۲-۳-۷-۱حالت اول:
ادامه تقسیم سود به صورت فعلی: در این حالت سرمایه گذار نسبت به ادامه روند درآمدی شرکت اطمینان داره و یا دست کم خاطر جمع نبودن ایشون کم میشه. حتی اگه درآمدهای شرکت کم بشه، ولی سیاست با ثبات تقسیم سود ادامه پیدا کنه، سرمایه گذار وضعیت مزبور رو بدین صورت تفسیر می کنه که انتظارات مدیران شرکت نسبت به آینده شرکت بهتر از اون هستش که وضع موجود نشون میده و در نتیجه اطمینان بیش تری نسبت به سهام این شرکت در مقایسه با سهام شرکتی که همزمان با کم شدن درآمد، سود تقسیمی خود رو هم کم می کنه، داره.
۲-۳-۷-۲ حالت دوم:
افزایش مقطعی سود تقسیمی و ادامه ثبات این حالت از نظر سرمایه گذار نشون دهنده بهتر شدن وضعیت سودآوری شرکته و اطمینان پیدا میکنه که علاوه بر بهتر شدن وضعیت سودآوری جاری شرکت، مدیران نسبت به ادامه و یا اثبات این سودآوری اطمینان دارن. به خاطر همین ممکنه عکس العمل بازار به این شرکت مثبت بوده و قیمت سهام شرکت زیاد شه.
۲-۳-۷-۳ حالت سوم:
کاهش در سود تقسیمی: محققان فکر می کنن که مدیران شرکتایی با سیاست تقسیم سود باثبات، به خاطر عکس العمل شدیدتر قیمتا نسبت به کاهش سود تقسیمی، انعطاف کم تری در این مورد نشون میدن. پس وقتی که شرکتا سود تقسیمی خود رو کاهش میدن، در عمل به سهامدار اعلام می کنن که درآمدهای شرکت کم شده. پس، سهامدار کاهش در سود تقسیمی رو نشونه ای بر وجود مشکلات جدی در شرکت تفسیر می کنه. چون مدیران شرکت نمی تونن واسه همیشه بازار رو گمراه کنن و با وجود کاهش در درآمدها به طور دائمی به سیاست تقسیم سود با ثبات ادامه.
۲-۴ رابطه سطح رقابت با سیاست تقسیم سود:
در ساختار انحصار چند جانبه بازار محصول و در موقعیت مطلوب سودآوری شرکتا به خاطر نابود کردن انحصار و هم اینکه افزایش سودآوری خود روش هدف دار بیشترین حد سازی تولید رو پیاده کرده و بدین منظور بدهیای خود رو زیاد می کنن (برندر و لویس٬ ۱۹۸۶ ). این نظریه در موقعیتای نامساعد اقتصادی هم کاربرد داره که باعث می شه شرکتا تولید خود رو متوقف کرده و سودآوری خود رو کم کنن (پاندی٬ ۲۰۰۴). پس میشه دید که شرکتهایی که در رقابت شدید قرار دارن اندازه پرداخت سود خود رو کاهش میدن تا از این روش تامین مالی کرده باشن که هزینه کمتری داره. ساختار رقابت محصول جایگزینی واسه مکانیزمهای حاکمیت شرکتی هستش و روشای هدف دار مالی شرکت رو مانند سیاست تقسیم سود تحت تاثیر قرار میده. (کااو و همکاران،۲۰۱۳). گومز (۲۰۰۰) میگه تقسیم سود سهامداران خارجی و سهامداران کمترین رو ایمن می کنه که اختیارات قانونی هم بر اون تاثیر گذاره. هارت (۱۹۸۳) میگه که رقابت در بازار باعث کاهش مساوی نبودن اطلاعاتی بین مدیریت و سهامداران می شه یعنی سهامداران با در نظر گرفتن کارکرد شرکت و رقابت اون می تونن کارکرد شرکت رو آزمایش کنن (کااو و همکاران،۲۰۱۳) به خاطر همین و با در نظر گرفتن تحقیقات قبلی انتظار میرود که رقابت در بازار باعث تاثیر در سیاستای تقسیم سود شرکت شه که در وقتی می تونه مثبت و یا منفی هم باشه. رقابتی بودن بازار محصول بدین معناست که شرکتهای جور واجور در تولید و فروش کالا رقابت تنگاتنگی دارن و جنسای اونا نسبت به دیگری برتری چندانی نداره، چون که اگه به جز این باشه، بازار به سمت انحصار یا انحصار چندجانبه تمایل پیدا می کنه. از طرفی بعضی محققان فکر می کنن که افزایش بدهی باعث سرمایه گذاری ناکارا می شه، یعنی تامین مالی داخلی، یعنی از سهام داران، ارزون تر از استقراض خارجی با در نظر گرفتن مساوی نبودن اطلاعاتی میشه. چون بدهی بیشتر دلیل هزینه بر بودن خروجی واسه شرکتهای اهرمی می شه. در بازارهای رقابتی، شرکتهای حریف با اهرم کمتر منتهی به شدید شدن رقابت از دید خروجی یا کاهش قیمت می شن. اگه شرکتهای اهرمی بخوان واسه ادامه رقابت به استقراض روی بیارن، ممکنه با پریشونی مالی یا ورشکستگی مواجه شن.
