجه گیری
درک بسیاری از رفتارهای انسان به علت پیچیده بودن آن بسیار مشکل بوده و یکی از دغدغه‏های روانشناسان و پژوهشگران است، که به دلیل حساسیت رشته ای درصدد آنند علت و منشأ رفتار انسانی را کشف نمایند، یکی از این رفتارهای پیچیده اهمال‏کاری است. اهمال‏کاری یا به آینده موکول کردن کارها عادتی است که در بسیاری از افراد وجود دارد تا جایی که پژوهشگران بر این باورند که این ویژگی از تمایلات ذاتی انسان است. اهمال‏کاری عملی است که در نظر اول، هدفش خوشایند کردن زندگی است ولی در اغلب موارد جز استرس، به هم ریختگی و شکستهای پیاپی پیامد دیگری ندارد و این مطلب هم قابل ذکر است که تعللورزی همیشه مسأله‏ساز نیست، اما در اغلب موارد میتواند از طریق ممانعت از پیشرفت و عدم دسترسی به اهداف، پیامدهای نامطلوب و جبران‏ناپذیری به همراه داشته باشد.
۵-۲-خلاصه پژوهش :
این پژوهش در پنج فصل تدوین گردید،در فصل اول کلیات پژوهش شامل بیان مسئله ،ضرورت پژوهش ،سوالات پژوهش ، فرضیات پژوهش واهداف موردبررسی قرار گرفت .
در فصل دوم ادبیات پژوهش مورد بررسی قرار گرفت که نتایج حاصل از ادبیات پژوهش در قسمت نتایج همین فصل آورده شده است.
در فصل سوم روش پژوهش مورد بررسی قرار گرفت ومشخص گردیدکه جامعه آماری و پژوهش حاضر در برگیرنده کلیه دانش آموزان پسر مقطع متوسطه مشغول به تحصیل در سال تحصیلی ۱۳۹۳-۱۳۹۲ در دبیرستانهای دولتی شهر آبدانان می باشد. نمونه ای به حجم ۲۷۰ نفر که به صورت نمونه گیری انتخاب شدند و انتخاب دانش آموزان با بهره گرفتن از روش نمونه گیری تصادفی خوشه‏ای انجام شد ابتدا به صورت تصادفی از هر پایه تحصیلی چند کلاس و از کلاسهای منتخب نمونه به صورت تصادفی مشخص خواهد شد وروش جمع آوری اطلاعات میدانی پژوهش پرسشنامه می باشد.
در فصل چهارم نتایج سوالات پژوهش در دو قسمت آمار توصیفی و استنباطی مشخص گردید.در آمار توصیفی با استفاده ازشاخص های فراوانی و درصد و میانگین و نمودار به بررسی پژوهش پرداختیم و در آمار استنباطی با استفاده ازضریب همبستگی پیرسون به بررسی سوالات پژوهش پرداختیم که در نتایج آن در ادامه همین فصل آورده شده است.
۵-۲-نتایج پژوهش:
۵-۲-۱- نتایج مشخصات فردی گروه نمونه:
نتایج مشخصات فردی افراد گروه نمونه به شرح ذیل مشخص گردید:
۱- یافته های پژوهش نشان می دهد افراد که تحصیلات پدر آنها فوق لیسانس و بالاتر می باشد با۲.۶ درصد کمترین افراد گروه نمونه راتشکیل می دهند و افراد که تحصیلات پدر آنها فوق دیپلم می باشد با۳۱.۴۹ درصد بیشترین افراد گروه نمونه را تشکیل می دهند.
۲-یافته های پژوهش نشان می دهد افراد که تحصیلات مادر آنها فوق لیسانس و بالاتر می باشد با ۱.۴درصد کمترین افراد گروه نمونه راتشکیل می دهند و افراد که تحصیلات مادر آنها زیر دیپلم می باشد با۴۴.۸ درصد بیشترین افراد گروه نمونه را تشکیل می دهند.
۳- یافته های پژوهش نشان می دهد که افراد که دارای وضعیت اقتصادی بسیار خوب هستند با۱۱.۱۶درصد کمترین افراد گروه نمونه راتشکیل می دهند و افراد که دارای وضعیت اقتصادی متوسط هستند با ۳۳.۳۳درصد بیشترین افراد گروه نمونه را تشکیل می دهند.
۵-۲-۳- نتایج بررسی فرضیه های پژوهش :
الف )بررسی فرضیه اصلی پژوهش:
بین سبک شناختی نوگریز یا پذیرنده ونوگرا یا پژوهنده با تأخیر رضامندی و اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان پسر مقطع متوسطه شهرستان آبدانان در سال ۹۳-۹۲ رابطه ای وجود دارد.
