وبلاگ

توضیح وبلاگ من

بررسی عوامل موثر بر اعتماد الکترونیک در وب سایت های گردشگری- قسمت ۹

 
تاریخ: 20-07-00
نویسنده: فاطمه کرمانی

لازم به ذکر است که برای انجام این تحقیق لازم بود آژانس های گردشگری دارای وب سایت باشند و در استان مازندران واقع شده باشند لذا با آژانس های تک ستاره آمل- نیکو پرواز- سمند پرواز ساری- الماس پنج قاره- وژک رامسر- نسیم شمال و راشا جهان سیرکه دارای سایت بودند بصورت حضوری و بعضا تلفنی و ایمیلی تماس برقرار شد که از میان آژانس های مذکور تنها سه آژانس حاضر به همکاری در این تحقیق شدند. بنابراین، با توجه به هدف پژوهش و موضوع آن، جامعه ی آماری پژوهش حاضر، کاربران سایت های نیکو پرواز، الماس پنج قاره و راشا جهان سیر می باشند که حداقل یک بار از سایت های مذکور به صورت آنلاین محصولات و خدمات گردشگری اعم از دریافت اطلاعات، معرفی جاذبه های گردشگری، رزرو بلیط و یا تور و…. دریافت نمودند.
پایان نامه - مقاله - پروژه
۳-۶- نمونه آماری
با توجه به ویژگی های جامعه ی آماری نمونه گیری تحقیق از نوع تصادفی می باشد بدین صورت که با توجیه و همکاری کارکنان محترم این سه آژانس مسافرتی، پرسشنامه در اختیار آن دسته از مشتریانی که از قبل با سایت های مذکور آشنایی داشته و خدماتی را از این سایت ها دریافت نمودند قرار گرفت و توسط این مشتریان (کاربران) پرسشنامه تکمیل گردید. بنابر این پرسشنامه در بین مشتریان(کاربران آنلاین) آژانس هواپیمایی نیکوپرواز، الماس پنج قاره و راشا جهان سیر که از فروردین تا خرداد به صورت حضوری به این آژانس ها مراجعه کردند توزیع گردید. در جدول زیر تعداد پرسشنامه های توزیع شده به هر آژانس و تعداد پرسشنامه تکمیل شده مشخص می گردد.
جدول(۳-۱) جدول توزیع پرسشنامه

 

آژانس گردشگری پرسشنامه توزیع شده پرسشنامه تکمیل شده
نیکوپرواز ۱۸۰ ۱۶۲
الماس پنج قاره ۱۸۰ ۱۲۲
راشا جهان سیر ۱۸۰ ۱۰۴
مجموع ۵۴۰ ۳۸۸

منبع: تحقیقات حاضر
۳-۶-۱- تعیین حجم نمونه
با توجه به اینکه تعداد افراد جامعه برای ما مشخص نیست، جامعه آماری نامحدود است. بنابراین برای محاسبه تعداد نمونه از فرمول زیر استفاده می شود(رضوانی،۱۳۹۱).
۳۸۴
در فرمول فوق  با سطح اطمینان ۹۵ درصد و احتمال خطای ۵ درصد و همچنین  براساس تحقیقات مشابه در این حوزه به ترتیب و در نظر گرفته شدند(سید جوادین و شمس،۱۳۸۶ و سید جوادین و همکاران،۱۳۸۹) و با توجه به اینکه  قابل محاسبه نیست و مقدار آن از طریق p.q محاسبه می شود که در این فرمولp نسبت صفت مورد بررسی در جامعه آماری است. مقدارp، ۰.۵ در نظر گرفته شد. به عبارت دیگر  برابر با شد(رضوانی،۱۳۹۱). بنابراین با توجه به فرمول فوق تعداد نمونه مورد نظر ۳۸۴ نفر مدنظر گرفته می شود. لذا با توجه به تعداد نمونه مورد نیاز، ۵۴۰ پرسشنامه در مجموع میان سه آژانس مذکور به صورت حضوری توزیع شد و در نهایت ۳۸۸ پرسشنامه در این پژوهش مورد استفاده قرار گرفت.
۳-۷- ابزار سنجش
ابزار سنجش وسایلی هستند که محقق به کمک آنها قادر است اطلاعات مورد نیاز خود را گردآوری، ثبت و کمی نماید. در هر پژوهش بسته به هدف پژوهشگر و روش پژوهش، از ابزارهای متفاوتی برای جمع آوری داده ها و اطلاعات استفاده می شود. در پژوهش حاضر از روش ها و ابزارهای زیر استفاده شده است.
-ابزار کتابخانه ای: در این پژوهش ابتدا جهت جهت گردآوری اطلاعات در زمینه مبانی نظری و ادبیات تحقیق از منابع کتابخانه ای، کتاب های مورد نیاز، پایان نامه ها و نیز از اینترنت استفاده شده است.
-ابزار میدانی: برای جمع آوری داده های مربوط به بررسی متغیرهای اثر گذار بر اعتماد الکترونیک از پرسشنامه کاغذی بهره گرفته شده است که به تفضیل شرح آن بیان می گردد.
۳-۷-۱- پرسشنامه
از آن جایی که پژوهش حاضر از نوع پیمایشی می باشد، مانند بسیاری از مطالعات پیمایشی برای گرد آوری داده های اولیه از پرسشنامه استفاده شده است. در این پژوهش از پرسشنامه های استاندارد شاه عالم وهمکاران(۲۰۱۰)، ریبینک و همکاران(۲۰۰۴(، اوربان وهمکاران(۲۰۰۵)، خداد حسینی و همکاران(۱۳۸۸) جهت آزمون فرضیه ها استفاده شده است.
پرسشنامه طراحی شده برای این پژوهش از دو قسمت تشکیل شده است. قسمت اول، شامل اطلاعات جمعیت شناختی افراد پاسخ دهنده از قبیل جنسیت، سن، تحصیلات، وضعیت تاهل است. قسمت دوم، نظرسنجی کاربران سایت گردشگری در قدرت نام تجاری، حریم خصوصی، امنیت، سفارشی سازی، آشنایی با سایت، تجربه خرید و اعتماد الکترونیک با بهره گرفتن از طیف لیکرت است و در سطح سنجش ترتیبی، پاسخ دهندگان با انتخاب هریک از موارد(۱= خیلی مخالفم تا ۵= خیلی موافقم) میزان هر مولفه را انتخاب کرده اند. اصل پرسشنامه را می توانید در بخش پیوست ملاحظه فرمائید.
جدول (۳-۲) مولفه های مربوط به متغیرهای مورد بررسی در پرسشنامه

 

متغیر ابعاد


فرم در حال بارگذاری ...

« تولید و بررسی خصوصیات بیوشیمیایی آلفا آمیلاز باسیلوس لیکنیفورمیس ۱۳۹۰ BR- قسمت ۹شناخت نقش تعامل پلیس با آموزش و پرورش در پیشگیری از جرایم و تخلفات راهنمایی و رانندگی دانش آموزان- قسمت ۹ »
 
مداحی های محرم