از طرفی هم براساس تئوری نمایندگی پرداخت سود سهام ممکنه به کاهش هزینه های نمایندگی و اختلاف منافع کمک کنه، چون سود سهام نقدی: ۱- مدیریت رو مجبور به ایجاد وجوه نقد کافی واسه پرداخت سود سهام می کنه.۲- مدیریت رو مجبور می سازه تا واسه تامین مالی پروژه های خود، به بازار سرمایه مراجعه کنه و ” اطلاعات بیش تری رو در اختیار بازار بذاره. ۳- باعث کاهش جریان وجه نقد مازاد و هدر رفتن اون می شه (لاپورتا و بقیه،۲۰۰۰) اما در وقتی که شرکتها در رقابت شدید قرار دارن برعکس این کار انتظار میره که با پرداخت کمتر وجوه نقد خود رو در تولید به کار برند.
از دیدگاه دیگه براساس تئوری علامت دهی سود سهام واسه بازار، شامل اطلاعاتی جدیده و مدیران می تونن از سودسهام واسه علامت دادن و رسوندن اخبار خوب به سهام داران، استفاده کنن. یعنی، سود سهام دارای محتوای اطلاعاتیه و اطلاعات مهم مالی رو مخابره می کنه. برابر معنی، شرکتا وقتی که انتظار افزایش رو در سودهای آینده داشته باشن، سود سهام نقدی خود رو زیاد می کنن. پس، افزایش سود سهام نقدی حامل پیامی مبنی بر انتظار بهبود کارکرد شرکته (اهرونی و سواری، ۱۹۹۰) در این صورت هم شرکتهایی که در رقابت قرار دارن برعکس این راه و روش رو اعمال میکنن.
۲-۵ گذشته تحقیق:
۲-۵-۱ پژوهشهای خارجی:
۲-۵-۱-۱ رقابت بازار محصول:
شارما (۲۰۱۰ ) رابطه ای بین بازده سهام و سه بعد رقابت بازار محصول رو در دوره وقتی ۱۹۷۳ تا ۲۰۰۶ رو بررسی کرد. یافته های ایشون نشون دهنده این بود که پس از در نظر گرفتن عوامل بازار، اندازه، ارزش دفتری به ارزش بازار ، شرکتای موجود در صنایع متمرکزتر بازده کمتری بدست میارن. علاوه بر این، اونا به این نتیجه رسیدن که شرکتایی که جانشین پذیری محصول هاشون زیاده در مقایسه با شرکتایی که جانشین پذیری محصولا هاشون کمه، بازده کاهش شده از واسه خطر بیشتری به . شرکتای موجود در صنایعی که اندازه بازار تقریبا” بزرگی دارن در مقایسه با شرکتای موجود در صنایعی که اندازه بازار تقریبا” کوچیکی دارن، بازده کاهش شده از واسه خطر بیشتری به . هم اینکه، دلایل ضعیفی در مورد اینکه در دوران رکود، صنایع رقابتی تر دارای خطر بیشتری هستن و بازده غیر عادی بیشتری رو در مقایسه با دوران رونق بدست میارن یافت شد.