از یافته های پژوهش مشخص گردید چون سطح معنی داری آزمون یعنی مقدار (p=0) از مقدار الفای آزمون یعنی مقدار ۰.۰۵ کوچکتر می باشد بنابراین فرضیه پژوهش تایید می گردد.در نتیجه بین سبک شناختی نوگریز یا پذیرنده ونوگرا یا پژوهنده با تأخیر رضامندی و اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان پسر مقطع متوسطه شهرستان آبدانان در سال ۹۳-۹۲ رابطه وجود دارد و همچنین با توجه به اینکه مقدار ضریب همبستگی بین این دو متغیر مقدار .۸۳۷ می باشد ،می توان نتیجه گرفت این ارتباط معنی دار مثبت می باشد بعبارت دیگر همزمان با افزایش سبک شناختی نوگریز یا پذیرنده ونوگرا یا پژوهنده،تأخیر رضامندی و اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان نیز افزایش می یابد و برعکس.
ب)بررسی فرضیه های جزئی پژوهش :
-۱ بین سبک شناختی نوگریز یا پذیرنده با تأخیر رضا مندی تحصیلی دانش آموزان پسر مقطع متوسطه شهرستان آبدانان رابطه وجود دارد.
از یافته های پژوهش چون سطح معنی داری آزمون یعنی مقدار (p=0.001) از مقدار الفای آزمون یعنی مقدار ۰.۰۵ کوچکتر می باشد بنابراین فرضیه پژوهش تایید می گردد.در نتیجه بین عامل برو نگرایی و وابستگی به اینترنت رابطه معنی داری وجود دارد.همچنین با توجه به اینکه مقدار ضریب همبستگی بین این دو متغیر مقدار .۷۸۳* می باشد ،می توان نتیجه گرفت این ارتباط معنی دار مثبت می باشد به عبارت دیگر، همزمان با افزایش بین عامل برو نگرایی و وابستگی به اینترنت رابطه معنی داری وجود دارد نیز افزایش می یابد و برعکس.
اینکه به تعویق انداختن رضامندی تحصیلی یک حوزه کشف نشده در پژوهش های روانشناختی قلمداد میگردد، اغراق آمیز نیست و فقدان پژوهش در این زمینه احساس میشود (بیمبنتی ، ۲۰۱۱ ) با این حال
( بیمبنتی، ۲۰۰۸) دلایلی را که اهمیت به تعویق انداختن رضامندی تحصیلی دانش آموزان را نشان می دهد، ذکر میکند. از جمله این دلایل، ارتباط مستقیم و تنگاتنگ به تعویق انداختن رضامندی تحصیلی با خودگردانی دانش آموز و تأثیر به تعویق انداختن رضامندی تحصیلی بر کیفیت یادگیری و پیشرفت تحصیلی می باشد.در مجموع این یافته هابا نتایج پژوهشی بیمبنتی و همکاران (۱۹۹۸) قابل قیاس است.
۲- بین سبک شناختی نوگریز یا پذیرنده با اهمال کاری تحصیلی در دانش آموزان پسر مقطع متوسطه شهرستان آبدانان رابطه وجود دارد.
از یافته های پژوهش مشخص گردید باتوجه به جدول بالا مشخص گردید چون سطح معنی داری آزمون یعنی مقدار (۰.۰۱۲p=) از مقدار الفای آزمون یعنی مقدار ۰.۰۵ کوچکتر می باشد بنابراین فرضیه پژوهش تایید می گردد.در نتیجه بین سبک شناختی نوگریز یا پذیرنده با اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان پسر مقطع متوسطه شهرستان آبدانان در سال ۹۳-۹۲ رابطه ای وجود دارد و همچنین با توجه به اینکه مقدار ضریب همبستگی بین این دو متغیر مقدار .۱۵۹* می باشد ،می توان نتیجه گرفت این ارتباط معنی دار مثبت می باشد بعبارت دیگر همزمان با افزایش سبک شناختی نوگریز یا پذیرنده، اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان نیز افزایش می یابد و برعکس لازم به ذکر است به دلیل این که مقدار همبستگی از ۰.۵کوچکتر می باشد در نتیجه با وجود این که همبستگی مثبت می باشد اما شدید نیست.
