۷-۳٫ حفظ وضع موجود، عدم تغییر در میزان فعالیتها و سرمایهگذاری شرکت هدف اصلی این مدلیافتن زمینه فعالیتهایی است که از جذابیت بیشتری برخوردار باشد و شرکت نیز توانایی آن را داشته باشد.
هدف اصلی این مدل یافتن زمینه فعالیتهایی است که از جذابیت بیشتری برخوردار باشد و شرکت نیز توانایی آن را داشته باشد.
در حقیقت نتیجه مدل این خواهد بود که مشخص میشود اگر برای فعالیتی جذابیت وجود دارد و درعینحال توانمندی در شرکت موجود است باید استراتژی توسعه و گسترش را مدنظر قرار داد. اگر برای فعالیتی نه جذابیت وجود دارد و نه توانمندی، باید استراتژی حذف یا ادغام را اتخاذ نمود. اگر برای فعالیتی جذابیت و فرصت محیطی فراهم است ولی توانمندی داخلی وجود ندارد باید استراتژی بهبود توانمندی را اتخاذ نمود. اگر برای فعالیتی جذابیت و فرصت محیطی فراهم نیست اما توانمندی در شرکت وجود دارد باید استراتژی ایجاد جذابیت و فرصت محیطی را دنبال نمود. ( دهکردی و لطف الله، ۱۳۷۸) نمایشگر ۲-۲ این مطلب را بیان می کند.
نمایشگر ۲-۲
بالا
متوسط
میزان جذابیت بازار
کوشش همه جانبه برای سزمایه گذاری و حفظ فعالیتها | رشد در زمینه های انتخاب شده | ورود جدی به بازار |
حفظ برتری شرکت از طریق رشد در زمینه های انتخاب شده | توسعه در زمینه های انتخاب شده | توسعه محدود فعالیتها/ عقب نشینی |
بهره برداری محدود از امکانات | بهره برداری همه جانبه از امکانات/ عقب نشینی | کاهش زیانها |
توانمندی شرکت
پایین
متوسط
بالا
نمایشگر ۲-۲ مدل GE
منبع: علی احمدی، ۱۳۸۲، ۲۹۴
۳-۵-۳-۲ مدل SWOT
این مدل دربرارنده فهرستی از نقاط قوت و ضعف سازمان است که از راه تجزیه و تحلیل منابع و تواناییهای سازمان تعیین می شود، همچنین فهرستی از فرصتها و عملیاتی که بر اساس یک تجزیه و تحلیل محیطی مشخص می شود. (استیسی، ۱۳۸۱) تجزیه و تحلیل SWOTیکی از ابزارهای مهم مدیریت استراتژیک جهت تطابق نقاط ضعف و قوت درونی با فرصتها و تهدیدات بیرونی است. تجزیه و تحلیل SWOT روش تحلیلی نظامیافتهای را برای شناسایی این عوامل و انتخاب استراتژیای که بهترین تطابق را بین آنها ایجاد کند، ارائه مینماید.(فیشر، ۱۹۸۹) از دیدگاه این مدلیک استراتژی مناسب، قوتها و فرصتها را به حداکثر و ضعفها و تهدیدها را به حداقل ممکن میرساند. برای این منظور نقاط قوت و ضعف درونی و فرصتها و تهدیدهای بیرونی در چهار حالت کلی SO، WO، ST، WT به هم پیوند داده شده، گزینههای استراتژی خلق و انتخاب میشوند.(هریسون و همکاران، ۱۳۸۲) این مدل درنمایشگر ۳-۲ نشان داده شده است.
نقاط ضعف- W | نقاط قوت-S | |
استراتژی های WO | استراتژی های SO | فرصتها- O |
فرم در حال بارگذاری ...