کال و لوون (۲۰۱۰) در تحقیقی به بررسی رابطه بین قدرت بازار محصول و نقدشوندگی سهام پرداختن. ایشون در تحقیق خود از متغییرهای هرفیندال- هریشمنن و متغییر لرنر و متغییر لرنر کاهش شده جهت اندازه گیری قدرت بازار محصول پرداختن. یافته های تحقیق نشون داد که قدرت بازار محصول با کم شدن تنوع جریانات نقدی و بازده سهام باعث افزایش نقدینگی سهام می شه.
چانگ (۲۰۱۱) در تحقیقی به بررسی رابطه بین ساختار رقابت محصول و سرمایه گذاری شرکت و تامین مالی در این جور شرکتها پرداختن. یافته های تحقیقات ایشون نشون داد که رقابت محصول در بازار هردو عامل سرمایه گذاری و تامین مالی رو تحت تاثیر قرار میده. ایشون بیان داشتن که رقابت شدید در بازار باعث افزایش وجه نقد دریافتی و تامین مالی خارجی می شه.
گانی و همکاران(۲۰۱۱) به بررسی رابطه بین رقابت در بازار محصول و روشای تامین مالی شرکتهای بورسی در چین پرداختن یافتهاشون نشون داد که رابطه بین رقابت و روشای تامین مالی، غیرخطی ( سهمی شکل یا مکعبی) بوده و به سه عامل نوع صنعت، اندازه شرکت و موقعیتای رشد شرکت بستگی داره.
دالیوال و همکاران(۲۰۱۳) در تحقیقی به بررسی رابطه بین رقابت محصول و محافظه کاری شرطی پرداختن. یافتهاشون نشون داد که بین رقابت محصول و محافظه کاری شرطی رابطه مثبت و معنی داری هست. هم اینکه یافتهاشون نشون داد که واحدهای تجاری به دنبال مقررات زدایی مبادرت به افزایش محافظه کاری شرطی می کنن.
۲-۵-۱-۲ سیاست تقسیم سود :
مستر و همکاران (۲۰۱۳) در تحقیقی به بررسی رابطه بین محدودیتای مالی و سیاست تقسیم سود بین سالهای ۱۹۹۰-۲۰۱۱ در شرکتهای آمریکایی پرداختن. یافته های تحقیقات ایشون نشون داد که شرکتهایی با محدودیتای مالی، در مقابل شرکتهایی با نبود محدودیت، سود زیادی تقسیم می کنن و بازده سهام غیرعادی دارن. به خصوص در مورد شرکتهایی که در رقابت بازار نقش کلی دارن.
تاناتا (۲۰۱۲) در تحقیقی به بررسی رابطه بین ساختار مالکیت و سیاست تقسیم سود در کشور تایلند پرداخت. یافته های تحقیق ایشون نشون داد که شرکتهای که دارای تمرکز مالکیت بیشتری هستن یا کلی ترین سهامدار اونا یه موسسه باشه سود بیشتر پخش می کنن یافته ها نشون داد این موضوع در مورد وقتی که یه موسسه درصد بالایی از سهام شرکت رو در اختیار داشته باشه بیشتر مشخصه.
باس هم اینکه درتحقیقی در سال (۲۰۰۹) به بررسی رابطه بین سیاست تقسیم سود و تورم در شرکتای استرالیا با به کار گیری آزمون هم انباشتی پرداخت. در این مطالعه هم باس دریافت که تورم باعث افزایش پرداخت سود به وسیله شرکتا می شه.
کوکی و همکاران (۲۰۰۹) ساختار مالکیت و سیاست تقسیم سود رو در بازار سهام تونس مورد بررسی قرار دادن یافته های نشون داده شرکتها تونسی با ساختار مالکیت بسیار تمرکز یافته سود سهام بیشتری رو پخش می کنن و یه رابطه مثبت میان سیاست تقسیم سود و ساختار مالکیت هست.
آندرز والگرن (۲۰۰۶) درتحقیقی به بررسی رابطه بین ساختار مالکیت و هدف تقسیم سود در کشور سوئد با تقسیم بندی شرکتها به شرکتهای ثبت شده (عمومی) و شرکتهای ثبت نشده (خصوصی) پرداخت. یافته های تحقیق نشون داد که شرکتهای ثبت شده تمایل بیشتری به پرداخت سود سهام نسبت به شرکتهای ثبت نشده دارن.