نتایج تحلیل همبستگی باورهای فراشناختی و تعلل ورزی تحصیلی بیانگر این است که از بین مؤلفه های باورهای فراشناختی، عدم اطمینان شناختی مهمترین متغیر پیشبین برای تعلل ورزی تحصیلی به شمار میرود. این متغیر به باورهای فراشناختی فرد در زمینه بی کفایتی شناختی آنها در زمینه تحصیلی یا دیگر زمینه ها مربوط می شود.چنین باورهایی تا اندازه ای در نتیجه شکستهای پیشین در پیدا کردن راه حل برای مسایل پیشروی آنهاست؛ برای نمونه باور فرد که «به حافظه ام اعتماد ندارم» این به بیان دیگر باورهای فرد در زمینه عدم اطمینان شناختی میتواند تعلل ورزی تحصیلی را به خوبی پیش‏بینی کند. این بعد مربوط به باورهای منفی فرد در مورد عدم توانایی های شناختی و عملکرد حافظه می‏باشد. این افراد باورهایی منفی درباره کفایت شناختی خود دارند، در مورد توانایی های خود در آغاز یا تکمیل تکلیف تردید دارند و این موضوع افزایش اثرات منفی انگیزشی برای آغاز و تداوم تکلیف را در پی دارد، لذا در این شرایط افراد از نزدیک شدن به تکلیف اجتناب کرده و درگیر نمی شوند که در نهایت به افزایش رفتار تعلل ورزیدن در فرد می انجامد. همچنین از آنجا که احساس بی کفایتی و خود تردیدی از ویژگیهای افراد دارای تعلل ورزی است که احتمال شکست در آنها را افزایش میدهد و احساس گناه،افسردگی و تعلل بیشتر را به دنبال دارد، یافته پژوهش حاضر در این زمینه قابل تبیین است.
۳-بین سبک شناختی نوگرا یا پژوهنده با تأخیر رضامندی تحصیلی در دانش آموزان پسر مقطع متوسطه شهرستان آبدانان رابطه وجود دارد.
از یافته های پژوهش مشخص گردید چون سطح معنی داری آزمون یعنی مقدار (p=0.001) از مقدار الفای آزمون یعنی مقدار ۰.۰۵ کوچکتر می باشد بنابراین فرضیه پژوهش تایید می گردد.در نتیجه بین سبک شناختی نوگرا یا پژوهنده با تأخیر رضامندی تحصیلی دانش آموزان پسر مقطع متوسطه شهرستان آبدانان در سال ۹۳-۹۲ رابطه ای وجود دارد.همچنین با توجه به اینکه مقدار ضریب همبستگی بین این دو متغیر مقدار .۸۶۰** می باشد ،می توان نتیجه گرفت این ارتباط معنی دار مثبت می باشد بعبارت دیگر همزمان با افزایش بین سبک شناختی نوگرا یا پژوهنده، تأخیر رضامندی تحصیلی نیز افزایش می یابد و برعکس.
۴-بین سبک شناختی نوگرا یا پژوهنده با اهمال کاری تحصیلی در دانش آموزان پسر مقطع متوسطه شهر ستان آبدانان رابطه وجود دارد.
از یافته های پژوهش مشخص گردید چون سطح معنی داری آزمون یعنی مقدار (p=-0.001) از مقدار الفای آزمون یعنی مقدار ۰.۰۵ بزرگتر می باشد بنابراین فرضیه پژوهش تایید گردید.در نتیجه بین سبک شناختی نوگرا یا پژوهنده با اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان پسر مقطع متوسطه شهرستان آبدانان در سال ۹۳-۹۲ رابطه ای معکوس وجود دارد.
همچنین با توجه به اینکه مقدار ضریب همبستگی بین این دو متغیر مقدار . .۸۱۵**** می باشد ،می توان نتیجه گرفت این ارتباط معنی دار منفی می باشد بعبارت دیگر همزمان با افزایش سبک شناختی نوگرا یا پژوهنده، اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان کاهش می یابد و برعکس.
این یافته می تواند با نتایج پژوهش های اسپادا وهمکاران(۲۰۰۶)و حسینی و خیر(۱۳۸۸) در حیطه تعلل ورزی رفتاری و تصمیم گیری همسو باشد.
همچنین عدم اطمینان شناختی سبب می‏شود که افراد در عملکرد خود دچار تردید شده و احتمال ارزیابی منفی به وسیله دیگران در آنها افزایش یابد؛ در نتیجه میزان تعلل ورزی در آنها نسبت به وظایف بیشتر می شود. این دانش آموزان احساس بی کفایتی و خود تردیدی کرده و احتمال شکست در تحصیلات و به تبع آن در زندگی برای آنها افزایش می یابد. این امر به نوبه خود احساس گناه، اضطراب، افسردگی، سرشکستگی و درنهایت تعلل بیشتر را به دنبال داشت.
۵-۴-محدودیت های پژوهش:

