وبلاگ

توضیح وبلاگ من

بررسی میزان انطباق محتوای کتاب های فارسی دوره دوم ابتدایی ( پایه های چهارم، پنجم و ششم ) با اهداف برنامه درسی فارسی- قسمت ۲۱

 
تاریخ: 20-07-00
نویسنده: فاطمه کرمانی

همانگونه که قبلا هم عنوان شده است در این پژوهش از روش تحلیل محتوا برای جمع آوری داده ها استفاده شده است. ملاک بررسی میزان انطباق محتوی کتاب های فارسی دوره ی دوم ابتدایی (پایه های چهارم، پنجم و ششم) با اهاف برنامه ی درسی فارسی است. بدین منظور چک لیست هایی که در پیوست آمده است براساس مراحل حل مسأله تهیه شده و جدولهای محقق ساخته نیز براساس چک لیستها طراحی گردیده است.
پایان نامه - مقاله - پروژه
۳-۵٫ روش تجزیه و تحلیل داده‌ها
روش شمارش در این تحقیق شمارش فراوانی واحد ثبت است. در چک لیست های محقق ساخته، فراوانیها ثبت گردیده و سپس در جداول محقق ساخته قرار گرفته است.در این پژوهش با توجه به پیشینه و اهداف پژوهش روش تحلیل محتوا روشی مناسب برای جمع‌ آوری اطلاعات تشخیص داده شده است. و برطبق فرایند تحلیل محتوا روند پژوهشی به شرح زیر انجام شده است:در مرحله قبل از تحلیل محتوا، یعنی مراحل آماده‌سازی و سازمان‌دهی پژوهش، بعد از بیان مساله و ضرورت آن، بیان اهداف، سوال‌ها و فرضیه‌های تحقیق و بررسی پیشینه تحقیق محتوای مرتبط با موضوع تحقیق مجموع کتابهای مورد پژوهش (کتابهای فارسی پایه چهارم،پنجم و ششم ابتدایی) انتخاب شده است. ملاک‌هایی که براساس آنها تفسیر نهایی صورت خواهد گرفت، کدگذاری و رده‌بندی، حضور و غیاب مولفه‌های اهداف مورد نظر در این کتابها است به طوری که با مشاهده هر واحد تحلیل یک فراوانی برای آن درنظر گرفته شد.در مرحله بعدی که مرحله‌ی بررسی مواد می‌باشد، بعد از انتخاب واحدهای تحلیل که در این پژوهش (اهداف درس، تصاویر و… ) موجود در کتابها می‌باشند، به بررسی کلیه محتوای کتابها پرداخته شد. مولفه‌ی مورد پژوهش و هسته‌ی مرکزی کار اهداف کتابهای مذکور است که توسط شورای عالی آموزش و پرورش تدوین و تصویب شده‌اند. سیستم شمارش در این پژوهش به این صورت است که با مشاهده هر واحد که بیانگر یکی از مولفه‌هاو اهداف می‌باشد یک فراوانی برای آن درنظر گرفته ‌شدوسپس میزان این فراوانی‌ها به تفکیک در هر درس این کتابها مشخص شدند و با توجه به سوال‌ها و اهداف تحقیق ، مجموع فراوانی‌ها در جداول جداگانه برای تجزیه و تحلیل آماده شده‌اند. در مرحله پردازش داده‌ها، از جداول آمار توصیفی برای نمایش فراوانی‌ها بصورت خلاصه و سازمان داده شده استفاده شده است.
۳-۵-۱٫ اعتبار و پایایی[۵۹]
تحلیل محتوا باید از اعتبار و پایایی برخوردار باشد. برای افزایش اعتبار تحلیل محتوا، باید در اندیشه تعادل حقیقی بین محتوای مورد مطالعه و پرسشهای مطرح شده بود. (نایبی، ۱۳۸۶، ۳۲۲)

 

    • اعتبار

 

اعتبار محتوای یک آزمون معمولا” توسط افراد متخصص در موضوع مورد مطالعه تعیین می شود از این رو اعتبار محتوا به فضاوت داوران بستگی دارد. ( بازرگان، ۱۳۸۶، ص ۱۷۱)اساتید راهنما و مشاور و جمعی از دبیران علوم اجتماعی مراحل انجام شده را تأیید کردند.

 

    • پایائی

 

” قابلیت پایائی ” که به آن قابلیت اعتماد نیز گفته می شود نشان می دهد که نتایج حاصل از ابزار اندازه گیری تا چه اندازه ثبات دارد. ( نوریان، ۱۳۸۷، ص ۹۴)این پژوهش یکبار بطور کامل انجام شده و بار دیگر پس از یکماه دوباره توسط محقق کد گذاری شده است.
۳-۵-۲٫ روش های آماری
چون از جامعه نمونه گیری صورت نگرفته است ، بنابراین همه جامعه مورد سرشماری قرار گرفته و از آمار توصیفی استفاده شده است که شامل فراوانی، درصد، جداول و نمودارهای آماری می باشد.ضمنا برای پاسخ پرسشهای تحقیق از آزمون خی دو دومتغیری و همچنین از آزمون کروسکال والیس بهره گرفته شد. .
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل یافته‌های تحقیق
مقدمه
به منظور بررسی میزان انطباق محتوای کتاب های فارسی دوره ی دوم ابتدایی (پایه های چهارم، پنجم، ششم) با اهداف برنامه ی درسی فارسی، ابتدا داده های جداول اهداف مربوط به هرپایه وارد نرم افزار SPSS گردید. سپس فراوانی مقوله ها در قالب جداول فراوانی ارائه شده اند. در نهایت به منظور پاسخ به پرسش های پژوهش و تحلیل محتوا از آمار استنباطی ( آزمون خی دو ۲ متغیری و آزمون کروسکال - والیس ) استفاده شده است.
۴-۱٫ ارائه توصیفی یافته ها
در این بخش ابتدا داده های خام حاصل از بررسی کتاب های فارسی دوره دوم ابتدایی ( چهارم، پنجم و ششم ) از منظر اهداف شناختی، عاطفی و روانی – حرکتی و همچنین موارد انطباق محتوای متن، تصویر و تمرین کتاب ها با هر یک از این اهداف، ارائه می شوند.
جدول ۴-۱ : داده های خام حاصل از بررسی کتاب فارسی پایه ی چهارم

 

شماره درس عنوان درس اهداف تحلیل اهداف براساس طبقه و حیطه جمع تحلیل اهداف بر اساس محتوا جمع
شناختی عاطفی روانی-
حرکتی
متن تصویر تمرین
۱ از همه مهربان تر ۱- شناخت خدا از طریق طبیعت   *  


فرم در حال بارگذاری ...

« شاخصه‌هاي ياران مطلوب اميرمؤمنان علي دركلام حضرت باتأكيد بر نهج‌البلاغه92- قسمت 21گرایش شهروندان به استفاده از دوچرخه- قسمت ۳ »
 
مداحی های محرم