گونزالس و همکاران (۲۰۱۰) رابطه بین پرداخت سود سهام و ساختار مالکیت واسه شرکتهای ۵ کشورآمریکای لاتین رو بررسی کردن اونا کنترل مالکیت رو واسه تصمیمات پرداخت سود سهام مهم دونسته و یافته ها تحقیق اونا وجود یه رابطه شکل بین تمرکز مالکیت و پرداخت سود سهام رو نشون داد طوری که وقتی تمرکز مالکیت پایین باشه تاثیر منفی بر پرداخت سود سهام داره وقتی که تمرکز مالکیت بالا باشه تاثیر مثبت بر پرداخت سود سهام داره.
۲-۵-۱-۳ تاثیر رقابت بر سیاست تقسیم سود :
کااو و چن (۲۰۱۳) در تحقیقی به بررسی تاثیر ساختار رقابت محصول بر سیاست تقسیم سود در بورس اوراق بهادار تایوان پرداختن. ایشون در تحقیق خود از متغییر هرفیندال- هریشمن واسه اندازه گیری رقابت محصول استفاده کردن. یافته های تحقیق نشون داد که رابطه معنی داری بین رقابت محصول و سیاست تقسیم سود هست.
۲-۵-۲ پژوهشای داخلی:
۲-۵-۲-۱ رقابت بازار محصول:
خدامی پور و بزرایی (۱۳۹۲) در تحقیقی به بررسی رابطه رقابت بازار محصول با ساختار هیات مدیره و کیفیت افشا در ۱۰۵ شرکت از شرکتهای قبول شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداختن. ایشون واسه آزمون فر ضیها از الگوی رگرسیون لجستیک استفاده کردن. یافته های تحقیق ایشون نشون داد که بین متغییر هرفیندال- هیرشمن و مشکلات ورود با کیفیت افشا، رابطه منفی و معناداری هست که نشون دهنده رابطه مثبت و با معنی بین رقابت و کیفیت افشاه. یافته های مربوط به تاثیر حاکمیت هم نشون داد که متغییر هرفیندال- هریشمن و شاخص مشکلات ورود بر رابطه بین استقلال هیات مدیره و کیفیت افشاء تاثیر معناداری ندارن.
پورحیدی و غفارلو(۱۳۹۱) در تحقیقی به بررسی رابطه بین ساختارهای رقابتی محصول و محافظه کاری مشروط در گزارشگری مالی بین سالهای ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۸ در بورس اوراق بهادار تهران پرداختن. ایشون در تحقیقات خود از ۵ عامل توانایی جانشینی اجناس، حجم درخواست، مشکلات ورود، نسبت تمرکز، و تعداد شرکتها جهت بررسی رقابت محصول استفاده کردن و از مدل باسو هم واسه امتحان محافظه کاری مشروط استفاده کردن . یافتهاشون نشون داد که بین توانایی جانشینی و محافظه کاری مشروط رابطه برعکس و معناداری هست. هم اینکه، رابطه بین مشکلات ورودی و محافظه کاری مشروط برابر انتظار، برعکس و با معنی بوده. در آخر به این نتیجه رسیدن که بین نسبت دقیق شدن و فوکوس کردن ومحافظه کاری مشروط براساس پیش بینیا رابطه برعکس، ولی ضعیف مشاهده می شه. آزمون فرضیه کلی ایشون هم بیان داشت که بین ساختارهای رقابتی اجناس و محافظه کاری مشروط در گزارشگری مالی رابطه مثبت و معناداری هست.
نمازی و ابراهیمی (۱۳۹۱) در تحقیقی به بررسی رابطه بین ساختار رقابتی بازار محصول و بازده سهام پرداختن ایشون در تحقیق خود از متغییرهای هرفیندال و هریشمن، متغییر لرنر و متغییر لرنر کاهش شده به عنوان معیارهای ساختار رقابتی بازار محصول در ۸۷ شرکت بورس اوراق بهادار تهران از سال ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۸ استفاده کردن. یافته های حاصل از تحقیق ایشون که به روش داده های ترکیبی انجام شد نشون داد که بین متغییر هرفیندال – هیرشمن با بازده سهام شرکتهای مورد بررسی رابطه منفی هست، اما این رابطه معنار نیس. علاوه بر این، بین متغییر لرنر و متغییر لرنر کاهش شده با بازده سهام رابطه منفی معناداری هست. یافتهاشون نشون داد که هرچقدر رقابت در بین صنایع بیشتر باشه، بازده سهام هم بیشتر میشه. به بیان دیگه، شرکتهای موجود در صنایع رقابتی بازده بیشتر به که این باپیش بینی فرضیه های تخریب خلاقانه و مشکلات ورود سازگاره.