 

 

  • لازم به ذکر است که با وجود پیامدهای منفی اهمال کاری تحصیلی در زندگی تحصیلی و اجتماعی دانش آموزان،پژوهش های اندکی در این زمینه انجام شده است.بنابراین امکان مقایسه نتایج بسیار محدود بود.

 

 

 

  • در مورد سایر محدودیت های مطالعه حاضر می توان گفت که این پژوهش فقط در بین دانش آموزان پسر مقطع متوسطه مشغول به تحصیل در سال تحصیلی ۱۳۹۳-۱۳۹۲ در دبیرستانهای دولتی شهر آبدانان اجرا شد،لذا امکان تعمیم نتایج حاصله به سایر مدارس کشور وجود ندارد.همچنین همچنین امکان بررسی رابطه اهمال کاری تحصیلی با متغیر های دیگر وجود نداشت. برخلاف محدودیت های ذکر شده و با عنایت به نتایج تحقیق، پیشنهاد می شود که در تحقیقات آینده رابطه متغیرهای دیگر از جمله تیپ های شخصیتی و اضطراب با اهمال کاری تحصیلی بررسی شود. همچنین با توجه به این که اهمال کاری تحصیلی در دانشجویان با سبک مقابله مسأله مداری کمتر از دو سبک دیگر بود، پیشنهاد می شود برنامه هایی جهت آموزش سبک مقابله مسأله مداری به دانشجویان، طرح ریزی و اجرا شود.

 

 

 

  • عدم وقوف به اهمیت و ارزش تحقیقات از سوی پاسخ دهندگان.

 

 

 

  • نگرانی آزمودنی ها از پاسخ گویی به هنگام تکمیل پرسشنامه در بعضی موارد.

 

 

 

  • عدم وضوح فواید تحقیق بر پاسخ گویان ودر نتیجه احتمال عدم صداقت در پاسخگویی به پرسشنامه.

 

 

 

  • عدم کنترل متغیرهای مداخله گرکه می تواند در نتایج تحقیق موثر باشد.

 

 

 

  • عدم وجود فضا و امکانات محیطی مناسب جهت برگزاری جلسات.

 


فرم در حال بارگذاری ...

« مقایسه تأثیر دو روش قنداق کردن و ساکاروز خوراکی بر میزان درد ناشی از تعبیه لوله بینی- معدی در نوزادان نارس کارآزمایی بالینی طرح متقاطعرابطه بین عدالت سازمانی و تمایل به ترک خدمت کارکنان گمرکات استان گیلان با توجه به نقش میانجی گری حمایت سازمانی ادراک شده و تعهد سازمانی- قسمت ۱۷ »
 
مداحی های محرم