ستایش و کارگر فرد (۱۳۹۰) در تحقیقی به بررسی تاثیر رقابت در بازار محصول بر ساختار سرمایه در ۸۶ شرکت بورس اوراق بهادار تهران از سال ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۸ پرداختن. روش مورد استفاده در این تحقیق روش داده های پانلی بود. یافته های تحقیق ایشون نشون داد که رقابت در بازار محصول و ساختار صنایع جور واجور متفاوت از هم هستن. افزون براین ، در حالت به کار گیری شاخص q توبین و هرفیندال- هریشمن به عنوان شاخص اندازه گیری رقابت در بازار محصول، رابطه مثبت و معناداری بین رقابت در بازار محصول و ساختار سرمایه شرکتا هست که تایید کننده نظریه شکاره. اما در حالت به کار گیری شاخص نسبت تمرکز ۴ بنگاه، دلایل مربوط به وجود رابطه با معنی بین رقابت در بازار محصول و ساختار سرمایه یافت نشد. از دیگر یافته های این تحقیق تایید وجود رابطه خطی و از نوع درجه سه، بین شاخص Q توبین و ساختار سرمایه س. هم اینکه، با بررسی حالت پویای رابطه بین رقابت در بازار محصول و ساختار سرمایه، نشون داد که در صنایع مورد بررسی، ساختار سرمایه هدف هست و سرعت کاهش ساختار سرمایه صنایع ۴۵% میباشه.
۲-۵-۲-۲ سیاست تقسیم سود:
در تحقیق انجام شده به وسیله خدادادی و همکاران (۱۳۸۴) تاثیر ساختار حاکمیت شرکتها ( اندازه چگونگی تاثیر گذاری سهامداران نهادی و سهامداران حقیقی ) بر سیاستای تقسیم سود در پیش گرفته شده از طرف اونا بررسی شد چگونگی این تاثیر با به کار گیری مدلهای رگرسیون کمترین مربعات خطا و مدل لجستیک در سطح خطای ۵ درصد مورد آزمون قرار گرفت . یافته های آزمون مدل اول نشون داد که بین ساختار مالکیت و سیاست تقسیم سود رابطه مثبت و معنی داری هست و هم اینکه یافته های آزمون مدل لجستیک نشون دهنده اون هستش که ساختار مالکیت بر سیاستای تقسیم سود تاثیر معنا داری داره.
خداداد و آقاجری (۱۳۸۸) در تحقیقی به بررسی رابطه بین ساختار مالکیت شرکت و سیاست تقسیم سود سهام پرداختن. ایشون واسه بررسی چگونگی این تاثیر از مدلهای رگرسیون کمترین مربعات خطا و مدل لجستیک در سطح خطای ۵% استفاده کرد. یافته های آزمون نشون داد که بین ساختار مالکیت و سیاست تقسیم سود رابطه مثبت و معناداری هست و هم اینکه یافته های آزمون مدل لجستیک نشون دهنده اون هستش که ساختار مالکیت بر سیاست تقسیم سود تاثیر معناداری داره.
صادقی شریف و بهادری (۱۳۸۸) در تحقیقی به بررسی تاثیر ساختار مالکیتی بر نسبت پرداخت سود شرکتهای قبول شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداختن.یافته های تحقیقات نشون داد که اندازه مالکیت بزرگ ترین سهامدار و هم اینکه اندازه ۵ سهامدار بزرگتر روی نسبت پرداخت سود شرکت تاثیر مثبت داره. از طرف دیگه یافته ها نشون داد که هرچه مالکیت سهامداران حقیقی تو یه شرکت بیشتر باشه باعث می شه که نسبت پرداخت سود اون کم بشه.
ستایش و همکاران (۱۳۸۹) در تحقیقی به بررسی تاثیر ساختار مالکیت و ترکیب هیئت مدیره بر سیاست تقسیم سود شرکتهای قبول شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداختن.یافته های تحقیق نشون دهنده این بود که مالکیت شرکتی و استقلال هیئت مدیره به طور مثبت و مالکیت نهادی به طور منفی،نسبت سود تقسیمی شرکتهای قبول شده در بورس اوراق بهادار تهران رو تحت تاثیر قرار میده. با اینحال، دلایلی مربوط به وجود رابطه با معنی بین مالکیت مدیریتی و اندازه تمرکز مالکیت با سیاست تقسیم سود مشاهده نشد.
انواری رستمی و همکاران(۱۳۹۲) در تحقیق به بررسی تاثیر ساختارهای رقابتی بازار محصول بر سیاستای تقسیم سود شرکتهای قبول شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداختن. ایشون در تحقیق خود از شاخصهای( تمرکز صنعت، توانایی جانشینی محصول، اندازه بازار، مشکلات ورود به بازار و تعداد شرکتهای فعال) به عنوان معیارهای رقابت در بازار محصول استفاده کردن. ایشون واسه آزمون فرضیه ها از راه داده های ترکیبی استفاده کردن و بعد از نمره رقابت که یه ملاک ترکیبی واسه امتحان رقابته استفاده کردن. یافته های یافتهاشون نشون داد که توانایی جانشینی اجناس و اندازه بازار دارای رابطه مثبت و معنی دار با تقسیم سوده ولی دیگه شاخصها رابطه ای با سیاست تقسیم سود ندارن.
۲-۶ خلاصه ی فصل :
در این فصل اول مبانی نظری مربوط به سیاست تقسیم سود و رقابت بازار محصول مطرح گردیده و بعد اجزای هر کدوم از مباحث بالا و دلایل و گذشته و عوامل اونا بررسی شده. در آخر به بیان گزیده ای از تحقیقات داخلی و خارجی مربوط به موضوع پرداخته شده.
فصل سوم
روش تحقیق
۳-۱ مقدمه
انجام تحقیقهایی که بتونه تحقیقگران رو به اهداف واقعی نایل سازه، کار خیلی سخته. به خاطر این محققان تلاش کردهان تا با به کار گیری روشای علمی به یافته های واقعیتری رسیدن پیدا کنن. هرچند در روشهای علمی تلاش میشه تا با واقعنگری و نبود توجه به نظرات فردی، بخش خاطر جمع نبودن رو کم کنن، اما باید اقرار کرد که تحقیقهای کمی رو سراغ داریم که در صحنه عمل به یافته ها به طور کاملً برابری رسیدن داشتهان. پس دامنه خاطر جمع نبودن در بخش تحقیقها غیرقابل انکاره. رسیدن به هدفهای علم یا شناخت علمی ممکن نیس مگه وقتیکه با روششناسی درست انجام بشه. یعنی تحقیق از نظر روشه که اعتبار مییابد نه موضوع تحقیق. پژوهشگر باید توجه داشته باشه که اعتبار نتیجه های تحقیق شدیدا تحت تاثیر روشیه که واسه تحقیق خود برگزیده س (خاکی، ۱۳۷۹، ۱۵۵).
با در نظر گرفتن اهمیت موضوع در این فصل اول به بیان نوع هدف و روش تحقیق میپردازه و اون وقت روش جمعبیاری دادهها و بعد از اون جامعه آماری بیان میشه. بعد به فرضیات و متغیرهای تحقیق اشاره میشه در آخر روشای آماری مورد اشاره می شه.
۳-۲ نوع روش تحقیق:
روش تحقیق رو میشه یه سری از قوانین، وسیله و راه های معتبر و نظام یافته واسه بررسی واقعیت ها، کشف نامعلوما و رسیدن به راه حل مشکلات دونست. در علوم انسانی تقسیم بندیای مختلفی از راه تحقیق انجام شده. براساس هدف، روش تحقیق می تونه بنیادی،کاربردی یا علمی باشه. هدف تحقیقات کاربردی پیشرفت علم کاربردی تو یه زمینه خاص و کاربرد عملی اون می باشه (خاکی، ۱۳۸۲). روش تحقیق حاضر با در نظر گرفتن هدف کاربردی بوده و یافته های حاصل از اون می تونه واسه طیف زیادی شامل مدیران شرکتا، سهامداران، سرمایه گذاران، اعتباردهندگان، محققان و تدوین کنندگان استانداردها به درد بخور باشه.
فرم در حال بارگذاری ...